• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Rekordhopp fra Busy Bee 737

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Da jeg la ut bilder på nettet av Bwings Busy Bee 737 kom det svært mange kommentarer. Noen av disse var fra folk som hadde vært med på det som sannsynligvis ennå er norgesrekorden i hopp fra jetfly. Det er en del hull i historien og om noen har utfyllende kommentarer er det bare å fylle på! Historien er fritt gjenfortalt etter kommentarer på nettet og å ha snakket med en av de som var med på hoppet. Bilder gjengitt med tillatelse.

Det er torsdag 21. april 1983. Etter seks måneders forberedelser er Busy Bees Boeing 737-200C med registrering LN-NPB klar til avgang fra Fornebu. Dette er alt annet enn en rutineflyvning, passasjerene skal nemlig ikke være med til en annen flyplass. Ikke skal de tilbake til Fornebu heller. De skal forlate flyet over Lierdalen i 8-9000 fot. Anledningen at Drammen fallskjermklubb feirer 10-års jubileum - det må markeres på en skikkelig måte! Og hva er vel bedre enn å sette rekord i antall hoppere?

Busy Bee stiller velvillig opp, de leier ut flyet til kostpris. Det er mange forberedelser og detaljer som må på plass, planleggingen har tatt et halvt år. Høyre bakdør er for anledningen demontert, her er det bare å kaste seg ut i det! Støynivået bakerst i kabinen er øredøvende, spesielt under avgang. Passasjerene skal uansett ikke langt, turen fra Fornebu til Lier tar ikke mange minuttene med en 737. De klatrer til mellom 8- og 9000 fot og passer godt på å ikke overskride 10.000. Akkurat den høyden er ganske kritisk fordi auto-utløsningen på surstoffmaskene slår inn når kabintrykket blir lavere enn trykket i 10.000 fot. Greit å unngå.

Over Lier foretas det to overflyvninger og samtlige passasjerer forlater flyet. Kaptein Geirr Spockeli og styrmann Svein Solberg med besetning returner til Fornebu mens mellom 50 og 70 hoppere* drysser ned over Lier og omegn. Litt lumske vindforhold medførte at det visstnok ble en ganske lang spasertur for noen av dem etter landing...

*Antallet hoppere varier avhengig av kilde.
 

Attachments

  • IMG_7210.webp
    IMG_7210.webp
    60.7 KB · Views: 30
  • IMG_7209.webp
    IMG_7209.webp
    24.4 KB · Views: 30
  • IMG_7208.webp
    IMG_7208.webp
    60.9 KB · Views: 30
  • IMG_7170.webp
    IMG_7170.webp
    105 KB · Views: 27
For å unngå å treffe hopperne alt for hardt med jeteksosen fra høyre motor ble farten kraftig redusert, flaps satt et stykke ut og høyre motor trukket tilbake til tomgang.
Allikevel sa en av hopperne «Det lukta eksos og Jet A1 av hoppdressen lenge etterpå, men det var det verdt!»
 
Back
Top