• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Reiseåret 2025

Hypern

ScanFlyer Rusty
Da er det vel snart på tide å oppsummere dette noe. Det har ikke vært så mye kjempespennende eller jo kanskje litt. Starta året i januar med å fly til LAX uten egentlig å ha noen veldig klar plan. Så turen ble til Las Vegas. Leide bil der og kjørte litt rundt byen, mye fint å se i Nevada. Men vil nok påstå at Las Vegas er litt sjelløst. Nei vent jeg hadde en tur tidligere i januar. Dro t/r IST med Turkish bare for å kunne fullføre en status match. Dette årets høydepunkt må nok kanskje sies da jeg dro til Irak (finnes en tripreport her på forumet) , det føltes trygt bortsett fra det å ta taxier som kjørte som om Saddams tropper i sin tid kunne angripe når som helst. Setebelter? Haha glem det.

Ellers hadde jeg ingen flyturer etter det før sommeren, litt uintensjonelt fra KRS og til AES. Fra KRS var fordi toget jeg skulle ta ble erstattet med buss for tog med mange timer forsinkelse og fant ledig bonusbillett med bolaget på to timer varsel.. Var fint det altså , AES faktisk en ny flyplass for meg tror jeg. Tror ikke jeg var innom der da jeg fløy på Norge Rundt billetten i 2015. Så ble det en helgetur til Stockholm i slutten av august. Etter det ble det tur til TRD for litt Åge og Sambandet i september og en tur til GDN i november for bare drikking. Ellers har det jo vært litt landbaserte turer og med buss og tog her og der, mest innenriks.

Nye flyplasser:
AES
EBL
LAS

ingen nye flyselskap, både United og Turkish har jeg vært borti før og ikke minst gode gamle SAS. Mest idiotiske påfunn - forsøke å overnatte i loungen i IST. Det anbefales absolutt ikke. De har hvilerom der,men man skal ha flytid på over 8 timer fra/til IST for å kunne bruke dem. Nest mest idiotiske ting- da politiet sperra Las Vegas Blvd i nærheten av flyplassen og jeg måtte kjøre langt rundt for å komme til bilutleien. Men jeg rakk flyet i det minste, men ja det ble litt tight. Positiv overraskelse - Irak - de kurdiske provinsene er helt trygge og anbefales varmt, ja kanskje bortsett fra taxiene som spiller av religiøse greier på anlegget. Kanskje av en grunn i tilfelle de skulle havne i en ulykke så er i det minste Allah med dem. Ja så fikk jeg også prøvd nye SAS business i Europa . Må si jeg liker produktet. Klart hakk opp fra SAS Plus.

Mitt reiseår er relativt kjapt å oppsummere

Juni: OSL-HAM-OSL med DY. Vi dro videre til Lubeck fra HAM
Juli: OSL-HOV-SOG-BGO med WF. Hjemturen var med bil. Fikk med meg Brann-Salzburg på turen. Flott tur i nydelig vær.
August: OSL-BGO-OSL med SK. Bonusreise for å se Brann - Hacken. En fryktelig kamp med Brann gikk videre
Desember: OSL-CPH-OSL med SK. Første tur med SK business i nyere tid. Det ble noen i gamle dager. Turen ned gikk med A321LR og thron sete.

To nye flyplasser som er Ørsta/Volda og Sogndal.

Ellers har det naturlig nok blitt uttallige turer til sykehusene (Riksen, Drammen sykehus og Kongsberg sykehus)

Nå har jeg fått honnørkort og kan reise til halvpris på anbudsrutene så vi får satse på at jeg får utnyttet det til reising neste år.

Et rekordår med 100 flyvninger. Jobbreiser og flytting har endel ansvar for det.
Nytt flyselskap; Binter Canarias:
Nye flyplasser: Szczecin, Tenerife Reina Sofia, Lanzarote, Lublin, Wrocław, Corfu, Charleroi, Sofia
Ny flytype: A-220-100
Det var første gang på Kanariøyene og i Bulgaria.

