Og 19 dager senere fikk man svar fra SAS og, med beskjed om at jeg får 250 Euro i kompensasjon.Endte opp med å oppleve mitt eget brukernavn (avgang til BGO ble innstilt, som førte til at jeg ble booket om på en 2:05t senere avgang). I følge en artikkel på db.no så nevner de at man får rettigheter ved en 2t forsinkelse, og at det er en standarderstatning på 250 euro for flyvninger under 1500 km.
Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen?![]()
Da fikk jeg endelig min sak avgjort i Flyklagenemnda. Klagde på Norwegian da de forsinket min avgang fra Dubai til Oslo med over 12 timer. Grunnen var at Norwegian skulle fly sitt personale ned med Emirates dagen før, men denne flygningen ble avlyst. De måtte derfor fly ned med samme fly jeg skulle hjem med og måtte derfor hvile.
Norwegian hevdet dette var ekstraordinære hendelser, men der fikk jeg medhold.
Utdrag:
Årsaken til forsinkelsen var at flyets besetningsmedlemmer ikke rakk frem i tide
som følge av kansellering av den flygning med Emirates de skulle benytte til Dubai.
Nemnda er av den oppfatning at det ikke kan karakteriseres som en ekstraordinær
omstendighet at man ikke rekker frem til jobben i tide grunnet vansker i trafikk,
forsinkelse med annet kommunikasjonsmiddel eller lignende.
...
Transportklagenemnda-fly anbefaler at Norwegian utbetaler standarderstatning med
600 euro samt erstatter klagers utgifter til hotell om mat med 1 652 kroner.
Vedtaket var enstemmig.
Det nytter å klage! Så gjenstår det bare å se om Norwegian etterkommer vedtaket eller om de forsetter trenden med å ikke rette seg.
Har jeg krav på noe?
Skal fly med Gol fra Sao Paulo til Fortaleza 13/6, hadde bestilt direktefly med avgang 14:00 og ankomst 16:55. Fikk mail i går med nye reisetider og med mellomlanding, stod ingenting om at de hadde endret noe, bare at reisen var bekreftet, lå først ikke merke til at de hadde endret noe, merket det først nå.
Har jeg krav på noe?
Brasil har none nye lover, men tviler på at de gir deg noe ytterligere rettigheter enn det du har fått. Du kan selv lese her
http://www.anac.gov.br
Endte opp med at jeg kannselerte bookingen og bestilte Avianca Brazil i stedet, noen som vet om de har blitt med i *A, så det var planlagt at de skulle bli med i løpet av 2 kvartal 2014, men finner ikke noe dato.
Hi guys,EU 261 gjelder f.eks for selskaper som er registrert i EU,forvent ingenting fra selskaper som ikke er registrert i EU.
Det er noen feil eller utydligheter i den kalkulatoren, den viser maksbeløpet i kompensasjon selv om det ikke alltid er gjeldende da lengden på den forsinkede ankomsten avgjør dette. Det står så vidt nevnt at kompensasjon kan kuttes med 50%, men det står ikke tydelig når. Det kunne med fordel fremgått mye tydeligere.
Reglene gjelder:
(Regner her med at EU-member osv. er EU/EØS?)
- Alle avreiser fra EU-member state (uavhengig av selskap)
- Alle reiser til EU-member-state på et EU-registrert selskap
https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Applicability
Nei,sorry,dette er IKKE riktig,EU 261 gjelder selskaper REGISTRERT I EU.
Interessant, så da gjelder det ikke Widerøe og ikke UA når de flyr fra Oslo?
Ja.Eu 261 gjelder bare selskaper som er registrert i EU.Hvet ærlig talt ikke om det er forskjell på en UA billett bestilt fra f.eks Widerø,ifht direkte fra UA.Kanskje!!
Nei,sorry,dette er IKKE riktig,EU 261 gjelder selskaper REGISTRERT I EU.