Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: SAS kansellering, ombookning til Icelandair: kompensasjon?

Du har ihvertfall rett på bonuspoeng fra opprinnelige reiserute.

Husker ikke hva loven sier på så lange strekninger. Er det 4 eller 6 timer som utløser noen form for kompensasjon?

Du ble ihvertfall ombooket.....
 
Re: SAS kansellering, ombookning til Icelandair: kompensasjon?

4 timer for care utenfor EU, 5 timer for kompensasjon. Årsak er også vesentlig.
 
Re: SAS kansellering, ombookning til Icelandair: kompensasjon?

Årsaken er oljetrykkfeil i går på SK910 EWR-CPH, og maskinen returnerte til Newark.
LN-RKO er fuglen.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Finnes det noen dansk tilsvarende side hvor man kan lese om nemdsavgjørelse i forbindelse med kansellerte flyavganger og kompensasjon? Slik som denne norske: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser

Det ser ut som den norske nemda stort sett ikke gir medhold til klager når det dreier seg om teknisk feil. Hadde vært greit å vite hvordan en dansk slik nemnd ser på saken (CPH-EWR avlyst, så da er det vel en dansk nemnd som eventuelt skal behandle en klage).
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Endte opp med å oppleve mitt eget brukernavn (avgang til BGO ble innstilt, som førte til at jeg ble booket om på en 2:05t senere avgang). I følge en artikkel på db.no så nevner de at man får rettigheter ved en 2t forsinkelse, og at det er en standarderstatning på 250 euro for flyvninger under 1500 km.

Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen? :p
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen? :p


Care etter 2 timer, evt. erstatning om du ankommer mer enn to timer senere og det ikke er ekstraordinære omstendigheter.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Care etter 2 timer, evt. erstatning om du ankommer mer enn to timer senere og det ikke er ekstraordinære omstendigheter.

Ba om dette fra DY for et par år siden, fikk blankt nei. De kunne ikke gi ut mat/drikkebonger siden de da kunne risikere å forsinke avgangen ytterligere. Litt merkelig, siden man ved avgang fra BGO og innkommende fly fra OSL har rimelig god kontroll på når flyet tidligst kan gå fra BGO. Man skal jo tross alt fly over fjellet og snu flyet. Allerede før flyet hadde tatt av fra OSL var det klart at forsinkelsen kom til å bli over 2 timer :angry:
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

De kunne ikke gi ut mat/drikkebonger siden de da kunne risikere å forsinke avgangen ytterligere.

Regelverket åpner for den muligheten, men det forutsetter at det er en reel mulighet. Det virker som det ikke er tilfellet her, så DY har vel brukt muligheten til å unngå å betale ut.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Care etter 2 timer, evt. erstatning om du ankommer mer enn to timer senere og det ikke er ekstraordinære omstendigheter.
Hvordan defineres nøyaktig ekstraordinære omstendigheter? Det var go to gate, før det plutselig ble utsatt med new info in 45 min. Hørte med en dame i loungen som nevnte at det var grunnet "technical" på flyet.

Hvor er det lurt å henvende seg med kravet forresten? Funker gullmailen også til slik?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvordan defineres nøyaktig ekstraordinære omstendigheter?

Det finnes ingen nøyaktig definisjon, men generelt så gjelder det hendelser som flyselskapet ikke er herre over selvom de har gjort det de rimelig kan for å unngå det. Dette er en av grunnen til at regelverket er til oppdatering, og er vel en vanlig sak i flyklagenemda, men også en del rettsaker.

Dette er ikke en EuroBonus sak, så det må tas med kundeservice. Det enkleste er vel via skjemaet på www.sas.no. EB kan sikkert sende det videre, men de kan like gjerne be deg om å skrive på nytt.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg har krevd å få dekket et enkelt pastamåltid etter en tur med DY fra GVA der avgang ble 4t05min forsinket på turen til OSL, dette da flyet hadde fått en mindre teknisk feil tidligere på dagen, på eller på veg til OSL. Etter 75 dager har jeg fått beskjed om at de ikke vil dekke kravet da det skyldes en teknisk feil som de ikke var herre over. Jeg har prøvd å søke for å finne regelverket som regulerer dette. Da spesielt der det er omtalt de forskjellige årsaker til forsinkelser. Noe som har en link til regelverket og ikke den tabloide versjonen
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Her for ikke lenge siden troppet jeg sol vanlig opp på Kjevik for å reise til Oslo, fikk melding om at flyet var noe forsinket mens jeg var på vei til security, etter en liten stund ble forsinkelsen utvidet og ytterligere noe tid ble flyet innstilt. Da ble det satt opp ny avgang 4 timer senere og det ble etterhvert delt ut koponger verd 120 kr .
Man kan vel kreve mer men jeg orker ikke krangle med folk for småpenger..
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Her for ikke lenge siden troppet jeg sol vanlig opp på Kjevik for å reise til Oslo, fikk melding om at flyet var noe forsinket mens jeg var på vei til security, etter en liten stund ble forsinkelsen utvidet og ytterligere noe tid ble flyet innstilt. Da ble det satt opp ny avgang 4 timer senere og det ble etterhvert delt ut koponger verd 120 kr .
Man kan vel kreve mer men jeg orker ikke krangle med folk for småpenger..
DY gidder jo å krangle om småpenger......
Nå var jeg mest interesert i regelverket, for å se om jeg skal gidde å gå videre med det.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mat har du alltid krav på, men standarderstatning kan de klare "å dokumentere" seg bort fra. Føler meg trygg på at du får gjenomslag for førstnevnte hos flyklagenemnda, sistnevnte kommer an på hva som gikk galt og om du kunne unngått det.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nå var jeg mest interesert i regelverket, for å se om jeg skal gidde å gå videre med det.

Regelverket finner du her
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261

Norsk oversettelse
http://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf

Men du har rett til det som kalles "Care" uansett årsak når det er over en viss lengde på forsinkelsen (2-3-4 timer avhengig av distanse). Regelverket sier lite spesifikt hvor mye "Care" man bør få, det står kun at det skal være rimelig i forhold til ventetiden - og det kan man strengt tatt tolke som et glass vann og en kjeks: "meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;".
 
Fly kansellert har jeg krav på noe?

Hei. Min flight til Helsinki i morgen tidlig er kansellert og jeg ble booket om til en flight som lander 5 timer 55 minutter etter opprinnelig plan. Dessuten må jeg sitte å blomstre på Arlanda i 3 timer istedet for direkte tur. Har jeg krav på kompensasjon, jeg hadde en plan om å gjøre noe helt annet i de seks timene.
 
Re: Fly kansellert har jeg krav på noe?

Hei. Min flight til Helsinki i morgen tidlig er kansellert og jeg ble booket om til en flight som lander 5 timer 55 minutter etter opprinnelig plan. Dessuten må jeg sitte å blomstre på Arlanda i 3 timer istedet for direkte tur. Har jeg krav på kompensasjon, jeg hadde en plan om å gjøre noe helt annet i de seks timene.

Flyr du med SAS så har de beskrevet rettighetene her:
http://www.sas.no/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf

Og generelt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Cancellation
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Noen som kjenner til de amerikanske reglene ved forsinkelser.
Flyet mitt med United fra LAS-EWR er 5+ timer forsinket. (Det har ikke tatt av fra EWR enda)
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Noen som kjenner til de amerikanske reglene ved forsinkelser.

Det er vel fortsatt bare tarmac delays som er regulert, ellers så blir det opptil avtalen du har med flyselskapet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top