Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

På SK916 JFK/CPH i går/natt ble en ung dame på 3A nedgradert til 30D. Dvs, hun satt seg i stolen men så kom det en kar som også hadde 3A på boardingkortet og purser ble tilkalt. De sjekket utskriftene og der hadde hun vitterlig 30D. Ingen forsøk på å forklare annet enn at hun litt arrogant ble opplyst om at hun var downgraded og måtte forlate setet. Hun sa da at dette nektet hun, men ble bare kort avfeid og forklart at dette måtte tas opp med gaten. Kom tilbake litt etter og hentet baggasjen fra hattehyllen.

Er dette rett og slett en poengoppgradering til biz som ble trukket tilbake, eller kan man risikere en slik opplevelse selv med høy bookingklasse og status hvis det dukker opp en pandion med hjemlengsel?

Edit: det var manuell innsjekk med sånne håndholdte dingser og generelt lite imponerende tilstander på gateorganiseringen (typisk USA)

Last edited:

Er dette rett og slett en poengoppgradering til biz som ble trukket tilbake, eller kan man risikere en slik opplevelse selv med høy bookingklasse og status hvis det dukker opp en pandion med hjemlengsel?

Min gjetning er at den som ble nedgradert reiste på ID-billett eller en annen type "ansattbillett" selskapet ikke tjener penger på - hvor man må finne seg i nedgraderinger og bytte av sete.

Min gjetning er at den som ble nedgradert reiste på ID-billett eller en annen type "ansattbillett" selskapet ikke tjener penger på - hvor man må finne seg i nedgraderinger og bytte av sete.

Hun jobbet med noe finansgreier så jeg tipper hun minimum reiste i plus, kanskje til og med biz.

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Med Gjensidiges tjeneste SmartDelay+ er det mulig å velge mellom loungetilgang for hele reisefølget eller €40 per pers ved forsinkelser på mer enn én time. Forutsetningen er at man registrerer hele reiseruten minst to timer før avreise:

SmartDelay+ har forbedret bort muligheten for å velge mellom €40 cash og loungevoucher; førstnevnte gis kun på flyplasser uten loungetilbud:

Hvis det ikke er lounge på avreiseflyplassen din, vil du motta en utbetaling til PayPal kontoen din. Du kan ikke velge å motta en utbetaling istedenfor en loungevoucher.

Ble vel for dyrt.

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Liten update her.. Fikk mail 9 mai om at de gledelig kunne meddele at jeg skal får igjen penger (ikke hvor mye og om hotell osv dekkes) Sendte over kontonummer osv samme dag. Har purret et par ganger og fikk snakket med en fyr på fredag (nå som Senator) og han fortalte at det er klin umulig for dem å følge opp casen, men mente pengene vil komme på konto ca mid juli.

For et herlig opplegg..

Liten oppdatering på denne casen som nå snart fyller 12 måneder:

- De har fire ganger godtatt claimen og bedt om kontonummer.
- De har fem ganger spurt om all dokumentasjon på nytt.
- For en måned siden mente de at de manglet informesjon på tredje passasjer (vi var to)

I dag kom det en ny mail hvor de fortalte at de ikke kan betale nå da det var realtert til en union streik.

Wow.

Liten oppdatering på denne casen som nå snart fyller 12 måneder:

- De har fire ganger godtatt claimen og bedt om kontonummer.
- De har fem ganger spurt om all dokumentasjon på nytt.
- For en måned siden mente de at de manglet informesjon på tredje passasjer (vi var to)

I dag kom det en ny mail hvor de fortalte at de ikke kan betale nå da det var realtert til en union streik.

Wow.

Der smalt den inn rett før ett års jubileumet. Det kom en mail (fra noe som virket som en ekte person, og med vestlig navn) som sa at dessverre får vi ikke en pøkk da det var "union strike".

Jeg svarte at det er je helt merkelig etter totelt 20 mail hvor en del av de har bekreftet at vi får penger.

Da svarte de på under en time at de baklaget på det sterkeste og at de hadde feilet helt, mewn håpet at vi vil fly Lufthansa igjen..

For et opplegg..

Der smalt den inn rett før ett års jubileumet. Det kom en mail (fra noe som virket som en ekte person, og med vestlig navn) som sa at dessverre får vi ikke en pøkk da det var "union strike".

Jeg svarte at det er je helt merkelig etter totelt 20 mail hvor en del av de har bekreftet at vi får penger.

Da svarte de på under en time at de baklaget på det sterkeste og at de hadde feilet helt, mewn håpet at vi vil fly Lufthansa igjen..

For et opplegg..

