Re: [Quiz] Søndagsquiz
Fasiten kommer her.
1) Vi starter i Flevoland med et bilde av Karel Doorman eller Consolidated PBY-5A Catalina PH-PBY. Denne maskinen er malt i Kon. Marine-farger slik de så i Nederlands Indië (Nederlandsk India, nå Indonesia). Historien til flyet er også spennende. Det har bl.a. sunket en tysk u-båt utenfor Island. Man kan kjøpe plasser for "splash and go" på Markermeer utenfor Lelystad. På min tur fløy jeg med to veteraner fra krigene i Nederlandsk India som begge hadde infiltrert fiendtlig territorium med Kon. Marine Catalina i glideflukt for så å padle i kajakk inn til sine respektive mål. Den var fallskjermjeger i KNIL og den andre Kon. Marinier.
2) Litt nærmere heimen, men nå på Romerike på 1990-tallet. Jeg vet ikke så mye om dette flyet annet enn at det er i norske farger og bildet er tatt på Gardermoen. Det er en Canadian Car and Foundry-bygget Harvard II. Det er Forsvarets samling det er snakk om.
3) De Havilland DH.104 Dove 6 ZS-BCC
Katberg tilhørte SAA Historic Flight/SAA Museum. Dette blidet er fra JND den gang den het Jan Smuts og det er en stund siden.
4) Det var ingen som tok skvadronen på Sepecat Jaguar GR.3A XX109, men det er 54 Sqd. I bakgrunnen står Avro Vulcan B.2 XM612. Det er selvfølgelig City of Norwich Aviation Museum det er snakk om.
5) På National Museum of Flight ved East Fortune i Skottland finner man bl.a. fronten av Boeing 707-436 G-APFJ i BOAC-farger. Den sto tidligere på RAF Cosford i British Airtours farger.
6) National Warplane Museum holdt til i Elmira, NY i en del av staten som det er mye flyindustri, men de la ned på 2000-tallet. Her er en McDonnell F2H-2P Banshee som nå står i Pima.
7) Denne er svær! Short Sandringham 4 VH-BRC på Solent Sky museet i Southampton. Flyet er i Ansett-farger.
8) Det er en ganske interessant samling som står like ved terminalen på Budapest-Ferihegy (BUD). Denne Iljushin Il-14 er i VVS-farger (Sovjetunionens luftforsvar). Antonovkaen i bakgrunnen er en An-2 i ungarske farger.
9) Denne Dassault Mystère IV sto lenge på Duxford. Den er et franskbygd "vidunder" og i Armée de l'air-farger, men det er en MAP-maskin. Det betyr at den, i likhet med alle andre av sitt slag, ble finansiert av amerikanerne og levert til dem etter hvert som de ble faset ut. De ble samlet opp på USAF-baser i Storbritannia.
10) Så kom magaplasket som ikke var noe magaplask

. Dette er Boeing 707-344C ZS-SAI som ble levert til South African Airways som
East London 18/12/1969 (samme dag ble samme flyet levert til Suid-Afrikaanse Lugdiens som
Oos-Londen, men det er en annen historie...). Fra 1978 til 1984 var det leaset til Luxair som samarbeidt svært tett med SAA og Trek Airways på den tida. Det var også innom Royal Jordanian, Safair og Liberia World for SAAF/SALM kjøpte den som 1421/AF-621 og brukte den bl.a. som ELINT-plattform fra ca 1990.