26 flyvninger i år, derav 3 tur/returreiser til Thailand
Nytt flyselskap: Iberia Express
Ny flyplass: Madrid

3 enkeltreiser i first, 20 i business, 2 i økonomi og 1 i økonomi pluss - senatorstatusen forlenget med 1 år
Fått noen turer med den nye businessklassen i Thai sine A320

Ooooh, dette er alltid stas. :)

Her var det fortsatt vesentlig mindre reise enn før Covid og jeg har jo ikke noe ønske om å endre det. 79 flights er jo halvparten av tidligere snitt. Her er det nokså jevnt fordelt med 30-ish hos SAS/KL/AF/DL gjengen. 20-ish hos Lufthansa gruppen og omtrent det samme hos OW.

Ny flyplass var DAL. Derfra fløy jeg også B717 (sikkert for siste gang) og connectet til B767 i ATL. Ekstra minneverdig ble det å misse connection etterpå. Hadde (selvfølgelig) long haulen hjem på separat PNR. Interessant affære.

Andre minneverdige ting er vel at det alltid er kos med Cathay longhaul balje i C fra HKG til Guangzhou. Det var lenge siden sist.

Dummeste jeg gjorde (dummere enn missed connection på long haul) var å planlegge Santiago og Dallas på en enkelt midtuketur. Det ble svinaktig kostbart. Noe oppdragsgiver heldigvis godtok med forklaringen at "it felt brilliant at the time". Tidsmessig var det jo strengt tatt også innmari effektivt.

Fineste flyturene er vel strengt tatt de lengste. Ja, og Lufthansa Allegris var litt ålreit. Største skuffelse må vel være Turkish long haul og Austrian begynte vel å bli litt utdatert.

Denne tråden er en deilig klassiker.. Det ble et langt bedre reiseår enn fryktet grunnet kone-pålagt cost cut. Ble 63 flights og såpass mye privat at FruS rykket opp til EBD og alle arvingene EBG. Året startet jo med ei nydelig SAS A350 i sete 2A fra BKK og siste flighten blir om noen dager i 20A i bolagets A330.

Nye flyplasser:

- Athen (Merkelig sted som man liker mer og mer. Ble 10 besøk der)
- San Fransisco - For en ufattelig herlig innflygning.
- Austin - Deilig flyplass og virkelig koselig Delta Lounge
- Cape Town - Ufattelig destinasjon og OK flyplass.

Så ble det noen nye selskap:

- Aegean - Straight fint produkt
- Virgin - Veldig god pakke og fikk prøve ytterpunktene av det harde produktet. A339 var nesten First og B787 samt A333 var kjipe greier.

- Største plusset er vel SAS sin nye business på korte/medium ruter. Uten tvil beste Biz i Europa nå og så man gleder seg til de neste turene (har booket opp plenty).. Skal jo på tirsdag i denne 321 varianten med seng og Charles på 70 minutter flight og gleder meg.

- På Long Haul var KLM en helt utrolig overraskelse.. 11 timers dagflight virket som et blaff.. Helt utrolig. SAS må jeg si skuffer og er nesten ikke verd pengene bort sett fra Charles da..

- Villeste turen var uten tvil road-tripen.. GMC Yukon Denali overgår alle flighter 🤠

1766129698569.webp
Her holder man på trenden som startet i 2023, med hele 2 flighter! Ble til gjengjeld ny rute, selskap og flyplass, med Ryanair til BGY. Fungerte ganske problemfritt selv når man drasser med baggasje, barnevogn og bilstol.

Det ble også noen reiser uten fly. Biltur til Lysefjorden hvor jeg fikk lov til å dra på sykkeltur, samt den "årlige" turen til svigers, denne gang med Color Line Sandefjord - Strømstad, og Stena Line Gøteborg - Kiel.

