Reiseåret 2023

Re: Reiseåret 2023

Oppsummert ble 2023 et år der jeg fikk besøkt en del nye øyer: Gotland, Island og Grønland. Grønland var selvfølgelig høydepunktet. Flymessig var det kjekt å endelig få Dash 8-100 og -200 i boks, slik at jeg når har flydd alle fire undertypene i Dash 8-serien. Fikk også testet Icelandair Boeing 757-300 før den eventuelt forsvinner. Totalt 27 flyvninger, cirka 30 timer i luften og 19500 km.

Nye flyselskaper:
Air Greenland, Braathens Regional Airways, Icelandair, LOT Polish Airlines, Malta Air, Xfly.

Nye flytyper:
Airbus A330-800neo, ATR 72-600, Boeing 737-9, Boeing 757-300, De Havilland Canada Dash 8-100, De Havilland Canada Dash 8-200, Embraer 175LR, Embraer 195-E2, CRJ-900ER.

Nye flyplasser:
BMA, GOT, JAV, JEG, KEF, SFJ, VBY, VNO.

Topp tre flyselskap:
1. SAS Scandinavian Airlines 6
1. Air Greenland 6
3. Cityjet 3

Topp tre flytyper:
1. Airbus A320neo 4
1. De Havilland Canada Dash 8-200 4
3. CRJ-900LR 3
3. Boeing 737-800 3

Topp tre flyplasser:
1. SVG 10
2. OSL 8
3. CPH 6

Ikke så mye spennende å vise til her av naturlige årsaker, men noen flyturer har det faktisk blitt. Tror det ble 10 leg til sammen

OSL-FRA-OSL: Lufthansa. Tur med sønnen til Stuttgart for å besøke bilmuseer og Sinsheim i månedskifte februar/mars

OSL-CPH-CDG-OSL. SAS. Tur med kona til Paris i juni.

OSL-SVG-BGO-OSL. SAS. En heller mislykket tur til Bergen for å besøke foreldre. Det endte opp på Haukeland kort tid etter ankomst.

OSL-ALF-OSL. SAS. Tur til Finnmark for å besøke gamle kollegaer.

Det var vel det når det gjelder flyvninger. Det ble også en ny flytype. Fikk prøvd SAS Link sin Embraer 195 for første gang.

Det ble også en tur med bil til Bergen i mai måned samt et par turer med bil til Sverige kombinert med overnatting i Østfold.

Ellers har det jo blitt uttallige turer fra Kongsberg til Riksen primært med tog, men også helseekspress og taxi ved noen anledninger.

Så er tiden inne for å oppsummere reiseåret 2023. Startet med noen dagers ferie i Dubai i anledning at TriStar fylte rundt år i januar. Fløy Economy med Emirates, noe som var helt OK for en 6 timers flight. Hyggelig crew og såpass servering av børst at både fruen og jeg var på silkerus ved ankomst DXB. Hadde booket 4 netter i standard rom på Radisson Blu Waterfront Dubai som nyslått VIP-medlem. Fin uttelling på status da man ble oppgradert til suite inkl. lounge tilgang.

Deretter ble det den årlige turen til Thailand i mars. Utreise med SAS til LHR og videre derfra med et av TG sine nyeste B777-300ER med oppgradert kabin. Et godt løft fra de etter hvert noe tilårskomne øvrige maskinene. Bangkok, Phuket og Chiang Mai som vanlig. Returen ble litt mer spennende med TG til Delhi, nesten 6 timers layover og fakirflight med Air India B787 til LHR. Transfer på DEL er crap, loungen var crap, men selve flyplassen var overraskende bra, med både butikker og serveringssteder som var døgnåpne. Flyturen med Air India var også helt OK, og for en som er glad i indisk mat var man godt fornøyd med serveringen om bord. Absolutt ikke fremmed for flere turer med AI, og etter hvert kommer det oppgraderinger på både metall og servicekonsept.