Var det faktisk streik? Husker ikke starten her, men resite du ut fra Norge kan du melde flytting til Hammerfest og prøve saken i forliksrådet der oppe. Luftahansa drar sikkert ikke opp dit, og du vinner på walk-over. Flyet koster riktignok 7000 kr opp dit.

Ikke umulig det i fremtiden vil kreve en lenger forsinkelse enn i dag for EU161 kompensasjonen trer inn:

https://check-in.dk/vil-kraeve-laengere-forsinkelse-inden-kompensation/

Fremover vil en forsinkelse skulle vare flere timer længere, end tilfældet er i dag, hvis flyrejsende skal kunne få kompensation. Det mener EU, regeringen, et flertal i Folketinget samt SAS

Det er en del endringer ute til høring. Vil i tlfelle tidligst komme i juni.

Disse endringene har det vært snakk om i snart et tiår.

At flyselskapene mener det bør reduseres faller for fullstendig døve ører hos meg altså. Jeg er ikke "kommunist" men EU261 er jo priset inn i billettene.

Om politikere og folket mener at det er viktigere at man kommer frem enn når, så er det vel en annen sak og så får de mene det.

Jeg synes satsene nå oppleves som rimelige, og målt mot inflasjon har de jo gått ned en hel del siden etableringen.

Det diskuteres om kompensasjon kun skal utbetales ved 5 eller 9 timers forsinkelse, avhengig av reiselengde:

One of the most controversial proposals is to raise the threshold for compensation to five or nine hours of delay, depending on the flight distance.

Airlines for Europe (A4E), the Brussels-based industry body representing airlines including Air France-KLM, Lufthansa, EasyJet and Ryanair, has long pushed for such an extension.

“When things go wrong, it takes time to find a replacement plane or crew. By extending the thresholds, airlines will have a fighting chance of finding a solution that could recover the flight schedule and get passengers to their destination,” the organisation said in a statement.

But BEUC, which includes Dutch group Consumentenbond, argues that 85% of passengers would lose their right to compensation under the new thresholds.

Sources told Dutch News that the Dutch government supports the five-hour threshold, although it is still finalising its position.

Jeg har fått avslag på krav om refusjon fra SAS etter en kansellert flight til Firenze i juni.
Er det noen som vet om det er en enkel måte å fortsette saken på eller må jeg starte en ny sak og ta det derfra? :old

Jeg gikk bare rett på flyklagenemda når SAS kom med et tøvete avslag. Tror det er det eneste som hjelper med å nå frem og ikke minst synliggjøre problemet de har.

Jeg gikk bare rett på flyklagenemda når SAS kom med et tøvete avslag. Tror det er det eneste som hjelper med å nå frem og ikke minst synliggjøre problemet de har.
Hva hjelper egentlig flyklagenemnda? Er ikke det bare et barn som ønsker å sitte ved voksenbordet som selskapene bare kan se bort fra når de vil? Ja jeg skjønner det med dårlig PR og sånt, men utover det?

Hva hjelper egentlig flyklagenemnda? Er ikke det bare et barn som ønsker å sitte ved voksenbordet som selskapene bare kan se bort fra når de vil? Ja jeg skjønner det med dårlig PR og sånt, men utover det?
Min erfaring er at selskapet betaler ut når det kommer den veien - de ville ikke at saken skulle bli synlig så når de ble purret på dokumentasjon av nemnda så kom utebtalingen med en gang. Og SAS vil nok i de fleste tilfeller forholde seg til nemda for å unngå at myndightene blir strengere med dem. Enklere for noen som ikke har Norge som hjemmemarked å ikke følge avgjørelser.

Det er en god del som sier at SAS bøyer seg før nemda kommer med konklusjon så ting ikke skal bli synlig/presendens. Det tok litt tid, gikk av seg selv, og jeg slapp hverfall å holde det gående med SAS for å få pengene mine. Og så koster det nok SAS mer tid og penger å jobbe med en sak som kommer dit.

Og på siden: Synes nemda har en grei workflow så man ser både egne og andres dokumenter og kan følge saken. Artig å se hva selskapet svarer (evt ikke svarer)

Mitt inntrykk er vel også at de hjemlige selskapene stort sett følger avgjørelsene i Nemda. Og er ytterst får unntak de ikke gjør det.

SAS gir seg stort sett når nemnda gir kunden medhold. Jeg har opplevd at SAS velger å ikke svare, og nemnda avgjør da på det klager har sendt inn. Det betyr vel at SAS vet at de har tapt men håper at kunden ikke ville ta det videre. Det er uansett viktig, som du har gjort, at du klager til selskapet før du går til nemnda.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back