Qatar starter Oslo - Doha

Re: Qatar starter OSL-DOH 5. okt

Tittet på priser i nov 11 og jan 12. Kr. 6.323 , så man får vente på a la LH til AUH og DXB på 2.600 etc...

Qatar Airways ser ikke ut til å være spesielt billig fra noen destinasjoner til Doha. Faktisk rimeligere å fly til Bangkok og Dubai fra f.eks. København og Stockholm. Imponerende connection og pris til Melbourne, med bare 20 timer flytid og kun 9000 kr. i Economy og 20.000 i Business.

Last edited:

Tittet på priser i nov 11 og jan 12. Kr. 6.323 , så man får vente på a la LH til AUH og DXB på 2.600 etc...

Qatar Airways ser ikke ut til å være spesielt billig fra noen destinasjoner til Doha. Faktisk rimeligere å fly til Bangkok og Dubai fra f.eks. København og Stockholm. Imponerende connection og pris til Melbourne, med bare 20 timer flytid og kun 9000 kr. i Economy og 20.000 i Business.

Nå er det alt for tidlig å begynne lete etter billigbilletter, og man får vel smøre seg med tålmodighet da det enda er lenge til ruten starter

Og til Doha vil de jo ha "nonstop monopol" og dermed vil være dyrere, akurat som CO reletivt sette er dyrere til EWR enn med videreconnections. Og det skal vel også sies at Doha kanskje er mer et forretningsreisemål, og ikke så populært blant turister

Jeg synes ikke at rutetidene fra OSL tillater gode connections to DXB sammenlignet med ARN og CPH-rutene med Qatar. Man ankommer DXB tidlig på morgenen i stedet for sent på kvelden, noe som betyr forskjellen mellom å få en relativt god natts søvn og å måtte få ødelagt dagen "derpå".

Rutetidene passer dog mye bedre fra OSL til MEL, og blir en veldig aktuell rute når jeg skal nedover til Australia neste gang.

Rutetidene passer dog mye bedre fra OSL til MEL, og blir en veldig aktuell rute når jeg skal nedover til Australia neste gang.
På den annen side skal det ikke store forsinkelsen til før man ikke rekker sin connection til MEL.
Man får heller ikke tid til å nyte den berømte loungen i DOH i noen særlig grad hverken på vei til eller fra.

Ja det mener jeg. Har ingenting til overs for Gulf selskapene.

Utenfor EU har du ingen rettigheter med ikke EU selskap hvis du blir strandet
f.eks som i Japan nå.

Så du mener at det er kun EU flyselskap som bør fly til og fra Europa??
Det er faktisk ikke bare innen EU man har rettigheter som flypassasjer...:old

Ja det mener jeg.Har ingenting til overs for Gulf selskapene.

f.eks som i Japan nå.

Ja også er det skikkelig smart å fly med ikke EU flyselskap når det er uregelmessigheter,
og du ikke kommer deg videre fra ikke EU land, for da har du jo null rettighete,r og muligens
får deg en uke ekstra på kjøpet på egen regning- som forsikring ikke dekker. Haleluja
for månelanding på OSL.
...og dette har du belegg for? Det skulle det vært meget interessant å se!

Ja det mener jeg.Har ingenting til overs for Gulf selskapene.

f.eks som i Japan nå.

Det som skjer i Japan nå regner jeg med også de fleste EU-selskap vil betegne som force majeure. Betegnelsen faller vel sjedent mer på sin plass enn i akkurat dette tilfellet. :old

Askmolnet våren 2010 är ett bra exempel...
USA bolag och asiatiska flygbolag behövde inte betala ut 10 tals miljoner i ersättningar till strandsatta EU resenärer. De erbjöd bara ombokning.
Ekonomisk kompensation behövde EU bolagen betala ut...SAS och Lufthansa agerade exemplariskt och erbjöd hotel, mat, ordnade med bussar etc.

Bla Finnair, KLM & Ryanair vägrade betala ut kompensation men EU tvingade bolagen att ta sitt ansvar.Tom Ryanair tvingades i efterhand betala ut ersättning till dess resenärer.

Vad gäller igentligen för Norwegian som är ett norskt bolag? Norge är inte med i EU.

Jeg skjønner godt at de vegrer seg for å betale kompensasjon for opphold o.s.v. Som reisende har man kontrakt som sier at du skal fraktes fra A til B. At du skal bookes om evt. få buss, tog, båt eller taxi ser jeg på som en selvfølge, men alt utenom det synes er det da forsikringen til den enkelte som må dekke i slike ekstreme tilfelle!?

...og dette har du belegg for? Det skulle det vært meget interessant å se!

Interssant hva da ?
Ansvar er hjemmet i EU forordning 261/04 hvor EU selskaper har ansvar for å arrangere hotell mat og ombooking osv. for pax som er strandet, uansett årsak. Se f. eks aske problemene i fjor, og vær problemene i Europa i desember, hvor EU selskap måtte dekke når pax strandet i f. eks USA og du ikke fikk dekket noenting av ikke EU selskap.

