Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: USA-tråden

Fant ikke noen Coronatråd jeg turde stille dette spørsålet siden det ikke hadde med status å gjøre. Vet noen hvordan vaksinasjonsgraden er i følgende amerikanske byer:
Nyc, Washington, Los Angeles, Sfo og Chigaco. Finner bare status på deltstasnivå. Miami er det vel best å holde seg unna.

NYTimes har oversikt på county nivå, vet ikke om det hjelper litt? https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html

Generelt sett så er vel vaksinasjonsgraden større i storbyene og lavere i rurale strøk. Det gjenspeiler seg jo også igjen på smittetallene som nå virker å være lavere og nedadgående i storbyene på øst- og vestkysten?

Litt slemt sagt - bruk valg kartene ! Men serioest - Cecilies forslag om New York Times er svaert bra (vi leverer software loesningen de bruker ;-) ) Er selv paa biltur ned Highway 101 / 1 og har sjekket LA og SFO - hvor begge er over 75% vaksinerte !

NYTimes har oversikt på county nivå, vet ikke om det hjelper litt? https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/covid-cases.html

Generelt sett så er vel vaksinasjonsgraden større i storbyene og lavere i rurale strøk. Det gjenspeiler seg jo også igjen på smittetallene som nå virker å være lavere og nedadgående i storbyene på øst- og vestkysten?

Har du New York Times konto Cecilie?
For artikkelen er bak betalingsmur.

Alle tall i følge NYTimes, fully vaccinated hhv 12+ / 18+ / 65+

Nyc - New York City (78% / 79% / 78%)
Washington - Washington DC ( 69% / 69% / 83%)
Los Angeles - Los Angeles County (72% / 73% / 79%)
Sfo - San Fransico County (82% / 82% / 85%)
Chigaco - Cook County (73% / 74% / 82%)
Portland - Multnouma County (81% / 82% / 95%)
Las Vegas - Clark County ( 59% / 60% / 75%)

(Uten ansvar for feil)

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Noen som har reist USA - Norge i det siste? All info på nettet gjør at det skaper mer forvirring i huet mitt. Hvis jeg forstår det riktig er det kun vaksinasjonssertifikat som trengs?
Blir å reise USA-CPH-Norge. Regner med transfer i CPH er ganske greit?

Noen som har reist USA - Norge i det siste? All info på nettet gjør at det skaper mer forvirring i huet mitt. Hvis jeg forstår det riktig er det kun vaksinasjonssertifikat som trengs?
Blir å reise USA-CPH-Norge. Regner med transfer i CPH er ganske greit?

Du viser EU-sertifikatet ved innsjekk sammen med norsk pass. Ikke sikker på om danskene vil se det i passkontrollen, men ikke noe mer enn det i tilfelle. Reiste EWR-OSL for fire uker siden og det var kjedelig smertefritt.

Takk for det! Får håpe det kommer i posten i tide. Fortsatt test på returen regner jeg med?

Last edited:

Vestksten er generelt høy.

Veldig bra!

Alle tall i følge NYTimes, fully vaccinated hhv 12+ / 18+ / 65+

Nyc - New York City (78% / 79% / 78%)
Washington - Washington DC ( 69% / 69% / 83%)
Los Angeles - Los Angeles County (72% / 73% / 79%)
Sfo - San Fransico County (82% / 82% / 85%)
Chigaco - Cook County (73% / 74% / 82%)
Portland - Multnouma County (81% / 82% / 95%)
Las Vegas - Clark County ( 59% / 60% / 75%)

(Uten ansvar for feil)

Tusen takk for info :)
Selv om du ikke tar ansvar for tallene og feil :colgate:

Tallene fra Orbiter stemmer veldig bra. Etter 3 dager langs kysten ser vi 100% bruk av masker i butikker / innendoers, folk holder god avstand uten at det merket paa gulvet. De fleste Resturanter er aapne, dog her paa Hyatt er resturantene kun aapne Torsdag - Soendag. Til sammenligning med hvordan Norge naa utvikler seg (VG har statistikken oeverst igjen) ligner det paa hva som skjedde naar vi (Vestkysten) aapnet opp i Juli - frivillig maskebruk hvis man var vaksinert, det holdt litt over en maaned - siden midten av August er det 100% bruk av maske.

Mer USA mas her når de nå åpner, eller rettere sagt mas om returen fra USA. Slik jeg tolker SAS dot no trenger vi ikke fremvise noen negativ test for å få lov til å boarde fly fra USA via CPH til Norge. Stemmer dette?

