Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Så denne gangen er det en såpass real blekke etter vår 50 timers Safari at jeg tenkte å gå "all in" Så hva er "rettighetene" og hvordan går jeg frem mot SAS fort få igjen pengene? Hovedgrunnen for hele hendelsen var teknisk feil på OSL flyet som førte til misses connection og reroutimg.

1. Denne EU kompensasjonen på 600 euro? Hvor krever man dette? Er det mer da det ble ca 30 timer forsinkelse?
2, Prepaid og ikke refundable hotell Washington - hvor ber jeg om erstatning?
3. Fly IAD-MCO prepaid og null igjen - hvor ber jeg om dette?
4. Diverse måltider på flyplasser?
5. Degradering fra betalt Plus til economy på re-routingen?

Regner med å sende dette til Johan på diamant-mailen ikke fungerer?

Takker.


All claims kan du gøre her og det er nok også raskest å få det inn i riktig løype nå som alt antagelig bare rakner på kundeservice:

Gå hit og velg "Missed connection" og så kan du legge inn diverse bilag også

https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Har en kompis som fløy fra Montreal til Oslo via Amsterdam med KLM.
Flyet var 2 timer forsinket ut fra Montreal og kom en og halv time sent til Amsterdam. han rakk heldigvis avgangen sin men koffert ble ikke med til Oslo. når han kom til skranken i Oslo så fikk han beskjed at koffert kommer sikkert i løpet av dagen i morgen (søndag) men han måtte hente de selv på Gardemoen. er dette normalt? får han hvertfall dekket togbillett isåfall ?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Har en kompis som fløy fra Montreal til Oslo via Amsterdam med KLM.
Flyet var 2 timer forsinket ut fra Montreal og kom en og halv time sent til Amsterdam. han rakk heldigvis avgangen sin men koffert ble ikke med til Oslo. når han kom til skranken i Oslo så fikk han beskjed at koffert kommer sikkert i løpet av dagen i morgen (søndag) men han måtte hente de selv på Gardemoen. er dette normalt? får han hvertfall dekket togbillett isåfall ?


Det er i så fall dårlig service, men de er vel overbelastet. De gangene min bagasje ikke har kommet frem samtidig som meg har den blitt sendt til hotellet/adressen jeg befant meg på. De kunne jo ha sagt at det kunne gå fortere å få den utlevert om man er villig til å komme til Gardermoen selv. Noen venner har begynt å legge en «bagasjesporer» i kofferten og har hentet bagasjen selv i sommer da de visste at bagasjen var kommet til flyplassen, men før de fikk beskjed av handlingselskapet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Så denne gangen er det en såpass real blekke etter vår 50 timers Safari at jeg tenkte å gå "all in" Så hva er "rettighetene" og hvordan går jeg frem mot SAS fort få igjen pengene? Hovedgrunnen for hele hendelsen var teknisk feil på OSL flyet som førte til misses connection og reroutimg.

1. Denne EU kompensasjonen på 600 euro? Hvor krever man dette? Er det mer da det ble ca 30 timer forsinkelse?
2, Prepaid og ikke refundable hotell Washington - hvor ber jeg om erstatning?
3. Fly IAD-MCO prepaid og null igjen - hvor ber jeg om dette?
4. Diverse måltider på flyplasser?
5. Degradering fra betalt Plus til economy på re-routingen?

Regner med å sende dette til Johan på diamant-mailen ikke fungerer?

Takker.

Liten oppdatering her og et lite spørsmål..

If svarte umiddelbart og pælmet penger etter oss til hotell og klær. Dette etter en uke, de ga oss faktisk for mye penger så vi "klaget" på oppgjøret.

Handlet også klær etter ytterligere to dager på Amex forsikringen og de svarte etter fire uker med 8 FBI lignende spørsmål (litt ala Turkish) for å skremme oss vekk.

SAS svarte nå etter 6 uker at vi får EU kompensasjon, men ikke for hotell og fly som vi ikke fikke brukt i Wsshington (Ca 25.000 NOK) da det var firhåndsbetalt - kan dette stemme?

Igjen - stole på forsikringene til kortselskapene er rulett. IF Reiseforsikring er et helt annet level på alle mulig måter.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Liten oppdatering her og et lite spørsmål..

