Reise i Asia

Re: Sør-Øst Asia i juli?

Madammen og jeg vurderer en tur til Thailand, Vietnam, Kambodsja og Singapore i juli. Ser for oss 3 uker.

På den tiden er det så klart regntid, men forstår det slik at det stort sett er en skur på ettermiddagen og delvis overskyet hele døgnet?

Hvordan er transport mellom disse landene? Tenkt rute er Thailand, Kambodsja, Vietnam. Fly til Singapore og retur til Europa. Mellom Thailand, Kambodjsa og Vietnam blir vel fort toget den beste løsningen? Jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen med å kjøre moped eller lignende.
Er det ok standard på tog om man kjøper seg litt opp fra billigste billett? Jeg er på ingen måte en backpacker, kommer til å reise med trillekoffert.

Takk for svar!

Er noen år siden jeg tok denne turen, men hvis du reiser fra Thailand (Trat) og over til Kambodsja så var det flust med taxi på andre siden av grensen. Vi tok taxi ned til Sihanoukville. Kostet ikke all verden. Fra Sihanoukville tok vi buss til Phnom Penh. Veldig lett og greit. Behagelige busser. Få hotell eller tuk tuk sjåfør eller lignende til å hjelpe. Anbefaler elvebåt fra Phnom Penh til Siem Reap hvis det er nok vann i elva. Mener det skal være mulig med båt mellom Phnom Penh og Saigon også, men har ikke prøvd selv. I Asia er det alltid noen som hjelper deg å komme videre, sjelden noe problem.

Internt i Vietnam fløy vi. Til Kambodsja undersøkte jeg litt om disse flyselskapene som flyr dit, og det fristet ikke.

Mange kurante selskaper som flyr til Kambodsja. I farten kommer jeg på Thai, Bangkok Airways, Vietnam Airlines, Silk Air, Air Asia og Jetstar. Innenriks er det vel litt mer blanda drops, men Cambodia Angkor Airways er i alle fall deleid av Vietnam Airlines.

Ellers henger jeg meg på anbefalingen om båt fra Phnom Penh til Siem Reap, men helst i motsatt retning (medstrøms). Fin tur som tar ca 6 timer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange kurante selskaper som flyr til Kambodsja. I farten kommer jeg på Thai, Bangkok Airways, Vietnam Airlines, Silk Air, Air Asia og Jetstar. Innenriks er det vel litt mer blanda drops, men Cambodia Angkor Airways er i alle fall deleid av Vietnam Airlines.

Ellers henger jeg meg på anbefalingen om båt fra Phnom Penh til Siem Reap, men helst i motsatt retning (medstrøms). Fin tur som tar ca 6 timer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange bra selskap som flyr til Kam ja, men vårt problem var at vi allerede var der nede. De seriøse og store fra HCM ble veldig dyre, og de andre var som du sier blanda drops. Da var det tryggere med buss/taxi. Skal sies at vi var der i høysesongen januar/februar når alle andre der nede har ferie.

Madammen og jeg vurderer en tur til Thailand, Vietnam, Kambodsja og Singapore i juli. Ser for oss 3 uker.

På den tiden er det så klart regntid, men forstår det slik at det stort sett er en skur på ettermiddagen og delvis overskyet hele døgnet?

Hvordan er transport mellom disse landene? Tenkt rute er Thailand, Kambodsja, Vietnam. Fly til Singapore og retur til Europa. Mellom Thailand, Kambodjsa og Vietnam blir vel fort toget den beste løsningen? Jeg ønsker ikke å utfordre skjebnen med å kjøre moped eller lignende.
Er det ok standard på tog om man kjøper seg litt opp fra billigste billett? Jeg er på ingen måte en backpacker, kommer til å reise med trillekoffert.

Takk for svar!

Var i Singapore, Vietnam og Kambodsja i desember i fjor. Valgte Vietnam Airlines, og fløy fra Singapore til Saigon, videre til Da Nang, så til Siem Reap via Saigon, og tilbake til Singapore via Saigon igjen. Vietnam Airlines ga et bra intrykk. Er du medlem av Skyteam, så får du poeng der også

Hvor ville dere reist i julen: Penang I Malaysia eller Cebu (Mactan) på Filipinene? Varme og lite nedbør teller mest da dette blir en strandferie. Noe annet en bør få med seg disse stedene?

