Busy Bee 737 på grus?

Re: Busy Bee 737 på grus?

Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !

Dette er jo helt prima :) Påmalt fake reg og fløyet ulovlig.

Jepp! Jeg satt på nattevakt i Stavanger ACC den natten og snakket med den (var det Tjøntveit selv som fløy?) Tok av i nattens mulm og mørke rundt 0200-0230 og fløy til Keflavik med kun den falske registreringen som radiokallesignal.

Jepp! Jeg satt på nattevakt i Stavanger ACC den natten og snakket med den (var det Tjøntveit selv som fløy?) Tok av i nattens mulm og mørke rundt 0200-0230 og fløy til Keflavik med kun den falske registreringen som radiokallesignal.

Nei, det var to piloter fra Wien Air Alaska. De hadde gyldige papirer med basis i amerikansk registrering. Men siden det var heftelser på den norske registreringen kunne den ikke avregistreres og registreres på nytt. Men noe av dette ble borte i prosessen. Så alle var i god tro da maskinen dro. Unntatt Tjøntveit, antagelig. ;)

Anbefaler Tjøntveit-boka. Tror de selger den på Fornebu-museet.

Tjøntveit var i god tro. Han var alltid i god tro - i god tro på seg selv.

KnutW; said:
VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også?
!

Det fulgte også sofa og bord med ja;) Er usikker på hvor ofte denne innredningen ble benyttet, hvis den noen gang ble det.

Espen

Last edited by a moderator:

Det fulgte også sofa og bord med ja;) Er usikker på hvor ofte denne innredningen ble benyttet, hvis den noen gang ble det.

Espen

Definitivt ikke på mil charter! Der var det forbannet trangt.

Eneste B737-200 på norsk register med 128 seter.

Edit. Vet ikke seteantallet på Mey-Airs sine to maskiner. De kom fra Piedmont i USA og hadde også baktrapp slik som -NPB.

Espen

Espen

Jeg vet den ble brukt. Kong Olav likte den. :)

Tror regjeringen brukte den når de hadde behov for transport til litt ukurante steder. Da delte de jo gjerne kostnadene med pressen også.

Eneste B737-200 på norsk register med 128 seter.

Var nok samme seteavstand som hos BU. Det var ikke bulkhead foran rad 1 så det var litt ekstra plass der. Hadde den noen ganger som redcap og det var alltid litt spesielt å tråkke over beina til de som satt på rad 1 for å komme meg til cockpit.

Espen
Det ble sagt at Kong Olav brukte den et fåtall ganger. Om det stemmer vet jeg ikke. Utenom det husker jeg bare en charter til Tunisia midt på 80-tallet med en del hot shots fra oljebransjen - den var innom SVG i hvert fall på nedturen.
Ellers sto innredningen lagret et sted i BU-hangaren på FBU.

Og NPB var en "Convertible" - ikke "Quick Change" (QC), så setene måtte skrus ut enkeltvis når frakt skulle inn. Den ble også benyttet av BU teknisk for frakt av motorer etc ved ikke-planlagte motorskifter etter at LN-SUA (#1) ble solgt.

Den ene toseteren som var en del av "VIP utstyret", og som ble bevart på Fornebu, er nå å få se i Fornebumuseet.

Det går til og med an å få prøve sitte de, etter avtale med museumsverten ;)

Og NPB var en "Convertible" - ikke "Quick Change" (QC), så setene måtte skrus ut enkeltvis når frakt skulle inn. Den ble også benyttet av BU teknisk for frakt av motorer etc ved ikke-planlagte motorskifter etter at LN-SUA (#1) ble solgt.

Norges Bank benyttet den til transport av kontanter innenlands er jeg blitt fortalt av en ex BU stuer. Og jeg har sett bilder ifm frakt av oljerelatert utstyr, også til Afrika.

Espen

Espen

Joda, fant bilde av det i en gammel avis fra 80 tallet på nb. Kongen benyttet det blandt annet en gang til Haugesund for en snorklipping på en kraftstasjon eller noe.

Den ene toseteren som var en del av "VIP utstyret", og som ble bevart på Fornebu, er nå å få se i Fornebumuseet.

Det går til og med an å få prøve sitte de, etter avtale med museumsverten ;)
Og den andre 2-seteren står hos en entusiast på dette forumet som bor i Asker. Gode seter, kunne gjerne flydd noen timer i dem. Kult mønster på stoffet har de også.

Sånn ser de altså ut.
9fde402f6bf2d456bfdb800085467f20.jpg

Og den tredje 2-seteren står hjemme hos meg :) Min er dessverre relativt slitt i den ene sitteputen og det mangler et askebeger, samt at den ene bordplata er ødelagt. Den ble brukt på en festival visst, så går ut i fra at det er grunnen til at den er litt sliten. Er og litt trøblete å få ryggen bakover, knappen funker ikke, så må bøye meg ned og presse på en liten ting under puta.

Mener den fjerde står på flymuseet på Sola etter hva jeg har hørt? Og det var vel ikke fler?

Og den tredje 2-seteren står hjemme hos meg :) Min er dessverre relativt slitt i den ene sitteputen og det mangler et askebeger, samt at den ene bordplata er ødelagt. Den ble brukt på en festival visst, så går ut i fra at det er grunnen til at den er litt sliten. Er og litt trøblete å få ryggen bakover, knappen funker ikke, så må bøye meg ned og presse på en liten ting under puta.

Mener den fjerde står på flymuseet på Sola etter hva jeg har hørt? Og det var vel ikke fler?

Nei , vi har ikke det fjerde setet. Men inne i Friendship'en er det fortsatt BB seter i dette mønsteret , dog er de yellow'ish i fargene.

Takk til alle bidragsytere for mye artig info!
Dog er spørsmålet om landing på grus fremdeles ubesvart, men det er vel greit å konkludere med at ingen vet det med sikkerhet.

Back