• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

[Quiz] Nye spørsmål

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
[Quiz] Nye spørsmål

Denne gangen er det tilårskomne fargeskjemaer. Noen av selskapene er historie, andre består i beste velgående under eget navn, noen har gått inn i andre selskaper. Går det like fort nå, mon tro?

1)
Q1.jpg


2)
Q2.jpg


3)
Q3.jpg


4)
Q4.jpg


5)
Q5.jpg


6)
Q6.jpg


7)
Q7.jpg


8)
Q8.jpg


9)
Q9.jpg


10)
Q10.jpg


11)
Q11.jpg


12)
Q12.jpg


13)
Q13.jpg


14)
Q14.jpg


15)
Q15.jpg


16)
Q16.jpg


17)
Q17.jpg


18)
Q18.jpg


19)
Q19.jpg


20)
Q20.jpg
 
Re: Nye spørsmål

1. Lufthansa A300
2. Muk Air Short 330 Campingvogn.. (i Bournemouth?)
3. Braathens SAFE F28-1000 Fellowship
7. Widerøes DHC-6 Twin Otter
8. SAS Metropolitan
10. Ryanair Convair-580 LN-BWG
11. KLM B747-200 PH-BUB
12. Monarch B747-200
17. US Airways B734
20. Germanwings A319
 
Last edited:
Re: Nye spørsmål

6. Conair A300 OY-CNK?
18. Comair F27-200
19. Comair FH-227
 
Re: Nye spørsmål

9) Air Greenland DHC7.
12) Monarch er vel en B720.
13) South African Airways A300 eller noe slikt.
15) Merpati FH227.
16) British European Airways HS Trident.
 
Re: Nye spørsmål

Skal vi se....

1. Lufthansa A300B
2. Muk Air Shorts 330 (eller 360?)
3. Braathens F.28-1000
4. Icelandair B727
5. LAR BAe ATP
6. Conair A300B4
7. Widerøe DHC6
8. SAS CV440
9. Grønlandsfly DHC7 (Keflavik?)
10. Ryanair CV580 LN-BWG, leaset fra Nor-Fly.
11. KLM 747-206
12. Monarch B720
13. SAA A300 ZS-SDB
14. Air Botswana F.27-600 A2-ZEW.
15. Takk til Turtle... det er jo Merpati, men Fokker, F.27-500.
16. BEA DH.121 Trident 2
17. USAir B734
18. Comair EMB-120
19. Comair (ZS) F.27-200.
20. Eurowings A319.
 
Last edited:
Re: Nye spørsmål

---
15. Takk til Turtle... det er jo Merpati, men Fokker, F.27-500.
---

Gjettet på at de ekstra vinduene var den amerikanske versjonen, men det er tydeligvis en original da!

9) ikke glem Tristar'en til AirTransat bak ..

Huffda...Er vel streng straff for å overse den :p

5) LAR BAe ATP.
18) Er vel en E120 Brasilia.
 
Re: Nye spørsmål

18. Det står jo også et fly bak Comair Brasilia'en. Umiddelbart får jeg av en eller annen grunn en følelse av at dette er en US Air. Hva kan den være
 
Re: Nye spørsmål

18) bakgrunn:
American Eagle Jetstream ?
Kanskje, men har mer sans for en Beech King Air eller kanskje en 1900C? Skyggen som vises kan jo komme fra finnen på siden av halen. Og 1900D har større ventral fin. Selskap aner jeg ikke.
 
Re: Nye spørsmål

På tide med en oppsummering underveis. Imponerende bra selv om vi ikke er i havn.

1) Lufthansa A300 på Heathrow
2) Muk Air Shorts 360 på Gardermoen
3) Braathens SAFEs Fokker Fellowship LN-SUN på Fornebu
4) Icelandair 727 på Flesland
5) LAR BAe ATP på Faro
6) Conair A300B3-320 OY-CNL også Faro
7) Widerøe Twin Otter i Mo i Rana
8) SAS CV440 Metropolitan på Kastrup
9) Det er nok Grønlandsfly fra tida før de ble så internasjonale. Det er en Dash 7 på Keflavik med en Air Transat L-1011 i bakgrunnen
10) Ryanair CV580 LN-BWG, leaset fra Nor-Fly - veldig bra. Dette er det opprinnelige Ryanair som MO'L føre til uante høyder.
11) Planken KLM 747-200 PH-BUB Donau
12) Monarchs 720-051B G-AZFB - de hadde aldri 747 så vidt jeg vet
13) Et fly med springbok-logo og kalt Gemsbok kan bare være fra Suid-Afrikaanse Lugdiens (heter noe annet på andre sida). I bakgrunnen star en Datsun bakkie og en 707-344C (ZS-SAD).
14) Fokker Friendship A2-ZEW, men ikke fra Air Botswana. Air Botswana eksisterte ikke da dette flyet gikk til Indian Airlines i 1971. Man skal ikke stole blindt på online registre for da blir man lurt.
15) Merpatis Fokker Friendship PK-MFL på Den Pasar
16) Denne var muligens i enkleste laget: Trident 2 G-AVFG som jeg fløy med LHR-FBU i 1971 :old i Red Box-farger. Jeg liker spesielt godt vingene - ikke mange selskaper som malte dem...
17) US Airways 737-400 i Philadelphia
18) Amerikanske Comair (som nå er borte) med en Brasilia på Key West. Det er to fly i bakgrunnen. Det er fra American Eagle, men typen er ikke identifisert.
19) Så til det Comair som lever i beste velgående: Fokker Friendship ZS-JVA i et tidlig fargeskjema på Skukuza.
20) Germanwings A319 D-AGWF

Det gjenstår litt, men igjen imponerende bra!
 
