Reise og pakketips.

Spørs vel litt hva folk mener når de sier joggebukse. Er det en ren og pen mørk bomulls-sak med litt passform, som ser mer ut som et par chinos så er jo det ingen som ser forskjell engang.
Er det en 15 år gammel grå sak med ødelagt strikk, sausflekker, hull og annet ymse såå :)

Jeg reiser alltid med denne.

For så vidt overraskende at en såpass bereist gjeng som forsamlingen her på forumet ikke er bedre kjent med bruk av støttestrømper.

Ved mye stillesitting, for eksempel ved lange flyreiser, øker risikoen for blodansamling i bena og risikoen for blodpropp i leggen (dyp venetrombose), som igjen kan medføre en livsfarlig tilstand med blodpropp i lungene (lungeemboli). Risikoen kan reduseres ved bevegelse (reise seg opp og gå), og trolig også reduseres ved bruk av støttestrømper. Mange, særlig europeere, har den genetiske "defekten" som kalles Leiden faktor V, ofte uten å vite det, som medfører økt proppingstendens i blodet og spesielt i venene. Bruk av støttestrømper vil derfor kunne være nyttig forebygging for alle som legger ut på lange flyreiser.

Om du har Leiden faktor V kan enkelt finnes ut med en blodprøve, men blodprøven må tas på et laboratorium, da den må analyseres nesten umiddelbart. At du ikke har Leiden faktor V, betyr ikke nødvendigvis at du er utenfor faresonen. Risikoen øker også voldsomt ved alder, særlig fra 50-årsalderen.

Så til slutt en pekefinger med tanke på symptomer.
Blodpropp i leggen: ømt, hovent, rødt og varmt
Blodpropp i lungene: brystsmerter, kortpustethet, pusteproblemer (har ved enkelte tilfeller blitt forvekslet med astmaanfall - dessverre med fatalt utfall... :( )

Sånn, da regner jeg med at alle går på apoteket og kjøper seg et par kompresjonsreisestrømper før neste interkontinentale tur! :)

Last edited:
Jeg synes kompresjonstrømper gjør reisen mer behagelig på IC eller ved lang reisetid og flere flybytter.

Ja, dette ble en flott tråd. Går nok for chinos selv på turen vestover og satser på rimelig rask transfer fra SFO til hotellet hvor jeg forhåpentligvis raskt kommer meg i shortsen.

Ender opp med å la laptop bli igjen hjemme og klare meg med iPhone og iPad denne gangen. Så tar jeg med kameraet i stedet for Mac'en og satser på å få tatt noen ok bilder fra turen i stedet.

Jeg er av typen som liker og lese bøker sånn av og til. Men kan godt tenkes at jeg tar med meg et magasin eller to i stedet. Nå kan man jo få disse og i digitalt format på tablet. Men her liker jeg nok best å ha de i hånda på gamlemåten.

Ville kikket på værvarselet også. Er ikke sikkert det blir umiddelbart behov for det plagget.

Typisk reise,
-Jeans/chinos
-skjorte/pique
-Dressjakke/ (dufflecoat om vinteren)
-har ikke joggebukse, så vet ikke hva det er! :cool:
-noe gode sko :)

Har aldri eid en joggebukse. Jeans og skjorte. På fly og ferie leser man saker og ting trykket på papir. Gin & tonic. Støttestrømper? Trodde jeg hadde minst 20 år igjen til det, men må kanskje revurdere?

Hva er forskjellen på joggebukse ombord i et fly (i Biz for eksempel) og pysjamas (i F)?

Som nevnt lengre oppe, det er kun på nattflights hvor jeg skal primært sove, hvor jeg som regel skifter til joggebukse. Dagflights så er det alminnelig pene klær som gjelder.

Flappflapp sitt innlegg er veldig bra, og selv om det først og fremst har en helseeffekt, så har det også en stooooor påvirkning på egen komfort og velvære, å bruke støttestrømper. Man føler seg som a million buck$ nå man vrenger de av seg, og leggene spretter ut med fine merker etter strømpene. Og man slipper hovne og vonde labber.

Hva er forskjellen på joggebukse ombord i et fly (i Biz for eksempel) og pysjamas (i F)?

Man må skille mellom hva man sover i og hva man reiser i. Og skifte til joggebukse (hvis man vil) når man skal sove er ikke det samme som og reise i joggebukse

Reiser som regel i jeans, helst litt romslige, skjorte og/eller tynn genser. Har ikke noe problem med joggebukser så lenge folk ikke kommer rett fra treningen.

Pysj har jeg kun brukt i F og da var det herk uten like å bytte på de mikroskopiske toalettene. Hadde en i reisefølge som byttet til pysj før avgang. Vi måtte bytte fly og han vandret rundt i 2 timer på EWR i det antrekket (han manglet bare lue med dusk).

