Randi Flesland går av!!

Replying to Topic 'Randi Flesland går av!!'

JA,ja,ja,ja....... endelig ! At media og publikum harselerer med at flygelederne kanskje allerede fra i morgen er "friske" igjen er ikke noe å bry seg om. Man kan bli syk av mindre av å ha slike ledere. Ordet "leder" i dagens samfunn er et forhatt ord i flere bedrifter idag. Dessverre så er blårusskulturen veldig utbredt og ødeleggende. GRATULERER NOK EN GANG !!!!!!!!!!!

:naughty:

JA,ja,ja,ja....... endelig ! At media og publikum harselerer med at flygelederne kanskje allerede fra i morgen er "friske" igjen er ikke noe å bry seg om. Man kan bli syk av mindre av å ha slike ledere. Ordet "leder" i dagens samfunn er et forhatt ord i flere bedrifter idag. Dessverre så er blårusskulturen veldig utbredt og ødeleggende. GRATULERER NOK EN GANG !!!!!!!!!!!

:naughty:

Hey!

Tror du ikke kjerringa sa (På Redaksjon 1) at snittlønna for en flygelder er over 810.000,-!!!!!

Who is stealing my money???????

Noen bør (igjen) sjekke fakta før man åpner brødsaksa!

Oh well, en (nok en) løgn for hun vel komme med på sin siste dag..........

:pissed

Originally posted by M609

Hey!

Tror du ikke kjerringa sa (På Redaksjon 1) at snittlønna for en flygelder er over 810.000,-!!!!!

Who is stealing my money???????

Noen bør (igjen) sjekke fakta før man åpner brødsaksa!

Oh well, en (nok en) løgn for hun vel komme med på sin siste dag..........

:pissed

nei hun sa at TOPPLØNNA for en flygeleder er 818.000+ tillegg.

Det er jo ikke det samme som gjennomsnittet. Gi dama litt credit her.

Originally posted by atck
Det vil si at våre sjefer skal ha en faglig bakgrunn slik at vi kan diskutere på samme nivå.

Hvorfor???

fordi man er god til sig professionelle job (sin uddannelse) er det jo ikke sikkert at man er en god leder. Lad dog folk gøre det de er bedst til.:up:

Fagprofessionelle for sig og ledere for sig

Originally posted by jens

Det vil si at våre sjefer skal ha en faglig bakgrunn slik at vi kan diskutere på samme nivå.

Hvorfor???

fordi man er god til sig professionelle job (sin uddannelse) er det jo ikke sikkert at man er en god leder. Lad dog folk gøre det de er bedst til.:up:

Samme interessekonflikt på norske sykehus. Leger klarer sjelden se noen annen mulighet enn at syekhus og avdelinger ledes av leger.
Et parallelt sidespor i debatten, men fikk den assosiasjonen jeg også da jeg leste innlegget til atck

Originally posted by Hurum

Hvorfor???

Samme interessekonflikt på norske sykehus. Leger klarer sjelden se noen annen mulighet enn at syekhus og avdelinger ledes av leger.
Et parallelt sidespor i debatten, men fikk den assosiasjonen jeg også da jeg leste innlegget til atck

Den holdning havde vi også her i landet før - men den er heldigvis ved at være brudt - det er da også idioti at en kirug skal sidde bag et skrivebord og skære i tal når hun nu engang er udddannet til skære i mennesker

Hvorfor???

Den holdning havde vi også her i landet før - men den er heldigvis ved at være brudt - det er da også idioti at en kirug skal sidde bag et skrivebord og skære i tal når hun nu engang er udddannet til skære i mennesker
Vi har kommet et stykke på vei i Norge, men tydeligvis ikke like langt som i Danmark. Merkelig at en tror at man automatisk er best leder når man har en helt annen yrkesutdannelse.
Om en kirurgene mener at dem må ledes av en kirurg tror jeg en har en veldig konservativt syn, noe nok mange leger også har.
Men i mange tilfeller har det vært slik at ledelsen på en sykehusavd har gått på rundgang fordi ingen skal måtte "forsake" så mye effektiv kirurgi. Da begynner en jo å lure ja. Synes det er langt mer oppriktig av kirurgen å si at hun heller vil ha en som kan lede. Men er redd vi nå bør avslutte dette sidesporet før vi blir arrestert her inne. :)

Ny konkurranse i å quote mest mulig i ett enkelt innlegg eller?:baeh

Nåh. Det er en kjennsgjerning at man må snakke samme språk uansett. I dagens Norge er det fullstendig feil å bruke operative flygeledere i lederstillinger, fordi hver eneste operative flygeleder bør snakke med fly... Men vedkommende bør da ha en viss luftfartsfaglig bakgrunn av den enkle grunn at man må skjønne hva man snakker om.