Re: Nye spørsmål

14. Ah, BAC, ja. Botswana Airways Corporation, som var en av de kortlivete forløperne til Air Botswana var det vel.
 
Re: Nye spørsmål

Takk for nok en flott quiz Kjell Oskar!

Jeg har vært på laaaang skitur i dag og så ikke oppgavene før de var vel besvart av de andre.

LN-BWG ble leaset til Ryanair i juni 1988, og da fra Partnair og ikke fra Nor-Fly Charter. Just for the records ;-)

Beste hilsen Espen
 
Re: Nye spørsmål

Da var vi vel der. Jeg må lage disse vanskeligere skjønner jeg...

1) Lufthansa A310-203 D-AICC Kaiserslautern på Heathrow
2) Muk Air Shorts 360 OY-MUG på Gardermoen
3) Braathens SAFEs Fokker F.28-1000 Fellowship LN-SUN på Fornebu
4) Icelandair 727-185C TF-FLG på Flesland
5) LAR BAe ATP CS-TGB på Faro
6) Conair A300B3-320 OY-CNL også Faro
7) Widerøe Twin Otter LN-BNJ i Mo i Rana
8) SAS CV440 Metropolitan LN-KLG på Kastrup
9) Det er nok Grønlandsfly fra tida før de ble så internasjonale. Det er Dash 7 OY-GRD på Keflavik med en Air Transat L-1011 i bakgrunnen
10) Ryanair CV580 LN-BWG på Luton i august 1988, leaset fra Partnair (og Espen må vi høre på, han kan sine ting) - veldig bra. Dette er det opprinnelige Ryanair som MO'L føre til uante høyder.
11) Planken KLM 747-200 PH-BUB Donau. Jeg tror bildet er tatt på PMI
12) Monarchs 720-051B G-AZFB I Düsseldorf - de hadde aldri 747 så vidt jeg vet
13) Et fly med springbok-logo og kalt Gemsbok kan bare være fra Suid-Afrikaanse Lugdiens (heter noe annet på andre sida). I bakgrunnen star en Datsun bakkie og en 707-344C (ZS-SAD). Bildet er fra JNB den gang den het FAJS og Lughawe Jan Smuts Airport
14) Fokker Friendship A2-ZEW fra Botswana Airways Corporation som gikk konkurs i 1971. Bildet er fra Port Elizabeth også kjent som Lughawe H. F. Verwoerd Airport.
15) Merpatis Fokker F.28-500 Friendship PK-MFL på Den Pasar
16) Trident 2 G-AVFG som jeg fløy med LHR-FBU i 1971 i Red Box-farger.
17) US Airways N422US 737-400 i Philadelphia
18) Amerikanske Comair (som nå er borte) med Brasilia N243CA på Key West. Det er to fly i bakgrunnen. Det er Saab 340 N359SB fra American Eagle som skimtes under halen og den andre aner jeg ikke hva er.
19) Så til det Comair som lever i beste velgående: Fokker Friendship ZS-JVA i et tidlig fargeskjema på Skukuza.
20) Germanwings A319 D-AGWF i Hamburg.

Så til bildene:

1)
1.jpg


2)
2.jpg


3)
3.jpg


4)
4.jpg


5)
5.jpg


6)
6.jpg


7)
7.jpg


8)
8.jpg


9)
9.jpg


10)
10.jpg


11)
11.jpg


12)
12.jpg


13)
13.jpg


14)
14.jpg


15)
15.jpg


16)
16.jpg


17)
17.jpg


18)
18.jpg


19)
19.jpg


20)
20.JPG
 
Re: Nye spørsmål

Tusen takk for glimrende og lærerik quiz!

Men for å pirke, Shorts'en av Muk Air er en 330, ikke 360.
Og etter å ha kikket på bilder av American Eagle SF340 kan jeg ikke begripe at det skal være en slik som står bak Comair Brasilia'en. Men det er nå min mening.... :)

Men igjen, tusen takk!
 
Re: Nye spørsmål

Du har rett - tastefeil på Mukkern

Men dette er Saaben. Har du sett på riktig fly? Det er under halen på Brasiliaen du må se.

Saab.jpg
 
Re: Nye spørsmål

Ja, det er det jeg ser på. Men den røde stripen er mye lavere på bildet på quiz'en enn på bildet over, ikke sant? Og formen på "finna" under er annerledes, og det kan se ut til at det bare er en, mens Saab'en har to, selv om det vel egentlig er umulig å se rett fra siden.
I tillegg er Saab'ens haletipp nesten konisk, sett fra siden, med posisjonslys bakerst, mens den på quizbildet virker flatere og "tilbakelent". Det var mest det siste jeg lente meg til da jeg foreslo Beech 1900C, eventuelt King Air. Den fins vel både med en og to "strakes" under halen.
Men det er fort gjort å bli lurt uansett....:)
 
Back
Top