If svarte umiddelbart og pælmet penger etter oss til hotell og klær. Dette etter en uke, de ga oss faktisk for mye penger så vi "klaget" på oppgjøret.

Handlet også klær etter ytterligere to dager på Amex forsikringen og de svarte etter fire uker med 8 FBI lignende spørsmål (litt ala Turkish) for å skremme oss vekk.

SAS svarte nå etter 6 uker at vi får EU kompensasjon, men ikke for hotell og fly som vi ikke fikke brukt i Wsshington (Ca 25.000 NOK) da det var firhåndsbetalt - kan dette stemme?

Igjen - stole på forsikringene til kortselskapene er rulett. IF Reiseforsikring er et helt annet level på alle mulig måter.

Da ramlet Amex forsikringen inn og vi er faktisk oppe i 56.000 kroner for denne "opplevelsen"

Mener ennå at det er rart man ikke får igjen for hotellet i Washington og flighten IAD-MCO som da ikke kunne benyttes.

Lurer også på om vi har krav på noe som helst for hjemturen? 24 timer forsinkelse på grunn av missed connection (på grunn av været)
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Flyselskapet har ikke noe ansvar for at du mister hotell og fly som er booket andre steder. Dette må dekkes av EU-kompensasjonen eller egen reiseforsikring. De fleste reiseforsikringer dekker ikke tap som skyldes arbeidskonflikt.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Flyselskapet har ikke noe ansvar for at du mister hotell og fly som er booket andre steder. Dette må dekkes av EU-kompensasjonen eller egen reiseforsikring. De fleste reiseforsikringer dekker ikke tap som skyldes arbeidskonflikt.

Takker.. Dette var dog teknisk.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Da ramlet Amex forsikringen inn og vi er faktisk oppe i 56.000 kroner for denne "opplevelsen"

Mener ennå at det er rart man ikke får igjen for hotellet i Washington og flighten IAD-MCO som da ikke kunne benyttes.

Lurer også på om vi har krav på noe som helst for hjemturen? 24 timer forsinkelse på grunn av missed connection (på grunn av været)

Så tikket det inn 1500 fra IF for Uber til og fra Sixt samt 6500 fra SAS for å dekke litt av ubrukt hotell i Washington. Da er vi "oppe" i 64.000 kroner. Eneste som mangler nå er den ubrukte flybilletten fra Washington og degraderingen fra Plus.

Ganske sprøtt hva man kan få igjen som man ikke har giddet å ta seg tid til før.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Eneste som mangler nå er den ubrukte flybilletten fra Washington
Men flyselskapet fikk deg vel til fra Washington til MCO uten at du måtte kjøpe ny billett? Om du får igjen den billetten du selv kjøpte så skal vel den formelt gå til fradrag på det du får fra fly/forsikringsselskapet?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Men flyselskapet fikk deg vel til fra Washington til MCO uten at du måtte kjøpe ny billett? Om du får igjen den billetten du selv kjøpte så skal vel den formelt gå til fradrag på det du får fra fly/forsikringsselskapet?

Vi kom oss faktisk aldri til Washington så hele den forhåndsbetalte weekenden ble kansellert.

Jeg mener dog de er i overkant rause, men tenkte å følge strømmen litt denne gangen.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Så tikket det inn 1500 fra IF for Uber til og fra Sixt samt 6500 fra SAS for å dekke litt av ubrukt hotell i Washington. Da er vi "oppe" i 64.000 kroner. Eneste som mangler nå er den ubrukte flybilletten fra Washington og degraderingen fra Plus.

Ganske sprøtt hva man kan få igjen som man ikke har giddet å ta seg tid til før.

Jøsses.. nå kom det en mail fra Delta om 500 USD i kompensasjon for forsinkelse av bagasjen.

Snart 70.000 kroner for forsinkelse og alt er utrolig nok berettiget (de 500 USD blir varslet til IF og så ser man hva de sierkr

Da er det bare degraderingen og den ubrukte IAD-MCO som mangler.

Sier det igjen, dette er for drøyt hvor mye man får igjen, og tenker på alle de gangene man ikke har gjort dette.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hvilke rettigheter har man hvis et hotell kansellerer en booking?