Når det gjelder sjefflygelederjobben på Røyken så er det egentlig absurd at man faktisk i det hele tatt begynner å snakke om noe annet enn flygeledere...

Overlege? Nei han kan vi vel hente fra forsvaret?...

Sukk.

Overlege? Nei han kan vi vel hente fra forsvaret?...

Sukk.

Bunn-nivået er nådd?

man kan ikke bli OVERlege uten å være lege selvsagt...på samme måte som en ikke kan være sjefsflygeleder uten å være flygeleder.

Kanskje vi skal forsøke å være litt rederlig i debatten.

Men helt enig at en bør ha kjennskap til det en skal lede - der er vi enige :) Og om en ikke har det, så må en få det....eller "få lov" til å få det.

Originally posted by Dag Viking

Ny konkurranse i å quote mest mulig i ett enkelt innlegg eller?:baeh
Beklager at jeg kom til å kvote - skal forsøke å unngå det i fortsettelsen.

Tråkker visst folk på tærne både med innlegg og måten en skriver her. Tror jeg melder pass.

Det har ikke noe med å tråkke folk på tærne å gjøre. Men det blir utrolig vanskelig å lese dersom det er 12-13 innlegg under hverandre der alle quoter alt som er sagt. Alle klarer å lese det som står i forrige innlegg uansett, og dersom man skal quote noe, så kan man quote det forrige innlegg dreier seg om, ikke det man selv har skrevet tidligere.

Sånn, der fikk jeg det ut, da skal ikke jeg skrive mer i denne tråden!

nei hun sa at TOPPLØNNA for en flygeleder er 818.000+ tillegg.

Hu rettet det til det etter protest ja! Men selv det er en sannhet med MANGE modifikasjoner.

(Det er vel teoretisk mulig å nå opp til det nivået om du har mange personlige tilllegg fra lønnsoppgjør på 80-tallet, men ingen av de som er blitt ansatt siste 15 årene vil nå det nivået)

Halvparten, da er du nærmere lønna til majoriteten.

(Og nei, jeg sier ikke vi tjener dårlig)

Bunn-nivået er nådd?

man kan ikke bli OVERlege uten å være lege selvsagt...på samme måte som en ikke kan være sjefsflygeleder uten å være flygeleder.

Kanskje vi skal forsøke å være litt rederlig i debatten.

Men helt enig at en bør ha kjennskap til det en skal lede - der er vi enige :) Og om en ikke har det, så må en få det....eller "få lov" til å få det.

Hmm.. det er mulig ironien min ikke nådde fram. Mange argumenterer med at vi flygeledere kan erstattes av forsvaret. Jeg prøvde å illustrere hvor absurd det er å ville ansette en forsvarsmann og så gå ut i fra at problemet er løst.

Så jeg tror vi er enige over hele linja faktisk. Skal være klarere i min ironi neste gang. ;)

Kyrre

Jeg vil få gratulere flygelederne med seieren i denne krigen. Dere trives tydeligvis i Røyken og bruker alle dirty trics som finnes for å forbli der. Det er en utrolig skitten kamp dere har ført, men dere har vunnet dette slaget. Gratulerer nok en gang! Hurra for fagforeningspampenes seier over sjefen. Dere klarte til slutt å knekke henne.

Selv er jeg flypassasjer og forstår ikke at det går an å oppføre seg slik som dere gjør. Mulig Flesland ikke var en kjempegod leder, men med slike egoistiske og selvsentrerte folk som dere flygeledere i organisasjonen var det jammen ikke lett!!!

Jeg synes nok den politiske ledelsen har vært for tafatt i denne saken. Det hører ikke noe sted hjemme at fok blir "syke" hver gang et eller annet går litt i mot dem. Flygelederne har ekstremt godt betalt i forhold til hva de faktisk gjør. Og så bruker de alle mulige skitne trics for å nå sine mål. "Gå over lik" er det noe som heter...

At man må være fagmann for å være leder er en SVÆRT gammeldags tankegang. Jeg visste faktisk ikke at slike "fossil-meninger" eksisterte i 2005. Men hos flygelederne er tydeligvis alt mulig. De som er de beste sveiserne blir ikke de beste sveise-formennene, det vet de på alle skipsverft. La de beste sveiserne sveise og la de gode ledere bli formenn. Jeg forstår jo at dere flygeledere ønsket en flygeleder i en toppstilling - da hadde dere fått enda mere makt. Den makta kunne dere brukt til å torpedere politiske vedtak og til å kjøre lønna enda høyere opp.

Og vi flypassasjerer betyr tydeligvis ingenting.

Jeg er en fredelig mann - dere trenger ikke være redde for å fortelle med at dere er flygeledere, men oppførselen deres og holdningene deres er totalt moralsk forkastelige. Dere eier ikke skam i livet.

