Quiz i koleraens tid - eller corona - eller noe slikt

7) Stipa-Caproni prototype med ducted fan. :-)

EDIT: Det var jo en propell i flyet over, bare plassert inne i en tunnel. Foreslår i stedet Opel RAK-1.

Last edited:
1) Luftforsvaret het bare det fra opprettelsen i 1944, men ble jo døpt om i 1953 fordi luftvernartilleriet ble tilbakeført Hæren. Da innførte man den formelle betegnelsen Det kongelige norske flyvåpen, i dagligtale (og på trykksaker) oftest Flyvåpenet. Så ble jo dette med LVA omgjort igjen i 1959, og da tok man tilbake Luftforsvaret. Her lukter det lurespørsmål, KOG! :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Denne tråden er så nydelig!
Jeg er ikke i nærheten av å kunne svare på noe som helst, men lærer så mye av å utforske de svarforslagene som kommer etterhvert.

Trek ble nevnt som 3B og bekreftet som langt hjemmefra av trådstarter. Da kan man jo gjette på Europa. Kanskje UK?
Tusen takk for herlig underholdning :D

Hvor er vi nå?

1) Min kjepphest: Det er ingenting som heter Det kongelige norske luftforsvar. Det har det aldri gjort og kommer neppe noen gang til å hete det i min levetid i alle fall. Det er en monstrositet funnet på av en nederlandsk spotterjævel som ikke vet bedre [herlig å tømt seg/]. Så det har aldri blitt grunnlagt. Dagens felle :old
2) 17. mail 1920 er helt riktig og siden det er 17. mai må vi ha hele datoen
3) Connien er ZS-DTM og tilhører Trek Airways/Lugdiens, men den er langt hjemmefra - og forslagene har så langt bommet på kontinent. Bildet er nok tatt betraktelig nærmere den tidligere eiers hjem enn Johannesburg. Tårnet trodde jeg skulle være et hint...
4) Air India ble verdens første all-jet airline 11 juni 1962. Qantas hadde vel Constellation til 1963.
5) DELAG, Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft, var det første selskapet som befordret passasjerer i luften.
6) Jeg tenkte egentlig på St. Petersburg–Tampa Airboat Line (SPT Airboat Line) som var det første med rutefly, men siden jeg stilte spørsmålet som jeg gjorde, er CGT Compagnie Générale Transaérienne riktig.
7) Landet er Tyskland og Fritz von Opel er involvert - ikke bare leflet han med elektriske biler, men også rakettdrevne fly. Opel RAK.1 er etterfølgeren av den jeg tenkte på Lippisch Ente. Men nærme nok - for all del.
8) Det Henri Pequet som 18. februar 1911 fløy den første offisielle luftposten i Allahabad i India.
9) Den første Trans-Tasman Flight er ett av et par mulige svar - og dette skjedde først.
10) Hamnerabben er vel den nordligste flyplassen på norsk territorium.

Jeg legger ut svaret på flyplassen om et par timer. Den tør være kjent for folk her på forumet. Det er skrevet tripprapporter om reiser dit vil jeg mene.

Flyplassen er KOAK eller Oakland og bildet er tatt i ca 1960.

Jeg får grave litt mer før jeg legger ut en ny quiz i morgen.

Flyplassen er KOAK eller Oakland og bildet er tatt i ca 1960.

Jeg får grave litt mer før jeg legger ut en ny quiz i morgen.

Jeg hadde USA i tankene (basert på bilene og bakke utstyr) men ble lurt av KOGs tendenser til å legge ut flyplasser i Afrika.;)

Er sjanseløs på quiz'en. Men om noen trenger noe panserbra musikk mens de pønsker på rett svar, så har DJ Bongo en passende låt til denne. Nemlig:

273c5732a4f88788c0f8543dc662223f.jpg

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Jeg får bare feilmelding på bildet, serverfeil.... Er jeg utestengt fra fornebuarkivet eller er det kjent at det kommer feilmelding? :)

"Firefox kann keine Verbindung zu dem Server unter www.fornebuarkivet.no aufbauen."

Kverulantfilter?

Nei tror ikke det - siden kommer opp her borte i vest - og jeg har sort belte i kverulering (MagaMow eat Your dust bunnies ;) )

....ellers er jo dette «The best of 2 Worlds» Fnate med pausemusikk mens KOG knatrer ny Quiz.....hvem trenger Fotball !!! :p

Bildet kommer faktisk opp i Safari (og fornebuarkivet.no lar seg åpne ;) ) - men altså ikke i firefox. Virker som at serveren blir helt blokkert av ett eller annet, firefox vil ikke koble seg opp. jaja. Kanskje en "nice to know" for KOG'ern. Back to quizzin'.

Back