Booket meg inn på et Radisson hotell i Vietnam, og fikk bookingbekreftelse
Når jeg var inne og så på reservasjonen for noen uker siden, stod det bare at den ikke kunne finnes fordi den var kansellert

Prøvde å sende epost til hotellet, men hadde ikke fått svar så ringte Radisson i dag
De ber meg ta kontakt med hotellet, og det virker som noe har feilet med betalingen - det kan være riktig for det var en non-refundable rate og jeg kan ikke se det på kortet

Å ringe hotellet gikk ikke så bra, virket ikke som de fant reservasjonen, og å stave navnet mitt var fånyttes :) Ba meg sende epost til en annen reservations-adresse

Sjekket nå spam i gmail, og ser de faktisk svarte for noen dager siden: Kunne ikke finne reservasjonen og ba meg ta kontakt med Radisson sentralt for å booke på ny

Problemet er at det ikke lenger er mulig å booke samme rom med dobbelseng, kun to twin. Hva gjør man da? Booker tilsvarende rom på et annet hotell, og ber om at de dekker mellomlegget (slik man gjør ved vanlige forbrukerkjøp i Norge, om butikken ikke kan levere?)

Forøvrig ris til både Google/Gmail og Radisson for elendig utførelse av sine tjenester
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Forøvrig ris til både Google/Gmail og Radisson for elendig utførelse av sine tjenester

Da håper jeg du har lært at det er lurt å ta en kikk i søppelpostmappa innimellom... Dette gjelder uavhengig av epostleverandør.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Jøsses.. nå kom det en mail fra Delta om 500 USD i kompensasjon for forsinkelse av bagasjen.

Snart 70.000 kroner for forsinkelse og alt er utrolig nok berettiget (de 500 USD blir varslet til IF og så ser man hva de sierkr

Da er det bare degraderingen og den ubrukte IAD-MCO som mangler.

Sier det igjen, dette er for drøyt hvor mye man får igjen, og tenker på alle de gangene man ikke har gjort dette.

Hmm.. Der tikket det inn 5x400 Euro (21.495 NOK) fra SAS for nedgraderingen på Delta så vi er oppe i 91.000 kroner i kompenasjon.. Merkelige greier - mye penger, og lang tid bruker de.
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei.. gjerrigknarken fea Oslo 7 her..

Så hva er da "kravene" når man blir sendt hjem 24 timer senere i en lavere klasse på bonusreise over Atlanteren? 600 Euro per pers? Det ekstra hotelldøgnet? En dag med klær? Litt poeng igjen?

O. Skrue
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hei.. gjerrigknarken fea Oslo 7 her..



Så hva er da "kravene" når man blir sendt hjem 24 timer senere i en lavere klasse på bonusreise over Atlanteren? 600 Euro per pers? Det ekstra hotelldøgnet? En dag med klær? Litt poeng igjen?



O. Skrue
Bakenforliggende årsak....? Streik? Da er det ikke så mye annet enn care og kanskje noe for degradering å hente?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Bakenforliggende årsak....? Streik? Da er det ikke så mye annet enn care og kanskje noe for degradering å hente?


Ja, og dette er også en ekstern streik uten for flyselskapets kontroll. Så lite annet enn «care»
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Ja, og dette er også en ekstern streik uten for flyselskapets kontroll. Så lite annet enn «care»

Sendte claim til Lufthansa i går og de svarte samme dag at de ettergir claimen og ba om kontonummer... (Vet ikke hvilken sum det snakkes om)

Snakket også med reiseforsikringen som muligens dekker hotelldøgnet (Neppe det rommet vi booket på Sofitel, men i alle fall noe).

Så da vet vi det :colgate:
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Men er det snakk om erstatninger eller kompensasjon?
 
Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Men er det snakk om erstatninger eller kompensasjon?

Aner ikke hva de kaller det - Jeg lurer bare på hvor mye penger man har krav på. Lufthansa sier "Our examination of the claim to payment has shown that you are entiteled to it"

(Litt ref til sommerturen vår hvor vi endte opp med 91.000 NOK som folk var litt i tvil om) Virker som selv forsikringshungrige nordenn egentlig er klare over hvor mye man faktisk har krav på.

Jeg personlig synes det er horribelt at regelverket er slik, og har adri før giddet å bruke tid på dette.
 
Back
Top