• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reise i Asia

Nå er det lenge siden jeg har vært i Vietnam. Men to uker i Hoi An høres mye ut, selv om det er trivelig det. En uke + kombinasjon med Da Nang og Hue som ligger omtrent i samme nabolag?

Hadde gjort maks en uke i Hoi An. Byen er sett på 1 time. Der er kjent for skredding, men de vet å flå turister. For meg er Da Nang og Hoi An little av det samme - strandhotell.

Helt enig med Hue, verdt å bruke to dager. Og jeg hadde lagt inn Hanoi. Så opp til meg hadde jeg gjort ca 8 dager i Hoi An (eller Da Nang), 2 netter i Hue og resten i Hanoi. Personlig hadde jeg egentlig gjort maks 5 dager i Hoi An, men antar du vil være på Strand siden 14 dager i Vietnam.

Var i Japan og Korea samtidig i august, og syns ikke det gir mening for å være ærlig. Hvert land fortjener tiden deres, så kanskje ta Busan og oppleveser der istedenfor Tokyo. Seoul er svært også, som London, blir aldri ferdig liksom. Sjømaten er helt insane god, spesielt olive flounder. Kanskje prøv Sun Cruise Hotel 썬크루즈리조트 i Gangneung-si, utrolig merkelig og minnerik opplevelse. Anbefaler den nye filmen «KPop Demon Hunters» på Netflix med barna dine, og nyt det Korea har å by på.

Japan er på mange måter mitt andre/tredje hjem, og helst enten før juni eller etter september. August i Osaka og Tokyo var ulevelig, 29c og 110% luftfuktighet selv kl 04:30/før solen står opp. Jeg har vært i Japan 9 ganger tidligere, så det var eksotisk å oppleve og dermed ikke gjenta. Hvis du likevel føler Japan kallet så sterkt så vil jeg anbefale Aomori eller Sapporo (begge litt kjøligere), eller gå opp Mt. Fuji (grei tur for nordmenn; gå ned Gotemba siden i lavagrus var faktisk så gøy at jeg skal gå opp igjen når yngste datter er litt eldre!).

4 dager på samme sted, så begynner jeg å bli rastløs. Vi hadde besøk fra Tokyo i sommer, unga, den eldste på 12 år hadde aldri badet i noe annet enn basseng, så bading i sjøen i Japan er vel ikke veldig vanlig. Greit å reise med Shinkansen gjennom Japan. Hiroshima er jo en opplevelse, men kanskje ikke så mye Nagasaki. Japan er vel som USA, godt med aircontition. I seoul har du DMZ, som tar en hel dag, men er absolutt verdt det. Vi tok toget fra Seoul, tok vel 2-3 timer til Busan, storbyen ligger rett på stranda, skikkelig bade(stor)by. Kenting er Taiwans Hemsedal, party by og badeby ligger helt syd på øya. Vi leide bil på Taiwan og kjørte fra Taipei til det sydligste punktet. Høyrekjøring og sivilisert oppførsel på veiene, men glem ikke internasjonalt førerkort, kun 1 års i Japan og både1 og 3 års godtas på Taiwan. Et par dager i Hong kong er vel også verdt det, om man ikke har vært der før.

Når Futura nevner DMZ kom jeg på en ting: Med forbehold om at det er mange år siden jeg var der minnes jeg at det var strengt med registrering av passnummer og forhåndhåndsbestilling av turen et minimum antall dager i forveien. Bør sjekkes hvis dere tenker å ta turen til grensen. Det er ikke lange biten fra Seoul og verdt en tur. Tror det kommer an på forholdene fra dag til dag, men da jeg besøkte stedet var det var mulig å gå rundt konferansebordet som står midt på grensen. Så da har man rent teknisk/geografisk vært i DPRK også.

Når Futura nevner DMZ kom jeg på en ting: Med forbehold om at det er mange år siden jeg var der minnes jeg at det var strengt med registrering av passnummer og forhåndhåndsbestilling av turen et minimum antall dager i forveien. Bør sjekkes hvis dere tenker å ta turen til grensen. Det er ikke lange biten fra Seoul og verdt en tur. Tror det kommer an på forholdene fra dag til dag, men da jeg besøkte stedet var det var mulig å gå rundt konferansebordet som står midt på grensen. Så da har man rent teknisk/geografisk vært i DPRK også.
Tror området med konferansebordet har vært stengt i lang tid må. Tror ingen turer går så nærme grensen lenger.

Tror området med konferansebordet har vært stengt i lang tid må. Tror ingen turer går så nærme grensen lenger.
Ble stengt for noen år siden da en amerikansk soldat flyktet til nord. Nærmeste man kommer grensen nå er nede i den tredje infiltrasjonstunnelen hvor man stopper ved tredje barrikade og kan se frem til andre barrikade. Beste utsikten inn i landet får man fra Dora observatory, forutsatt godt vær. Herfra ser man propagandalandsbyen, flaggstengene til begge land, flere landsbyer og en rekke vaktposter. Meget fascinerende.

Turene kan bli kansellert på kort varsel avhengig av militære begrensninger, men det er langt mindre spenning nå enn det var for et års tid siden. Blant annet har begge land nylig skrudd av det meste av propagandasendinger.

Back