Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei,

Jeg har just inngått et forlik med SAS gjennom Transportnemnda. Jeg tolker at jeg egentlig har fått fullt medhold, men det synes ikke SAS i følge deres motsvar, men de velger å kompensere alt.
Jeg har kranglet med kundeservicen på e-post tidligere i denne saken. Synes vedkommende var ufin i tillegg.

Sånn som jeg tolker SAS sitt svar, via Transportklagenemnda, så har jeg egentlig ikke krav på noe kompensasjon, men de velger å vise godvilje.

Kontekst er at SAS var cirka 12 timer forsinket til destinasjon. SAS kunne kommet seg unna med 1,5 timers forsinkelse ved å booke meg alternativt direkte på deres egne maskiner, men dette nektet de på flyplassen. De hevdet flyet var fullbooket, men jeg var i stand til å booke denne flyvningen på appen og gjorde så.

Er det bare bullsh SAS driver med, for å flytte problemene til andre, eller kan det være reelt at SAS sitt personell på norsk flyplass ikke ser det samme som vi på app?

OSL/ARN el CPH dette gjelder? Ellers er det ikke flyplassperson som ordner dette, derimot SK senteret.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?


Ja, men kan ofte lønne seg gå via reiseforsikringen. De er ofte litt raskere enn flyselskapene [emoji6]
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?

Husk at det typisk bare er nøkterne behov for klær og toalettartikler som dekkes.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hjem til svigers og julefeiring med sk2305 OSL-KSU i går ettermiddag. Mye bagasje, inkludert min koffert, ble stående igjen på OSL. Da mangler jeg dress, sko, turtøy +++ . Neste fly hit kommer andre juledag. Er det bare å kjøre på med lokal shopping og be SAS kompensere?

Sjekk reiseforsikringen din. Den jeg har med gjensidige gir 10.000,- raske ved forsinket bagasje. No questions asked, bare du legger ved kvitteringer av type klær, toalettsaker, sko osv. Dette inkluderer dresser og andre dyre ting. Ingen krangling om du nærmest fikk baggasjen like etter at du betalte for det siste plagget. Forsikringen skal funke når du må i et forretningsmøte, bryllup eller begravelse kort tid etter landing så det er bare å skaffe seg et forsinkelsesbevis fra SAS og forvarme kredittkortet 😄
 
Hva skjer ved streik ?

Hei,

Jeg booket en companion ticket i fjor, for en reise til Bangkok i Februar i år.
Denne billetten kan nå ikke endres fordi companion ticket gikk ut 31.12.23.
Turen går til Bangkok via Frankfurt og Munchen.
Ser det er mye streik i Tyskland for tiden, noe som virker til å være vanlig på denne tiden av året.
Jeg bekymrer meg litt, for hva vil skje med turen hvis det blir streik på dagen for avreise? (29.02.24). Jeg kan jo ikke endre billetten nå.

Er det SAS som da står ansvarlig for å få oss frem til Bangkok, siden billetten er booket gjennom de?
Eller er det Lufthansa, siden det er Lufthansa flights som blir truffet av streikene der nede?
Vet dere hva rettigheter det er ved slike scenario?
 
Re: Hva skjer ved streik ?

For 6 år siden opplevde vi streik med LH i Muc. Vi fikk da booket om utreisen til kvelden før ned til muc. Mulig det var ledige bonusplasser på den avgangen.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Vi befinner oss i nydelige Verona og skulle fly hjem tirsdag 20. feb VRN-MUC-OSL med Air Dolomiti og LH. Nå har LH cnl MUC-OSL og jeg leste at det er 36 timers streik i fagforeningen Verdi 20.-21. feb. som gjør at vi må booke om til noe annet enn LH.

Kom ikke gjennom til LH i kveld. Hvilke rettigheter har vi her, kan jeg booke en hjemreise selv og få refundert i ettertid? Eller må vi vente på å få snakket med LH først? Mest sannsynlig må vi fly fra en annen by som Milano så det påløper andre transportkostnader. Er det noe begrensning evt, som hvor mye nye flybilletter kan koste?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Kom ikke gjennom til LH i kveld. Hvilke rettigheter har vi her, kan jeg booke en hjemreise selv og få refundert i ettertid? Eller må vi vente på å få snakket med LH først? Mest sannsynlig må vi fly fra en annen by som Milano så det påløper andre transportkostnader. Er det noe begrensning evt, som hvor mye nye flybilletter kan koste?

Det er LH som skal booke om deg (og tusenvis av andre), så det å bare booke om på egenhånd er vel risikabelt med tanke på å få refusjon i ettertid.

Forløpig er det ikke ut til at EN8211 VRN-MUC i morgen kl. 17:00 er kansellert, men alle MUC-OSL fligher er det.

Ser mange folk rundt om ikke nødvendigvis får booket om på lufthansa.com og må ringe inn (noen har t.o.m. kommet gjennom), men LH sier selv du skal kunne booke om på hjemmesidene:

Due to the strike, we currently assume that only around 10 to 20 percent of the Lufthansa Airline flight program can be operated, particularly on 20 February. Passengers who are affected by flight cancellations because of the Verdi strike will be informed by email or via the Lufthansa app. We regret the inconvenience for our guests.

Important: Please only come to the airport if your flight has not been cancelled. Due to the strike, the rebooking counters are unfortunately not staffed.