Noen andre fritidsreiser ble det også; Stavanger med fottur til Preikestolen (første og siste gang…) i slutten av juli, høstferie i Frankrike og Spania med utgangspunkt i Bordeaux. Videre derfra til Biarritz, San Sebastian, Bilbao og Logrono. AF stod for transporten i tillegg til en gammel bulkete Fiat. Brukte vel like mye cash som på tre uker i Thailand… Så ble det tur med tre vennepar til Riga i desember, behagelig flytur med AirBaltic og A220. I tillegg ble nok en gang årets motorsykkeltur til Vestlandet lagt til Danmark pga været. Jylland, Fyn og med to dager i Køben før vi tok fatt på den strevsomme hjemturen med DFDS😉

Året endte da på 54.500 km fordelt på 41 flighter. Nesten identisk distanse som i fjor, men 10 færre flighter. Og fortsatt godt under gjennomsnittet for et «normalår». 23 flighter i jobb og 18 private – betydelig nedgang i antall jobbreiser, så må skjerpe meg i 2024… Årets høydepunkt? Tja, om ikke høydepunkt så er nok hjemturen fra Thailand med BKK-DEL-LHR-OSL og Air India det jeg husker best. Nedturen får være en nesten halvering av antall jobbreiser i forhold til 2022. Også tror jeg det må være første gang i nyere tid at jeg ikke har hatt en eneste WF-flight.

Nye flytyper: Ingen, eller kanskje A220-300 da de andre jeg har føyet har vært «født» som CS300.
Nye selskaper: Ingen
Nye flyplasser: Ingen

Topp 8 flytyper:
Airbus A320neo (16)
Airbus A320 (5)
Boeing 777-300ER (4)
Airbus A319 (3)
Boeing 737-800 (3)
Boeing 737-700 (2)
Bombardier CRJ900 (2)
Airbus 220-300 (2)

Topp 10 selskaper:
SAS (19)
Air France (3)
Norwegian (2)
Lufthansa (2)
Emirates (2)
KLM (2)
Air Baltic (2)
Brussels Airlines (2)
Thai Airways (2)
Thai Smile (2)

Topp 8 flyplasser:
Oslo (30)
Trondheim (6)
København (4)
Stavanger (4)
Amsterdam (4)
Bangkok (4)
Paris (4)
London LHR (4)

Klasser:
Economy (23)
SAS Plus (15)
Business (3)
First (0)

Sparebluss med kun 63 flighter og det meste i Europa. Langt fra toppen på 96 flighter og status i 3 allianser i 2014

Nye flyplasser: BES, BIO, BUQ, FAO, HWN, IBZ, JTR, KAB, ORK, SZZ, VFA
Nye flyselskap: Aer Lingus, FastJet

attachment.php

Nedturer:
-Andre året med elendig vær i LA og kanselert tur til Catalina Island. Vil ikke forsøke igjen i år.
-Kansellert tur fra Kirkenes med Havila grunnet russiske investorer. I år koster samme tur 3 ganger mere som er uaktuelt.
-Avlyst tur til Newquay og Portwenn. Elendig vær.
-Guggenheim-museet. Få og lite inspirerende verker. En diger sal med kun én skulptur?

Høydare:
-Ramme Fjordhotell. Pris for bra arkitektur. Fin hage og godt presentert kunst og område.
-The Hide i Hwange. Tunell frem til vannhull og der og på turer kom man nær mange ville dyr.
-Alpenhotel Fleurs de Zermatt. Bare helt herlig med spaet.
-Formentera.
-Doune castle med audioguide av Terry Jones
-Caldera's Lilium på Santorini med utrolig utsikt
-Santa Tecla festival i Sitges. Var først litt skuffet av kun 4 i høyden i mennesketårnet, men det snudde raskt etter at de gikk opp og ned en lang trapp med avsatser og svinger.

attachment.php

Attachments

• flightmap 2023.jpg
    flightmap 2023.jpg
    144.3 KB · Views: 88
  • sitges.jpg
    sitges.jpg
    174 KB · Views: 87
Last edited:
Back