Replying to Topic 'Randi Flesland går av!!'
Originally posted by Geir
Det var godt å få sagt det...
Som det heter: You're entitled to your opinion.
Hvis du hadde giddet å lese litt i de mange andre trådene som har vært om emnet så ville du sett at det ikke er så enkelt som du prøver å fremstille det.
- Flygeledere er ikke mer syke enn andre. Problemet i Røyken og flere andre steder i landet er at man har for få flygeledere til vanlig drift uten overtid. Det er ikke lov.
- I Røyken spesielt har problemet vært at det ikke er nok ltt-fullmektigere, altså de som driver med dataprosessering som støtte for flygelederfunksjonen. I mangel av lttf har man måttet sette inn flygeledere, og dette må gjøres på overtid. Hvis det er flygeledere tilgjengelig.
- Omtrent samtidig med "Røyken-vedtaket" ble det fra Luftfartstilsynet innført en regel med maks 25 timer ekstra arbeidstid (inkludert byttevakter) per måned, samt en maksgrense på 200 timer overtid i året. Det gjør at de flygelederne som er tilgjengelig for overtid fort bruker opp kvoten sin. Og da er det ikke flere som kan gjøre jobben sin.
- Flygeledere som bryter de lovene de i arbeidslivet er underlagt risikerer ved en hendelse å bli straffeforfulgt. Hvis du var bussjåfør, hadde du vært villig til å kjøre for fort siden ledelsen sa du skulle gjøre det?
And it goes on and on.
I andre land har vi sett flere tilfeller der inkompetent ledelse har vært indirekte årsak til atc-hendelser med tap av menneskeliv. Ofte nevnes Linate og Überlingen. Og det er ikke grunn. Flygeledere var involvert og gjorde feil. I Ûberlingen-tilfellet kan man uten problemer si at innsparingsvedtak var med på å forårsake ulykken.
Neste år kommer vi til å være i en enda verre personellsituasjon, og da gjelder det ikke bare Oslo, Stavanger og Bodø. De enkelte tårnene rundt om kring i landet tømmes for flygeleledere på grunn av utenlandsopphold, 60-års aldersgrense, luftfartstilsynet, administrasjon, sykdom, barselpermisjoner. Siden vi hele tiden har operert på grensen av det som er mulig i nesten alle LTT-enheter i landet vil få bortfall gjøre stort innhogg i tilgjengelig arbeidskraft. Nye flygeledere får vi først fra 2007/08 og dette vil i flere år kun dekke opp for den naturlige avgangen.
Arbeidsledelse? En sjefflygeleder tar stort sett faglige avgjørelser. Mener du Geir at man skal hente inn en mann fra Aetat til å gjøre denne jobben? Det har ikke noe med gammeldags tankegang å gjøre. Det har med at man har en jobb å gjøre.
Flygelederne har vært den eneste arbeidsgruppen som den siste tiden har sagt fra om nedskjæringene i Avinor, og at Randis grep vil gjøre lufta mindre sikker.
Historien vil vise hvem som hadde rett.
Kyrre