Please note the information in the "Rebooking" section. You can rebook your flight that has been cancelled due to the strike free of charge on lufthansa.com, in the Lufthansa App, in the Chat Assistance or via the service centres. If you have booked a domestic German flight, you can also convert your ticket into a rail voucher at lufthansa.com.


https://www.lufthansa.com/us/en/flight-information

Ender du opp med å måtte bo ekstra netter på hotell så skal dette dekkes av Lufthansa og streik hos egne ansatte utløser vel også EU kompensasjon.
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Vi befinner oss i nydelige Verona og skulle fly hjem tirsdag 20. feb VRN-MUC-OSL med Air Dolomiti og LH. Nå har LH cnl MUC-OSL og jeg leste at det er 36 timers streik i fagforeningen Verdi 20.-21. feb. som gjør at vi må booke om til noe annet enn LH.

Kom ikke gjennom til LH i kveld. Hvilke rettigheter har vi her, kan jeg booke en hjemreise selv og få refundert i ettertid? Eller må vi vente på å få snakket med LH først? Mest sannsynlig må vi fly fra en annen by som Milano så det påløper andre transportkostnader. Er det noe begrensning evt, som hvor mye nye flybilletter kan koste?


Hva ble du ombooket til?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hva ble du ombooket til?

Kom gjennom rundt midnatt samme kveld. Spurte om jeg kunne booke retur selv, han sa da med konsekvensene av streiken kunne det gå en dag eller to før de fant alternativer så det sa han jeg kunne. Men jeg spurte om han kunne booke om med retur fra Milano da jeg så det var ledig med Brussels Airlines med avgang senere enn vår retur fra VRN, han fikset det så alt i boks. Boarding på LIN nå, får sende claim på tog og Uber samt EU komp. etterhvert.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei igjen fra Sørstatane.. noen (repetitive) spørsmål om "krav" til vår kansellering.

- Er denne streiken noe som "tikker av" for erstatning?
- Er 600 Euro bankers? (Kommer hjem 30 timer senere)
- Dekker de hotellet? Svindyrt her nå med 5000 for tre stjerners?
- Dekker de ekstra dag med leiebil?
- Dekker de de tre måltidene vi har?

Mener ikke å være grisk men man tar jo i mot de man får.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei igjen fra Sørstatane.. noen (repetitive) spørsmål om "krav" til vår kansellering.

- Er denne streiken noe som "tikker av" for erstatning?
- Er 600 Euro bankers? (Kommer hjem 30 timer senere)
- Dekker de hotellet? Svindyrt her nå med 5000 for tre stjerners?
- Dekker de ekstra dag med leiebil?
- Dekker de de tre måltidene vi har?

Mener ikke å være grisk men man tar jo i mot de man får.

Ha ha.. Nå hadde jeg litt glemt utmattelses-taktikken til LH (Har gitt opp før ved knust koffert osv)

Nå etter 7 uker fikk jeg en mail av Vishay Nathrphhrbrmansantanan hvor han/hun stiller mange basic spørsmål som alt ble klart oversendt i første claim. Da vippet jeg alt over på nytt og venter spent på neste svar om 7 uker :colgate:
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Ha ha.. Nå hadde jeg litt glemt utmattelses-taktikken til LH (Har gitt opp før ved knust koffert osv)

Nå etter 7 uker fikk jeg en mail av Vishay Nathrphhrbrmansantanan hvor han/hun stiller mange basic spørsmål som alt ble klart oversendt i første claim. Da vippet jeg alt over på nytt og venter spent på neste svar om 7 uker :colgate:

Begynner å ligne på det samme her også ifm. samme streik som jeg skrev om noen poster opp. Fikk et udugelig svar av Mr. Singh etter 3 uker, etter raskt tilsvar kom han tilbake og bekreftet retten på EU-komp. men nevnte ikke refusjon for utleggene våre. Jeg sendte inn bankdetaljer og påpekte utleggene våre, og så har jeg ikke hørt noe på 5 uker.
 
Standby hos SAS

Hei.

Kjæresten min skal til CDG i morgen kveld og har i dag fått beskjed om at hun er satt på standby.

Reiser på vanlig billett.

Er det så at flighten er overbooket og hun må håpe på et ledig sete i gaten? Hva kan man gjøre for å unngå at man står igjen og hvilke rettigheter har man?

Edit:
Et kjapt søk viser at det ikke er planlagt et flyindivid på denne flighten i morgen. Til sammenligning har alle andre flighter jeg har søkt på i morgen, planlagt individ. Kan det ha en sammenheng? Planlagt kansellering?
 

Attachments

  • IMG_6460.jpg
    IMG_6460.jpg
    59 KB · Views: 390
Last edited:
Re: Standby hos SAS

Det skal streikes litt i morgen, så regn med kansellering .. #våryrefranskmenn
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Ha ha.. Nå hadde jeg litt glemt utmattelses-taktikken til LH (Har gitt opp før ved knust koffert osv)

Nå etter 7 uker fikk jeg en mail av Vishay Nathrphhrbrmansantanan hvor han/hun stiller mange basic spørsmål som alt ble klart oversendt i første claim. Da vippet jeg alt over på nytt og venter spent på neste svar om 7 uker :colgate:

Liten update her.. Fikk mail 9 mai om at de gledelig kunne meddele at jeg skal får igjen penger (ikke hvor mye og om hotell osv dekkes) Sendte over kontonummer osv samme dag. Har purret et par ganger og fikk snakket med en fyr på fredag (nå som Senator) og han fortalte at det er klin umulig for dem å følge opp casen, men mente pengene vil komme på konto ca mid juli.

For et herlig opplegg..
 
Back
Top