[Quiz] Søndagsquiz

Re: [Quiz] Søndagsquiz

En kort status - fasit legger jeg ut i kveld.

1) Catalina på Lelystad som ikke er i Holland, men Flevoland i Nederland.
2) Det er en Harvard merket M-BS, men hvor? Nærmere enn man tror... Bildet er fra 1990-tallet.
3) Dove fra SAA Museum på Rand, Sør-Afrika
4) Vulcan og Jaguar i Norwich. Noen som tar skvadronene?
5) BOAC 707 på East Fortune i Skottland
6) No takers thus far
7) Short Sunderland, Solent Sky Museum.
8) Il-14 og AN-2 på Malev-samlingen, Ferihegy, Ungarn
9) No takers thus far
10) No takers thus far
11) Fairchild Cornell 163 og det er CWH i Hamilton, Ontario, Canada
12) Det er DC-2en på Finlands Flygmuseum på Vanda-flyplassen ved Helsingfors.
13) Island og Auster og Reliant. Men hva heter museet og hvor ligger det?
14) No takers thus far
15) Buccaneer på Newark
16) Det er to Hawker-produkter - en Hunter og et annet et. Rundellen bør vel gi en god indikasjon om hvor bildet er tatt. Dette trodde jeg var en planke.
17) Kon. Marine på utstilling i England med Neptune 204 på RAF Cosford
18) Norsk luftfarstmuseum i Bodø med en RAF Gladiator og en Tiger Moth fra Hærens flyvåpen. Noen kan kanskje komme med noen kloke ord flyene også?
19) Zamiba Air Force med en Chippie, men hvor?
20) Ja, det er marinevarianten av Sabre og da heter den Fury og er utstilt under dekk på USS Intrepid i New York, NY.

6) McDonnell F2H Banshee. Hvor vet jeg ikke
16) er en dansk Hawker Hunter og Hawker P.1127 (prototypen til Harrier) på Brooklands Museum

Prøver meg på 9: Dassault Mystére IV, det er flere som har hatt 8-MT, men jeg lander på c/n 57. Den var på Duxford, men er nå på Pima i Arizona.
Så da satser vi på Duxford, England.

Prøver meg på # 10: Boeing 707-329 - OO-SJA Air Museum of Brussel - mellom 14 April 82 og 4 April 84. Selvom farger pa langt naer stemmer med Sobelair - saa ligner S svart godt - samt at denne maskinen klart vil tiltale Herr KOG med en fortid hos Sabena, Air Congo, Air Zaire, Air Algerie, Air Tunis, Cameroon Airlines - den har jo langt paa vei fulgt Herr KOG gjennom oppveksten - saa hvis det ikke er rett savr burde det ha vaert det ;-)

Jeg liker svaret og argumentasjonen til dc-8-63 så godt at jeg kunne tenkt meg å bytte bilde, men han tar nok litt feil. Han har rett i at bildet har en sterkt tilknytning til Afrika, faktisk så er den bygd for et afrikansk selskap og har flydd stort sett med utgangspunkt i Afrika (med et kort opphold i Europa og Asia).

Bansheen mangler et "hjem". Det var et av New Yorks fremste flymuseer...

Hvor er Islands flymuseum og hva heter det?

Det er visst ingen som liker dobbeltdekkere. Denne mener jeg var med i en dobbeltpakke som Airfix hadde en gang i tida. Dere husker kanskje Spitfire vs Me 109 osv?

Hvor hadde ZAF sine Chipmunks? Hint: En destinasjon på verdens aller første rute flydd med jet. Selvsagt gikk den til Afrika :colgate:

Jeg liker aa hive meg ut med stil (derfor tryner jeg bestandig i Arbeidstraadene) - men da forsoeker jeg igjen paa #10:
Forsetter med en 707 (er jo litt sta ogsaa) en 707-344C "East London" ZS-SAI levert til South Africa Airways - og befinner seg nettopp hos SAA Museum Society - Soer Afrika. I likhet med mitt foerste mageplask er denne ogsaa oppdelt ;-(

Jeg liker aa hive meg ut med stil (derfor tryner jeg bestandig i Arbeidstraadene) - men da forsoeker jeg igjen paa #10:
Forsetter med en 707 (er jo litt sta ogsaa) en 707-344C "East London" ZS-SAI levert til South Africa Airways - og befinner seg nettopp hos SAA Museum Society - Soer Afrika. I likhet med mitt foerste mageplask er denne ogsaa oppdelt ;-(

Lang fra et mageplask, min venn. Jeg vil kalle det en innertier selv om fargene tilhører SAAF på bildet her som jeg tok for to år siden.

