Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Aner ikke hva de kaller det - Jeg lurer bare på hvor mye penger man har krav på. Lufthansa sier "Our examination of the claim to payment has shown that you are entiteled to it"

(Litt ref til sommerturen vår hvor vi endte opp med 91.000 NOK som folk var litt i tvil om) Virker som selv forsikringshungrige nordenn egentlig er klare over hvor mye man faktisk har krav på.

Jeg personlig synes det er horribelt at regelverket er slik, og har adri før giddet å bruke tid på dette.

Tja jeg synes nå EU regelverket er relativt greit å forholde seg til. Mer problematisk er at flyselskapene tidvis gjør det de kan for å unngå og følge regelverket.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Må berømme sas litt her. Kansellert fly 10 april, krav sendt 11 april, bekreftelse fra sas på at jeg skulle få kompensasjon 25 april, penger på konto 26 april.
Krav for mat og parkering ble sendt separat, ikke fått noe svar på det ennå.
 
Offisiell (publisert?) kanselleringsgrunn

Dette har sikkert blitt spurt om (og besvart) tidligere (ja, jeg har prøvd å søke - uten hell...). Jeg fikk en av mine kommende flighter kansellert i forrige uke og er interessert i å finne årsaken til kanselleringen (dvs. den "offisielle" årsaken). Blir dette rapportert noen steder hvor jeg som reisende kan finne denne i ettertid - eller må jeg prøve lykken med å spørre flyselskapet? Jeg ser at Flightradar24 lister flightstatus på denne fighten som "unknown".

Det viser seg nemlig at reiseforsikringsselskapet må ha en "bekreftelse på grunn til kansellering" før de aksepterer at jeg sender inn et krav om refusjon av hotell den veien....
 
Offisiell (publisert?) kanselleringsgrunn

Det er meget ymse hva som meddeles. Jeg har fått det fra SAS p.g.a. en forsikringssak, med det tok flere måneder og jeg måtte be om dette spesifikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei,
Takk for opptak i gruppen her. Måte gjøre det i dag siden jeg har blitt litt forbannet på SAS pga endringer hele tiden.

Til saken: vi har bestilt 5 billetter fra Stavanger til San Jose i Costa Rica i Juli med SAS Plus. Mellomlandinger i Oslo og Newark på vei ditt og via Chicago og Køpenhavn hjem igjen.
Det første som skuffet oss var at det finns ikke Economy plus billetter på United Airlines fly fra Newark og til Chicago, så dette er allerede en nedgradering. Vi tenkte at det er ikke mye å gjøre der siden UA ikke tilbyr Economy plus på denne strekning så ingen vits å klage.
Men nå fikk vi beskjed i dag at Chicago- Køpenhavn skal opereres av HiFly med sin A330-300 som ikke heller ha Economy plus seter.
Jeg vurderer å klage hos SAS for å få 75% av billettprisen refundert pga nedgradering i henholdt til sine retningslinjer https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights//
Men de også skriver at klager skal sendes til carrier og det blir jo HiFly.

Noen som har en formening hvordan og når vi skal gå fram her? 5 billetter på SAS plus var på ingen måte billig så jeg nekter å godta nedgraderte tjenester på halvparten av flygninger.

Takker for alle gode svar og tipps,
Jochen
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Men nå fikk vi beskjed i dag at Chicago- Køpenhavn skal opereres av HiFly med sin A330-300 som ikke heller ha Economy plus seter.
Jeg vurderer å klage hos SAS for å få 75% av billettprisen refundert pga nedgradering i henholdt til sine retningslinjer https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights//
Men de også skriver at klager skal sendes til carrier og det blir jo HiFly.

I dette tilfelle er det snakk om wetlease og da er det SAS som er «carrier»
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

I dette tilfelle er det snakk om wetlease og da er det SAS som er «carrier»

Takk for rask svar!
Så den 75% refusjon er reell? På hele reisen eller bare på denne strekningen? Hvor finner jeg enkeltpris til denne delen av reisen for å vite hva jeg kan sånn cirka forvente?
Ser for meg også til å ringe SAS og spør om de kunne oppgradere oss til Business på HiFly istedenfor, også pga UA Economy skuffelse. Hvor stor sannsynlighet er det for dette?
 
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Regn med at du får Business på HiFly. Hva sier seteplanen?
 
Last edited:
Regn med at du får Business på HiFly. Hva sier seteplanen?

4+1 stk venner som skal reise i oktober får opp økonomiseter:

attachment.php
 

Attachments

  • Bilde_2023-05-23_011905063.png
    Bilde_2023-05-23_011905063.png
    10.8 KB · Views: 1,097
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Gikk inn i SAS appen og klarte å reservere 5 seter i Business [emoji41]. Dette blir bra!


Du får rapportere om opplevelsen etterpå [emoji6]
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Må berømme sas litt her. Kansellert fly 10 april, krav sendt 11 april, bekreftelse fra sas på at jeg skulle få kompensasjon 25 april, penger på konto 26 april.
Krav for mat og parkering ble sendt separat, ikke fått noe svar på det ennå.