Når pax er stucked i et ikke EU land grunnet vær og force majeure har du normalt null rettigheter hvis du har billett med et ikke EU selskap. Til overmål dekker normalt reiseforsikring heller utlegg til hotell mat ombooking osv. når det er natur katastrofer (som i Japan nå) så da må du ta regningen selv.

Så skal du ha trygghet på din reise bør du booke med et EU selskap hvis det er mulig, å fly med f. eks Quatar (haleluja de skal fly på OSL) så har du ikke de samme rettigheter med de kontra et EU selskap. Forordningen er svært konkurranse vridende da EU selskap har et svært stort ansvar ovenfor sine pax ved forsinkelser og innstillinger kontra ikke EU selskap, men for pax er det en stor trygghet å vite at med EU selskap har du rettigheter som du ikke har med ikke EU selskap, og hvor valget virkelig kan svi i lommeboka den da DU blir rammet av dårlig vær eller annet

Interssant hva da ?
Ansvar er hjemmet i EU forordning 261/04 hvor EU selskaper har ansvar for å arrangere hotell mat og ombooking osv. for pax som er strandet, uansett årsak. Se f. eks aske problemene i fjor, og vær problemene i Europa i desember, hvor EU selskap måtte dekke når pax strandet i f. eks USA og du ikke fikk dekket noenting av ikke EU selskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Applicability

Så ser du at QR er like ansvarlig når man reiser *fra* EU. Så 50% rett der.

Når pax er stucked i et ikke EU land grunnet vær og force majeure har du normalt null rettigheter hvis du har billett med et ikke EU selskap. Til overmål dekker normalt reiseforsikring heller utlegg til hotell mat ombooking osv. når det er natur katastrofer (som i Japan nå) så da må du ta regningen selv.

Stuck, stuck, stuck. Og bindestrek. Og et hvert selskap ville ha påberopt seg force majeure ifbm med det som skjer nå. Et annet selskap som er basert i EU/EØS har sågar prøvd å påberope seg force majeure ved teknisk feil eget fly da det ikke var forventet siden de fulgte alt vedlikehold.

Så skal du ha trygghet på din reise bør du booke med et EU selskap hvis det er mulig, å fly med f. eks Quatar (haleluja de skal fly på OSL) så har du ikke de samme rettigheter med de kontra et EU selskap. Forordningen er svært konkurranse vridende da EU selskap har et svært stort ansvar ovenfor sine pax ved forsinkelser og innstillinger kontra ikke EU selskap, men for pax er det en stor trygghet å vite at med EU selskap har du rettigheter som du ikke har med ikke EU selskap, og hvor valget virkelig kan svi i lommeboka den da DU blir rammet av dårlig vær eller annet

Dette er en tråd om at QR flyr til/fra OSL snart, så halleluja for det.

Så må du bestemme deg, er det en bonus å fly med et EU-basert selskap siden de tar vare på deg, eller er det konkurransevridende?

Veldig kort summert, hvis jeg på 1 av 10 turer til Singapore får kluss som gjør at jeg må legge ut noen tusenlapper selv, så er det vel like fort inntjent med at jeg kan spare inn 3-4-5000 per tur i forhold til hva andre selskap skal ha herfra.

Så da taler tallene sitt, noen ganger lønner det seg å ta risikoen selv, og ikke stole på at regler laget av byråkrater løser alt.

-A

Så skal du ha trygghet på din reise bør du booke med et EU selskap hvis det er mulig, å fly med f. eks Quatar (haleluja de skal fly på OSL) så har du ikke de samme rettigheter med de kontra et EU selskap.

Lurer litt på hva det er med flyselskaper som starter på Q , av en eller annen grunn hvirker det som om neste bokstav alltid blir u selvom det ikke er det;)

Tydelig at Qatar er på hugget hvertfall!

I tillegg til Oslo, så starter også Qatar ny rute til Sofia. DOH-SOF vil bli fløyet 4x ukentlig med A320. Oppstart er i juli.

Ruten til Budapest vil også få direkteforbindelse, tidligere har den gått via BUC.

Qatar starter også Doha - Kolkata, India.

Last edited:

Sjekket litt på billetter i biz i oktober. Der finner jeg pris til BKK til drøye 17 lapper, og til MNL for drøye 20 lapper.

Minuset er at på returen fra de nevnte destinasjoner er det ankomst mellom kl 2300 og 2400 og videreforbindelse kl 0825. Den er noe ugrei, og får nok mange til å velge SK eller Thai til BKK i stedet.

BF:cool2

Har akkurat bestilt billett t/r MNL,
Avg fra MNL 01:00 ank DOH 06.05 avg til OSL 08:30
Så fra MNL kan man få retur med kort ventetid :-)
Riktig nok 21.500 i biz i desember.
Noen som tror det kan komme tilbud senere i forbindelse med åpningen av ruten?
Regner uansett med at det ikke blir noe tilbud med avreise i desember?

Er det noen som vet om loungen til Qatar i MNL åpen så sent?

Qatar øker ifra A332 til A333 på onsdager og søndager ifra slutten av mars.

Back