Mer USA mas her når de nå åpner, eller rettere sagt mas om returen fra USA. Slik jeg tolker SAS dot no trenger vi ikke fremvise noen negativ test for å få lov til å boarde fly fra USA via CPH til Norge. Stemmer dette?

EU-sertifikat og norsk pass er det du trenger. Test er kun for innreise USA.

Hvordan er ståa på avreise fra OSL om dagen? Er det som i gamle dager hvor man kan regne maks 20 minutter fra man forlater setet på toget til man sitter i en stol i loungen eller burde man regne ekstra tid? Avgang 08:40 om det har noe å si, og flyet går til verdens største land, Utlandet (ZRH)

Hvordan er ståa på avreise fra OSL om dagen? Er det som i gamle dager hvor man kan regne maks 20 minutter fra man forlater setet på toget til man sitter i en stol i loungen eller burde man regne ekstra tid?
For innland (uten fasttrack) brukte jeg 4 min fra toget til jeg var i gjennom security forrige uke. Det var inkludert bag-drop og en strafferunde opp feil rulletrapp (mot gamle innsjekk av gammel vane). Så kommer vel anpå om du har fått ut BP og gjort dokumentkontroll eller ikke på forhånd.

Munnbindet bør frem igjen, sier smittevernoverlegen i Bergen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Da må vel kanskje munnbindet frem på BGO også i køområder/sikkerhetskontroll og boarding. Spørs om ikke munnbindet skal frem når jeg skal ut og fly i helga ja.

Kjenner at hovedpulsåra får lyst å trekke opp i underhuden og bule, når jeg leser all denne "bør", "anbefales", "tilrådes", "helst"... Det framstår så veldig tiltaksløst og som om de står på en syltynn is de ikke tør trampe på. Selvfølgelig SKAL munnbindet på i alle situasjoner hvor man står trangt og luftinga er dårlig. Det trenger man hverken være overlege eller FHI-ansatt for å forstå :headbang Alle som har pollenallergi variant innendørsplanter (for eksempel) vet at det ikke hjelper å stå 1m vekk fra planten + vaske hendene for å hindre reaksjon, kun med kraftig lufting får man reaksjonen ned på et minimum.

Når jeg sender pappa på juletur har han klar beskjed om å bære FFP2-maske fra han trør inn på flyplassen til han sitter i setet og flyet har tatt av. Da kan han bytte til OP-maske (heldigvis flyr han med Lufthansa hvor det enda er maskepflicht ombord) siden lufta filtreres og sirkuleres godt ombord i fly, og så fort de lander er det smakk på med FFP2-maska igjen.

Last edited:

Du viser EU-sertifikatet ved innsjekk sammen med norsk pass. Ikke sikker på om danskene vil se det i passkontrollen, men ikke noe mer enn det i tilfelle. Reiste EWR-OSL for fire uker siden og det var kjedelig smertefritt.

Skal til USA i morgen og kjenner jeg er litt på tuppa om jeg har gjort alt som behøves.

• Jeg har fra helsenorge printet ut koronasertifikatet der jeg er fullvaksinert og negativ test tatt i går.
  • Jeg har også fra helsenorge printet ut selve test-resultatet fra testen i går.
  • Jeg har fylt ut og printet "Attestation Form" fra amerikanske CDC der jeg erklærer at jeg er fullvaksinert og har negativ test.
Men så stusser jeg over denne setninga på https://www.sas.se/trafikinformation/meddelande/#entry-restrictions-countries:

AND

a letter issued by a health authority stating that the passenger has been cleared for travel.

Children 2-17 years: Children under 18 years are exempted from vaccination requirement. Children between 2 and 17 are required to take pre departure test. Unvaccinated Children 2-17, traveling with a fully vaccinated adult, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 3 days before departure. Unvaccinated children traveling alone or together with unvaccinated adults (US Citizen or Legal Permanent Resident (LPR), or included in the group Exemptions below, must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen) taken no earlier than 1 day before departure. Vaccinated children must have a proof of a negative COVID-19 test (PCR or Antigen).

Passenger Details (e.g. name and date of birth) in the certificate must match those stated in the passport or other travel document.

Note: The Medical Certificate confirming Vaccine and negative test results must be presented before boarding, and failure to do so shall result in denied boarding.

Hva er dette for noe? Må man ha legeerklæring i tillegg til de overnevnte skjemaene som bekrefter at jeg er klarert for å reise?

Skal på en konferanse og i noen møter i Hamburg om to uker fra i dag. Noen som har en formening om hvor mye Tyskland kan finne på å stenge ned innen den tid? Skal booke flybilletter i dag.

Ser også at Hamburg ligger i en region hvor det står litt bedre til.

Back