Neste år snuser man på hele tre reiser med fly, 6-8 flyturer. TRF-CPH i palmehelgen er allerede booket, der traff man på salg på bonusreiser og FlyPremium på SAS MC og fant billetter i biz, som på ATRen vel oversettes til bakerst i flyet. Videre snuses det på Skottland i sommerferien, som var planlagt i 2023, men hvor man endte opp med å kjøpe hus i stedet for. Den halvtradisjonelle bursdagsturen til kona på høsten blir kanskje en god gammeldags chartertur til Syden, hvor man forhåpentligvis slipper hetebølger på 40+

Det ble bare brukt fly i en ferie i år, og det var det, og det er P.T. 10mnd10 dager siden. Men med 17 flighter med 13 selskap, hvorav 10 nye ble det tidenes reiseår for meg. Alle flighter i Economy og null poeng opptjent. Jeg trodde aldri jeg kom til å overgå 15 flighter med 11 selskap fra 2024. 18 flyplasser ble besøkt, hvorav 15 nye og vi var innom 11 land. Alt på den nordlige halvkule, med Saigon som det sørligste. Det var 15 narrow body flighter og 2 med widebody. Jeg ble gledelig overrasket da det viste seg at flighten fra Almaty til Astana var med den nest siste B767 pax bygget, dermed ble det ny flytype og min andre widebody domestic flight, 44 år etter den forrige. Air Baltic's A220-300 var også ny flytype og Astanas A321LR og Koreans 737-900 ble nye varianter. B787, A220 og B767 ble benyttet en gang, 737 2 og A320 12 ganger. Norse, Air Baltic og AirAsia var "gamle" Flyselskap, nye var Uzbekistan Airways, Air Astan 3 flighter, Korean, Spring, China Eastern, HK express, VietJetAir 2 flighter, Air Cambodia, Myanmar International og Myanmar National Airlines. følgende flyplasser ble besøkt: OSL, Riga, BKK og DMK var "gamle" og nye var: Tashkent, Almaty, Astana, Seoul incheon, Busan, Tokyo Narita, Fukuoka, Shanghai pudong, taipei Taoyuan, Kaoshiung, Hong Kong, Saigon, Vientiane, Siem Reap Angkor og Yangoon.
Beste mat opplevelse ombord på fly var Uzbekistan Airways A320N RIX-TAS. Jeg har aldri fått så mye mat på et fly, måtte lagre noe i sete lommen for å få plass til å spise. Beste totalopplevelse: Air Astana, Astana til Seoul på 321LR God mat og drikke, tøfler og øyeblind. Også behagelig tur med Norse, men litt kaldt ombord. Dårligste: VietjetAir 2,5 timer forsinkelse fra HKG til SGN, deretter 2 timer i Imigration kø. Neste dag SGN-Vientiane ny 2 timer forsinkelse. Også Thai air Asia, Vientiane til DMK 1 time forsinkelse da flyet ikke ville starte. kona på 8B med en på hver side. Jeg på 28A med tomt sete ved siden av meg. Air Cambodia var veldig slitt og Myanmar National var godt slitt det også. Finnes det navn på en flight der båda avgangsflyplassen, ankomstflyplassen og flyselskapet er nye? Vel det ble 2 sånne, Busan til Narita med Korean og Fukuoka til Hongkong med HK express
Utenom denne ferien har jeg vært 10 ganger i Bergen 6 ganger i Trondheim, 3 ganger i Ålesund, 2 i Molde ++++ har vært et par ganger til Karlstad, Strømstad, Charlottenberg og en tur med Colorline til Kiel. Det tok vel kaka da jeg i september hadde 19 ganger jeg la meg i en annen seng en jeg stod opp.

Planene for 2026 er ikke noe mindre. Jorden rundt på 18 flighter, 82timer 22 minutter total flytid. 1 land i Asia, 6 i Oseania, 3 i Sør America og 1 i Nord Amerika skal besøkes, Verdens sørligste internasjonale flyrute, verdens mest øde flyplass. Dash8-300, 747-400 og en X-sas 767 er av det som skal benyttes.
I tillegg har jeg planer om å få reist litt mer i Europa. 21 land jeg ikke har besøkt så en veldig oval helg eller 2 skal vi klare å få til. Har knapt vært på Balkan. Midtøsten eller Kaukasus kan også være aktuelt. Og ikke minst skal mye av året gå med til å planlegge og booke billetter for Afrika i 2027

Back