Albatros D.Va Fleet Air Arm Museum, England?

Last edited:

Da var'n i boks - bokstavelig talt. Og det var en kul boks...

airfixcamelalbatrosst3ur6atftfw.jpg

Fasiten kommer her.

1) Vi starter i Flevoland med et bilde av Karel Doorman eller Consolidated PBY-5A Catalina PH-PBY. Denne maskinen er malt i Kon. Marine-farger slik de så i Nederlands Indië (Nederlandsk India, nå Indonesia). Historien til flyet er også spennende. Det har bl.a. sunket en tysk u-båt utenfor Island. Man kan kjøpe plasser for "splash and go" på Markermeer utenfor Lelystad. På min tur fløy jeg med to veteraner fra krigene i Nederlandsk India som begge hadde infiltrert fiendtlig territorium med Kon. Marine Catalina i glideflukt for så å padle i kajakk inn til sine respektive mål. Den var fallskjermjeger i KNIL og den andre Kon. Marinier.

1.jpg

2) Litt nærmere heimen, men nå på Romerike på 1990-tallet. Jeg vet ikke så mye om dette flyet annet enn at det er i norske farger og bildet er tatt på Gardermoen. Det er en Canadian Car and Foundry-bygget Harvard II. Det er Forsvarets samling det er snakk om.

2.jpg

3) De Havilland DH.104 Dove 6 ZS-BCC Katberg tilhørte SAA Historic Flight/SAA Museum. Dette blidet er fra JND den gang den het Jan Smuts og det er en stund siden.

3.jpg

4) Det var ingen som tok skvadronen på Sepecat Jaguar GR.3A XX109, men det er 54 Sqd. I bakgrunnen står Avro Vulcan B.2 XM612. Det er selvfølgelig City of Norwich Aviation Museum det er snakk om.

4.JPG

5) På National Museum of Flight ved East Fortune i Skottland finner man bl.a. fronten av Boeing 707-436 G-APFJ i BOAC-farger. Den sto tidligere på RAF Cosford i British Airtours farger.

5.JPG

6) National Warplane Museum holdt til i Elmira, NY i en del av staten som det er mye flyindustri, men de la ned på 2000-tallet. Her er en McDonnell F2H-2P Banshee som nå står i Pima.

6.jpg

7) Denne er svær! Short Sandringham 4 VH-BRC på Solent Sky museet i Southampton. Flyet er i Ansett-farger.

7.JPG

8) Det er en ganske interessant samling som står like ved terminalen på Budapest-Ferihegy (BUD). Denne Iljushin Il-14 er i VVS-farger (Sovjetunionens luftforsvar). Antonovkaen i bakgrunnen er en An-2 i ungarske farger.

8.JPG

9) Denne Dassault Mystère IV sto lenge på Duxford. Den er et franskbygd "vidunder" og i Armée de l'air-farger, men det er en MAP-maskin. Det betyr at den, i likhet med alle andre av sitt slag, ble finansiert av amerikanerne og levert til dem etter hvert som de ble faset ut. De ble samlet opp på USAF-baser i Storbritannia.

9.jpg

10) Så kom magaplasket som ikke var noe magaplask;). Dette er Boeing 707-344C ZS-SAI som ble levert til South African Airways som East London 18/12/1969 (samme dag ble samme flyet levert til Suid-Afrikaanse Lugdiens som Oos-Londen, men det er en annen historie...). Fra 1978 til 1984 var det leaset til Luxair som samarbeidt svært tett med SAA og Trek Airways på den tida. Det var også innom Royal Jordanian, Safair og Liberia World for SAAF/SALM kjøpte den som 1421/AF-621 og brukte den bl.a. som ELINT-plattform fra ca 1990.

10.JPG

15.JPG
Så de neste ti.
11) Forsøket på felle gikk ikke. Kanskje jeg var for snill med Golden Hawks Saberen og Avro Arrow? Nok om det. Det er en Fairchild Cornell II CF-CVF/163 Spirit of Little Norway på Canadian Warplane Heritage i Hamilton, Ontario. Veldig kult museum.

11.JPG

12) Finlands flygmuseum ligger på Vanda-flyplassen i Helsingfors. Der er det mye spesielt, bl.a. denne Douglas DC-2-200 som var DO-3 i Flygvapnet (som Ilmavoimat også heter).

12.JPG

13) For ti års tid siden ble jeg invitert av Arngrímur Jóhansson på lunsj. Vi var i Reykjavík og det han ikke sa var lunsjen var i Akureyri. Vel, han hadde jo eget fly. Faktisk var det et fly han skulle innlemme i samlingen sin på Flugsafn Íslands. Det var en interessant dag og jeg fikk se bl.a. denne Stinson Reliant og en Auster Mk 5. Stinson-en er malt som TF-AZX, Loftleiðirs første.