Det gikk også gjennom, og det samme gjorde erstatning for forsinkelse på reiseforsikring. Totalt ble det utbetalt 3900kr pluss pr pers for 7 timers forsinkelse, og alle merutgifter dekket. Helt innafor det.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

4+1 stk venner som skal reise i oktober får opp økonomiseter:

SAS tilbyr dem å oppgradere til Business for 3000 per person. Evt. spørre om oppgradering i innsjekk.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

SAS tilbyr dem å oppgradere til Business for 3000 per person. Evt. spørre om oppgradering i innsjekk.

Eller gå for invol downgrade comp.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Med Gjensidiges tjeneste SmartDelay+ er det mulig å velge mellom loungetilgang for hele reisefølget eller €40 per pers ved forsinkelser på mer enn én time. Forutsetningen er at man registrerer hele reiseruten minst to timer før avreise:

Tjenesten gir deg tilgang til flyplasslounger over hele verden, hvis flyet ditt blir mer enn 1 time forsinket. I loungen kan du og reisefølget ditt, på inntil fire personer, slappe av med mat og drikke. Tjenesten gjelder uansett om du er på ferie eller på jobbreise.

Hvis du ikke ønsker tilgang til lounge, kan du få en utbetaling på 40 euro per person isteden. Du velger mellom lounge og pengeutbetaling når du registrerer reisen. Hvis flyplassen du skal reise fra ikke har lounge, er utbetaling det eneste valgalternativet når du registrerer reisen.

...

Hvis flyet ditt er forsinket med 60 minutter eller mer, vil du automatisk få en SMS med lenke til loungekupongen og en e-post med informasjon om loungetilgangen din. Du som har registrert reisen får kuponger for hele reisefølget.

Har du valgt utbetaling, vil du få en sms med bekreftelse. PayPal sender deg så instruksjoner om hvordan du får utbetalt pengene. Du som har registrert reisen må gi pengene videre til dine medreisende.

Forsinkelsen må bli offisielt kunngjort av flyselskapet og rapportert via flydataselskapet FlightStats.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Fikk nettopp kansellert første av tre SAS flighter hjem, alle i EU. Regner med jeg kan kreve kompensasjon for alle tre? Gjennomgående bestilling med SAS.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

spør om det gjelder flyplassen eller hva. italienske streiken dekkes neppe av dette

Vi gjør deg imidlertid oppmerksom på at hvis forstyrrelse skyldes ekstraordinære omstendigheter , er flyselskaper ikke forpliktet til å betle erstatning. Eksempler på ekstraordinære omstendigheter inkluderer dårlig værforhold, reiserestriksjoner og streik i flytrafikkontroll. Selv om de kan forårsake forsinkelser og kanselleringer, er flyselskaper ikke ansvarlige for de og kan derfor ikke forventes at de betaler erstatning.
https://www.airhelp.com/nb/ec261/rettigheter-ved-flystreik/
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Med Gjensidiges tjeneste SmartDelay+ er det mulig å velge mellom loungetilgang for hele reisefølget eller €40 per pers ved forsinkelser på mer enn én time. Forutsetningen er at man registrerer hele reiseruten minst to timer før avreise:

Dette funket veldig bra og jeg sitter nå med hele familien på Costa Blanca loungen i ALC. Gikk bare 5-10 minutter fra forsinkelsen kom på skjermen til jeg fikk mail med vouchers. Trodde ikke det skulle gå da siste melding strengt tatt ikke «la til» 60 min, men det er godt over en time totalt.

Stusset litt på registreringen. Bortsett fra navnet mitt og kodeord «Gjensidige» så var det bare navn og flightnr som måtte tastes inn. Ingen aktiv link til forsikringene mine via f.eks. innlogging på Gjensidige.no. Eneste som kan gi en viss tilknytning var epost og telefonnr.

Det var også en avkrysning hvis man ønsket «hjelp» til å kreve kompensasjon for forsinkelsen og da ble jeg litt mistenksom. Krysset ikke av, men fikk litt panikk for at hele greia er en scam for å suge til seg EU kompensasjon. Forstår ikke hvordan Gjensidige kan sikre seg at det er jeg som bruker tjenesten og dermed betale for loungeoppholdet.

Går de på flyselskapene eller?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Dette funket veldig bra og jeg sitter nå med hele familien på Costa Blanca loungen i ALC. Gikk bare 5-10 minutter fra forsinkelsen kom på skjermen til jeg fikk mail med vouchers. Trodde ikke det skulle gå da siste melding strengt tatt ikke «la til» 60 min, men det er godt over en time totalt.

Stusset litt på registreringen. Bortsett fra navnet mitt og kodeord «Gjensidige» så var det bare navn og flightnr som måtte tastes inn. Ingen aktiv link til forsikringene mine via f.eks. innlogging på Gjensidige.no. Eneste som kan gi en viss tilknytning var epost og telefonnr.

Det var også en avkrysning hvis man ønsket «hjelp» til å kreve kompensasjon for forsinkelsen og da ble jeg litt mistenksom. Krysset ikke av, men fikk litt panikk for at hele greia er en scam for å suge til seg EU kompensasjon. Forstår ikke hvordan Gjensidige kan sikre seg at det er jeg som bruker tjenesten og dermed betale for loungeoppholdet.

Går de på flyselskapene eller?


Da er jeg ganske sikker på at jeg så dere;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top