Absolutt Penang, så mye å se, spise etc. Forskjellige kulturer. Har vært mye der, første gang 1974. Google IT..:up:

Jeg ville selv valgt Penang, men kun fordi jeg ikke har vært der. Har vært på Cebu ved juletider og det er absolutt å avbefale. Mye å spise og se der også. Morsom snorkling med mye å se rett fra hotellstranda og en tur til Bohol som vel er det eneste stedet hvor man kan se
<----denne

Last edited:
Hvor ville dere reist i julen: Penang I Malaysia eller Cebu (Mactan) på Filipinene? Varme og lite nedbør teller mest da dette blir en strandferie. Noe annet en bør få med seg disse stedene?

Si ifra hva du bestemmer deg for! Et spennende og aktuelt valg for flere a oss tenker jeg...
Ser Qatar flyr til Penang for 4600,- i november. Med deres 10% nyhetsbrevrabatt så blir det ganske så affordable for 3 stk.

Hva mener folket om sikkerheten rundt Penang og den delen av Malaysia?
Jeg hørte at det er en del uroligheter rundt grensen mellom Thailand og Malaysia. Stemmer det?

Ikke noe problem i det landet med sikkerhet... Har vært overalt i det landet gjennom tidene.:up:

Penang er veldig trygt, men også litt kjedelig... Litt mer «Adventure» på Filippinene.

Da er det bestilt billetter med SAS til HKG for jeg falt ned på Cebu. Men nå lurer jeg på hvordan resortene sør i Vietnam er dersom vi flyr til Saigon. Noen som har anbefalinger. Er vi sikret sol og sommer i slutten av desember?

Var i Vietnam i november. For Sør-Vietnam, er november helt i slutten på regnsesongen, og i begynnelsen på den tørre sesongen. November/desember er utvilsomt noen av de månedene med minst luftfuktighet (som egentlig hjelper lite).

Vi hadde veldig fint vær i november, og desember skal være enda bedre. Men merk, dette gjelder bare sør. I sentral-vietnam (tenk Da Nang/Nha Trang) er det helt i slutten på regnsesongen, og du kan egentlig ikke forvente annet enn regn. Men holder du deg til sør, skal du være sikret sol og sommer.

Avhengig av hva du liker, så kan jeg anbefale Phu Quoc hvis planen er å slappe av på stranda. For mitt vedkommende var det egentlig veldig lite interessant å gjøre på øya, bortsett fra å slappe av på stranda - men det var derfor jeg var der også. Verdt å nevne at store deler av øya holder på å bli bygd opp til en eneste stor turistmaskin. Samt at det kommer charterfly fra London, Stockholm, og daglig fra Russland...

Kan anbefale Ho Tram Beach resort, ca 2-3 timer med bil fra Saigon, nordover. Var der i påsken og hadde hele stranden for oss selv. Ingen Russere

Kan anbefale Ho Tram Beach resort, ca 2-3 timer med bil fra Saigon, nordover. Var der i påsken og hadde hele stranden for oss selv. Ingen Russere

Er jeg fortsatt langt nok sør i Vitnam om jeg reiser 2-3 timer Nord for Saigon til at det ikke er slutten på regnsesongen?

Shangrila på Mactan/Cebu koster ikke mer enn 2500kr/natt i romjulen. Noe er det noe jeg overser siden hotellet er såpass "billig"? I Thailand vil jo tilsvarene fort koste 5000kr/ i samme periode.

Da er det bestilt billetter med SAS til HKG for jeg falt ned på Cebu. Men nå lurer jeg på hvordan resortene sør i Vietnam er dersom vi flyr til Saigon. Noen som har anbefalinger. Er vi sikret sol og sommer i slutten av desember?

Var i Saigon et par dager i Desember i fjor. Vi hadde 28-32 grader og noe skyer. Så fine gode sommertemperatur på den tiden av året. Jeg bli litt varm å gå rundt i Saigon, men det var faktisk ikke så ille, men nå liker jeg temperaturer rundt 30.

Vi reiste mye rundt i sør-Vietnam i januar-februar for et par år siden. Phu quoc var veldig varmt men dyrt. Og begrenset med ting å gjøre. Ville nok faktisk ikke anbefalt det igjen, men kommer an på hva intensjonen med ferien er. Om man drar med barn så kunne det vært bra å booket seg inn på det hotellet som ligger helt nord på øya. (Glemt navnet i farten)
De har eget badeanlegg, safari, tivoli etc. Alt tilhørende hotellet.

Ellers vil jeg si at vi styrte unna nah trang da vi hørte det var for mye russere der. Valgte Hoi An og vil anbefale det på det sterkeste. Var ikke like varmt der som Phu Quoc, men mer en varm norsk sommer.
Saigon var også artig og god temperatur, men ikke bruk mer enn noen dager der.

Back