• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

[Quiz] 10 korte på en tirsdag kveld

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
[Quiz] 10 korte på en tirsdag kveld

Hvem? Hva? Hvor? Det er ikke det vanskeligste dette og det er ingen lurespørsmål som jeg kan se. Dette burde alle klare :drink

1
Q1.jpg

2
Q2.jpg

3
Q3.jpg

4
Q4.jpg

5
Q5.jpg

6
Q6.jpg

7
Q7.jpg

8
Q8.jpg

9
Q9.jpg

10
Q10.jpg

Re: 10 korte på en tirsdag kveld

1) Air Southwest, Dash-8-300, usikker på hvor
3) Finnair, MD-11, HEL
5) Aer Lingus, A320
6) Air India, B777-337ER VT-ALP, FRA?
9) Usbekistan Airways, B767-300ER, RIX

7. BMI baby 737-300. Somewhere in Britain...
9. Uzbekistan Airways 767-300. Kan godt være RIX, ja.
10. HS-748. Ex RAAF A10-606. Mener den står i Southend.

1. dash 8
2.
3. Finnair MD11 Helsinki
4.
5. Aer Lingus A320
6. Air india B777
7. B737 CL
8. B707
9. B767

8. RAF Tucano T.1 og 707-300, muligens NATO TCA, hvis det er LX-N20000 kan det være Waddington?

Mye bra og kreativt her. Noe er også i overkant kreativt, f.eks. Murmansk. Jeg tviler på at tilhengerne til byens fotballag er enig i akkurat den ;)

Hva har vi så langt?

1) Air Southwest Dash 8, men hvilken dash dash (altså serie) og hvor?
2) Denne er neste så "bloody obvious" som det går an å få den...
3) Finnair MD-11 på Helsingfors - Vanda
4) Er Manchester ikke Murmansk :colgate: Men hvilken flytype og selskap? Gjett vilt!
5) Aer Lingus A320 i Dublin
6) Air India, B777-337ER VT-ALP, men ikke FRA
7) BMI baby 737-300. Somewhere not in Britain... CL i denne sammenhengen forsto jeg ikke helt
8) RAF Tucano og en grå dings fra Boeing som ikke har flydd for NATO og det er ikke RAF Waddington, men et helt annet sted som ikke lenger er RAF.
9) Uzbekistan Airways (Ўзбекистон Ҳаво Йўллари) 767, men det kan ikke være RIX for der har ikke fotografen vært. Dere må nok lenger ut på landet med denne, gutter & jenter :cool:
10) HS-748. Ex RAAF A10-606. Mener også at den står i Southend.

Det er et stykke til mål, men vi ser målseilet.

1) Hadde Air Southwest noe annet enn -300 utgaven, eller 311 for å være nøyakting
4) Lurer på om det er en 747 variant. Air Atlanta Icelandic?
6) Er det noe hint i bilde som viser til lokasjon?
9) Tashkent.....kommer man lenger ut på landet da?

Får vel bidra med en da siden jeg var til stede. Da går vi til nr. 1 DHC-8-311 G-WOWE "Cloud Surfer" som står fint og venter på oss på Bristol Airport for å ta oss til Manchester. Vi ble sittende en tid om bord i Dashen siden opprinnelig korresponderende WOW-dash fra Cornwall fikk en tech og nytt fly måtte settes opp. For oss som ventet ble det servert varm kakao og cockies - og vi kunne fritt bevege oss rundt i kabinen. Fotografen lurte seg frem til cockpit og gav seg i faglig diskusjon med pilotene. Erfaringer fra et annet bilde her tror jeg ble benyttet. Vi kom da oss av gårde til Manchester en god time forsinket og landet kl. 19:37 den 29. januar 2010. Et par dager senere fløy vi hjem med SAS etter "snøstorm" på MAN - det var da SAS fikk kallenavnet Snow Ain't Stopping, men det er en annen historie.

1) Dash 8-314 (G-WOWA) kanskje :)

4) Widerøe Dash 8-Q402

Nr 2 er vel på RAF Cranwell. Vi ser en HS125-2 (XS713?) og en Raytheon B200 King Air ZK453

Får vel skyte fra hoften på nr.7 også, og tippe på en plass jeg aldri har vært. Nice?

Last edited:

Da er vi vel i nesten i mål og her er fasiten

1) Air Southwest Dash 8-311 G-WOWE i Bristol som KGL helt riktig husker. Han husker nok også et par søte damer som var med, tenker jeg :p
Q1A.jpg

2) RAF Cranwell med RAF Dominie og Royal Navy Avenger
Q2A.jpg

3) Finnair MD-11 på Helsingfors - Vanda
Q3A.jpg

4) Take-off fra Manchester i en WIF Q400 i retning Bergen
Q4A.jpg

5) Aer Lingus A320 i Dublin - kanskje Turtle var på tur?
Q5A.jpg

6) Air India, B777-337ER VT-ALP på LHR - ingen hint i bildet så FRA var et godt valg
Q6A.jpg

7) BMI baby 737-300 på Schiphols H-terminal.
Q7A.jpg

8) RAF Tucano og en ex-RAAF 707-300C på Manston
Q8A.jpg

9) Uzbekistan Airways (Ўзбекистон Ҳаво Йўллари) 767 i Tashkent.
Q9A.jpg

10) HS-748. Ex RAAF A10-606 på Southend.
Q10A.jpg

5) Aer Lingus A320 i Dublin - kanskje Turtle var på tur?

Regner med du tenker på OCS sin ambulift da, som alltid er på plass etter endt dag siden tradisjonelle flygere ikke kan gå trapper må vite :p Er vel et par år siden bildet ble tatt da vi normalt ikke parkerer der borte lenger ;)

Bildet er tatt for snart tre år siden da jeg var en tur i Dublin og snakket med Father Tony Burne, mannen som fikk rettet oppmerksomheten mot sultkatastrofen i Biafra.

Back