Kompresjonssokker har jeg aldri brukt, skriver det opp på ønskelista.

Forstår virkelig ikke de som klarer å irritere seg over andre passasjerers klesvalg. Selv pleier jeg å kjøre romslige jeans. Monkey is monkey tross alt - det blir ikke stort mindre ubehagelig av å bytte ut dongerien for min del, men hadde nok gitt blanke i diverse hyl fra homsepatruljen om jeg skulle finne på å dra på meg ei joggebukse.

En annen ting: når man er på vel til sommer i California så liker jeg å komme meg i shorts fortest mulig. Men hva er generelle erfaringer med å sitte med shorts på en longhaul da? Kan det bli for kaldt?

Min politikk er heller for mye klær enn for lite ombord på fly. Er enkelt å hive av seg genseren hvis det er for varmt i kabinen. Verre hvis man sitter i T-skjorte i en kald kabin og genseren ligger i hold baggage. Ta kortbuksa i håndbagasjen og skift på dass ved bagasjehallen mens du venter på kofferten ^^

Dette er litt kult. sitter og trykker på et vanlig apple tastatur jeg hadde liggende som er koblet til trådløst mot blåtann mot ipaden. Da er det hvertfall sikkert at MacBook blir igjen hjemme denne gangen. Jeg vurderte Mac fordi jeg liker bedre å skrive lengre tekster på den med skikkelig tastatur. Men dette er var jo et ganske så greit alternativ.

Kompresjonsstrømper skal man ikke kimse av, har selv 3-4 par. Man får heldigvis kjøpt de i sort også (ikke bare den stygge grå/brune fargen). I tillegg til flyvinger så er det kjekt å ha når man skal stå og gå mye - f.eks. når jeg er på jobb som konferansekoordinator over flere dager på et steinhardt hotellgulv.

Som flere nevner, jeg trodde også inntil for 3-4 år siden at dette bare var for skikkelige "gamliser" - men neida - vi som er "unge" kan også ha stor glede av disse strømpene.

Reiser selv aldri i joggebukse, men forstår argumentene her inne. For min del henger det nok litt i at man skal kle seg pent når man skal reise. Husker godt barndommen med ID billetter hvor jeg og lillesøster ble dresset opp og vi surret rundt på Fornebu (eller andre flyplasser rundt om i verden) med våre foreldre inntil vi kom med et eller annet fly...

Jeg har også sorte kompresjonsstrømper. Kjøpt på Apotek 1, om jeg ikke husker helt feil. De ser helt vanlige ut når man går med langbukser. Kommer man spradende i shorts, derimot.... :p

Jeg har brukt kompresjonsstrømper på alle longhaul flighter siden 2008, etter at føttene hovnet opp på en CPH-ORD flight. Da var jeg fortsatt i 20-årene, så det kan skje når man er forholdsvis ung også.

Etter først å ha tanken om "Pøh, er bare 20 år og er ikke gammel nok til at slik skjer" til nå etter å ha lest svarene her "Hm, kanskje ikke så dumt å være føre-var..", så ble det innkjøp av reisestrømper/ kompresjons sokker idag :p Veldig kjekt å se folk dele så mange erfaringer!

Har selv benyttet disse kompresjonsstrømpene på diverse langturer de siste årene. Kan anbefales!

Ting jeg har med meg:
-Et par lette microfiber t-skjorter og ekstra undertøy som tar veldig lite plass.... i tillegg til det jeg pakker for turen
-Liten paraply som er så liten at den også passer i en jakkelomme. Manilla er eneste sted hvor jeg har blitt fratatt denne i sikkerhetssjekken.
-Kopi av pass
-Multiadapter som passer til alle mulige kontakter
-USB-lader med adapterkabler
-MP3-spiller med musikk, lærerike podkaster og FM-radio til å fylle mange timers venting
-hodetelefoner med lyddempling (sverger selv til passiv demping)
-hodetelefonadapter til 2 pin for å bruke egen hodetelefon ombord
-utskrift av Wikivoyage for stedene jeg skal innom, endel nyttig info der ut over vanlig turistinfo slik som hvordan man kan komme seg til og fra flyplass og hvilke typer svindel og farer turistene kan møte på destinasjonen.
-ekstra solbriller
-ekstra penner
-ekstra valutareserve
-negelklipper som slipper gjennom alle sikekrehtskontroller. Har hatt bruk for denne til mye rart.
-reiseforsikring med skjema
-ekstra betalingskort
-nakkepute
-kleenex
-eyeshades (brukte ikke det før, men mer og mer nå for raskt å få sove)

Eller sverger jeg til ikke for stramme chinos.

På flighter over 11 timer bruker jeg reise meg og gå litt. Kompresjonstrømper har jeg prøvd et par ganger, med det var bare ubehagelig å ha på.

Back