Det var godt å få sagt det...

Uansett hva som skjer var dette ikke den siste konflikten mellom flygelederen og ledelsen. Dette kommer igjen. Særlig nå som flygelederen har fått deler av meninga si, men som en som er utenforstående og derved ikke er part annet enn som flypasasjer så er jeg sikker på at dette kommer til å skje igjen. Skrede fremstår i media på enmåte som ikke styrker saken, for alle kan se at Flesland ikke har gjort den beste jobben. Men dette har ikke ført til at flygelederen har klart å vinne debatten, og da må man spørre seg hvorfor? De hevder jo at de har rett og ikke gjør noe feil, kan de bevise det burde de jo vunnet pr-krigen.

Originally posted by Geir
Det var godt å få sagt det...

Som det heter: You're entitled to your opinion.

Hvis du hadde giddet å lese litt i de mange andre trådene som har vært om emnet så ville du sett at det ikke er så enkelt som du prøver å fremstille det.

- Flygeledere er ikke mer syke enn andre. Problemet i Røyken og flere andre steder i landet er at man har for få flygeledere til vanlig drift uten overtid. Det er ikke lov.
- I Røyken spesielt har problemet vært at det ikke er nok ltt-fullmektigere, altså de som driver med dataprosessering som støtte for flygelederfunksjonen. I mangel av lttf har man måttet sette inn flygeledere, og dette må gjøres på overtid. Hvis det er flygeledere tilgjengelig.
- Omtrent samtidig med "Røyken-vedtaket" ble det fra Luftfartstilsynet innført en regel med maks 25 timer ekstra arbeidstid (inkludert byttevakter) per måned, samt en maksgrense på 200 timer overtid i året. Det gjør at de flygelederne som er tilgjengelig for overtid fort bruker opp kvoten sin. Og da er det ikke flere som kan gjøre jobben sin.
- Flygeledere som bryter de lovene de i arbeidslivet er underlagt risikerer ved en hendelse å bli straffeforfulgt. Hvis du var bussjåfør, hadde du vært villig til å kjøre for fort siden ledelsen sa du skulle gjøre det?

And it goes on and on.

I andre land har vi sett flere tilfeller der inkompetent ledelse har vært indirekte årsak til atc-hendelser med tap av menneskeliv. Ofte nevnes Linate og Überlingen. Og det er ikke grunn. Flygeledere var involvert og gjorde feil. I Ûberlingen-tilfellet kan man uten problemer si at innsparingsvedtak var med på å forårsake ulykken.

Neste år kommer vi til å være i en enda verre personellsituasjon, og da gjelder det ikke bare Oslo, Stavanger og Bodø. De enkelte tårnene rundt om kring i landet tømmes for flygeleledere på grunn av utenlandsopphold, 60-års aldersgrense, luftfartstilsynet, administrasjon, sykdom, barselpermisjoner. Siden vi hele tiden har operert på grensen av det som er mulig i nesten alle LTT-enheter i landet vil få bortfall gjøre stort innhogg i tilgjengelig arbeidskraft. Nye flygeledere får vi først fra 2007/08 og dette vil i flere år kun dekke opp for den naturlige avgangen.

Arbeidsledelse? En sjefflygeleder tar stort sett faglige avgjørelser. Mener du Geir at man skal hente inn en mann fra Aetat til å gjøre denne jobben? Det har ikke noe med gammeldags tankegang å gjøre. Det har med at man har en jobb å gjøre.

Flygelederne har vært den eneste arbeidsgruppen som den siste tiden har sagt fra om nedskjæringene i Avinor, og at Randis grep vil gjøre lufta mindre sikker.
Historien vil vise hvem som hadde rett.

Kyrre

fakta:
-Flygeleirarane er for få folk. Dette vil verte verre i åra som kjem, då avgangen er større enn tilgangen. (-15 i året meinar eg at eg har sett her inne på forumet. ATCK og m609 kan sikkert rette meg på dette)
-Avinor v/Randi Flesland stogga utdanninga av flygeleiarar, og forsinka dermed tilgangen på nye flygeleiarar.

Allereie i 2004 (?) vart det påpeika frå flygeleirarane at dei kom til å mangle folk, men frå Avinor si side er det til dags dato hevda at det ikkje er noko flygeleiarmangel...
Randi Flesland sin avgang løyser ingen umiddelbare problem, men no kan det kanskje vere mogleg for begge partar å setje seg ned for å finne ut korleis ein skal løyse dette?!?

Hvis du hadde giddet å lese litt

Jeg leser og leser - og jeg reiser mye med fly.

Historien vil vise hvem som har rett

Ja - og jeg er veldig redd for det som kommer - jeg er nemlig avhengig av å fly nokså mye i jobben. Samme hvordan det går så blir det kaos i mange år fremover.

Back