13.JPG

14) Kudos til Wiens store sønn. Dette er en replika av en Albatros D.Va i keiserlig tyske farger fra den første store europeiske krangelen og krangle gjorde tyskerne om flyet også. Mannfred von Richthofen som et avdanket fly man ikke kunne gjøre noenting med. Da er det like greit at det det står på FAA Museum på Yeovilton.

14.jpg

15) Marinen liker store halepartier - det være seg på skip, fly og :headbang. Blackburn Buccaneer er intet unntak. Denne S Mk 1 lever ut pensjonistlivet på Newark Air Museum i England.

15.JPG

16) Det var ingen som falt for fristelsen med denn danske Hawker Hunter F Mk 51 E-421 på Brooklands. Det er museet sitt med både fly og biler. Litt slitent, men vel verd en dag eller to. Den andre Hawkeren i bildet er P.1127 Kestrel XP984 som Harrieren ble utviklet fra.

16.JPG

17) Litt lenger nord ligger RAF Cosford og der står av alle ting en Lockheed SP-2H Neptune i Kon. Marine-farger. RAF fløy Neptune på 1950-tallet i påvente av egne Shackletons. Denne er utlånt fra Nederland og forblir i nederlandske farger.

17.jpg

18) Norsk luftfartsmuseum i Bodø har mye spennende, bl.a Gloster Gladiator Mk II N5641/HE-G fra 263 Sqd som ble overrumplet på isen på Lesjaskogsvatnet i 1940. Så godt som hele skvadronen sto igjen på sommeren da min bestefar kjøpte flyene for sin arbeidsgiver og fraktet ett til Gjøvik. Denne ble gitt til en misjonær som jeg ikke husker hva heter i farta og tatt vare på på Lesja. Den ble restaurert på 1970-tallet på Rygge og havnet i Bodø 20 år senere. Det er en del annet "tjafs" i bakgrunnen: Tiger Moth og så er det vel en Kaje også.

18.JPG

19) Rett nok ikke et flymuseum, men denne De Havilland DHC-1 Chipmunk står foran Nasjonalmuseet i Livingstone noen kilometer fra Victoriafallene. Det som er virkelig interessant er at denne søvnige byen på grensa mellom Zambia og Zimbabwe i sin tid var et svært så viktig knutepunkt på BOAC Empire Route System. Først var Zambesi landingsplass for alskens flybåter så som mellomlandingsplass for BOACs viktige Comet-rute mellom London og Johannesburg. Etter hvert som teknologien utviklet seg, forsvant behovet for flyplasser av typen Benghazi og Livingstone og de forsvant i et støvfylt gjesp. Men Zambia Air Force fortsatte å bruke Livingstone både med Chippier og Saab MFI-15.

19.JPG

20) New York, New York. Det er en Sabre, men det er ikke en Sabre. Det er marinevarianten, en North American FJ-3 Fury, som dere finner under dekk på USS Intrepid. Kul maskin, men ikke helt Sabre :)

20.JPG

Og det var det!

Takker for quizen.

re Harvard M-BS:

Da Luftforsvaret utrangerte sine Harvarder, ble alle gjenværende sendt til Tyrkia.
Flysamlingen sto derfor uten et fly av typen.

Etter en byttehandel med Luftwaffe kom denne Harvarden til Norge, og fikk etter restaurering kjennetegn M-BS.
(Den siste i Luftforsvarets tjeneste hadde M-BR)

16) Det var ingen som falt for fristelsen med denn danske Hawker Hunter F Mk 51 E-421 på Brooklands. Det er museet sitt med både fly og biler. Litt slitent, men vel verd en dag eller to. Den andre Hawkeren i bildet er P.1127 Kestrel XP984 som Harrieren ble utviklet fra.

Hvis du mener at ingen klarte å identifisere disse, så gjorde jo jeg det :) Eller mener du at man ville falle for fristelsen å tro at det var et sted i DK? :)

Takk for nok en fin quiz. Vi tar gjerne en til! ;)

Last edited:

Hvis du mener at ingen klarte å identifisere disse, så gjorde jo jeg det :) Eller mener du at man ville falle for fristelsen å tro at det var et sted i DK? :)

Takk for nok en fin quiz. Vi tar gjerne en til! ;)

Det var nok at det skulle være i Danmark, jeg tenkte på :old

Bra dere liker disse quizene.

Back