Qatar starter Oslo - Doha

Re: Qatar starter OSL-DOH 5. okt

Okay, FEM da ..... :p men her må det da være kuttet? Det er ikke lenge siden de fløy på Karachi, Islamabad og Calcutta?
Stemmer det MOW. Calcutta ble lagt ned 29. mars 2009 grunnet hard konkurranse fra bla. Lufthansa. Islamabad ble lagt ned 22. september 2008 grunnet urolighetene etter hotellbombingen på Marriott i Islamabad. Karachi før det igjen.

Sånn er det å bli gammel ... :p Mulig BA ikke er størst på Norge-Asia, men likevel er de langt fra ubetydelige.

Det som imidlertid overrasket meg litt var hvor mange som skulle til Bangalore med Lufthansaen jeg tok lørdag morgen... (ja, jeg kikket litt på connectionlista).

Omtrent samtidig som BA la ned Kolkata startet de til Hyderabad, så det totale antall indiske destinsjoner er på samme nivå som før.

Forhåpentligvis fører den økte konkurransen til lavere priser. Når QR tilbyr såpass gode priser i det som er blitt kåret til verdens beste biz-klasse, må jo konkurentene gjøre noe for å unngå at lekkasjen blir for stor.
Finnair har jo f.eks hatt meget hyggelige priser i biz til BKK etter at Thai dukket opp på OSL.

Er greit at Qatar er et alternativ til Australia hvis man skal til MEL, men Thai er jo en del større på down under med fire destinasjoner med one stop fra OSL..:rolleyes:

Re: *Ubekreftet* Qatar starter OSL-DOH 1. okt

Pardon my french, Hva/Hvem er G2S? Security selskapet?:headbang

Security selskapet er vel dobbelt så stort (G4S) :p Go2Scandinavia er et 100% ekte entusiast iniativ som ønsker å ta steget fra flyPRAT til prosjekter. Og merkelig nok liker ikke entusiaster som flyPRATER at noen gjør noe....fortså det den som kan....

Security selskapet er vel dobbelt så stort (G4S) :p Go2Scandinavia er et 100% ekte entusiast iniativ som ønsker å ta steget fra flyPRAT til prosjekter. Og merkelig nok liker ikke entusiaster som flyPRATER at noen gjør noe....fortså det den som kan....

Tks for info, kjekt at noen lykkes med sine initiativ, kanskje noen kan lure EK eller EY til å starte SVG-Ørkenen:cool:

Jeg var godt fornøyd med Qatar da jeg prøvde dem fra ARN i fjor og ser frem til å bruke de fra OSL også. Men midt i gledesrusen er jeg også litt skuffet over at alle avgangene fra DOH er om morgenen. Fra en del steder i Asia ankommer Qatar til DOH like før midnatt, så det blir en lang natt i DOH når Oslo-flyet går 08:25. Hadde kunne ønsket tilsvarende avgangstider som til ARN og CPH der avgangene fra varierer mellom natt og morgen slik at det blir mulig å få kort layover i DOH ved å velge en annen reisedag.

Fint om du ikke drar alle over en kam :)

Sjekket litt på billetter i biz i oktober. Der finner jeg pris til BKK til drøye 17 lapper, og til MNL for drøye 20 lapper.

Minuset er at på returen fra de nevnte destinasjoner er det ankomst mellom kl 2300 og 2400 og videreforbindelse kl 0825. Den er noe ugrei, og får nok mange til å velge SK eller Thai til BKK i stedet.

BF:cool2

Sjekket litt på billetter i biz i oktober. Der finner jeg pris til BKK til drøye 17 lapper, og til MNL for drøye 20 lapper.

Minuset er at på returen fra de nevnte destinasjoner er det ankomst mellom kl 2300 og 2400 og videreforbindelse kl 0825. Den er noe ugrei, og får nok mange til å velge SK eller Thai til BKK i stedet.

BF:cool2

Men det er jo noe problem. DOH-CPH og DOH-ARN går flere av dagene rett rundt 0130, og de fleste farebasis som ligger ute gjør det mulig å bruke SK på CPH-Norge og ARN-Norge på returen. Så returen kan du da like greitt legge via CPH eller ARN, selv om du reiser ut via OSL.

For de som reiser feks fra BKK er ikke dette noe stort problem, der flyes det flere ganger dagen og det ene lander rett rundt 0600 om morgenen og klaffe sånn bra med OSL-flyet. En rask sjekk tilsier det samme for SIN og MEL.

-A

Vilka bolag som trafikeras OSL tror ni kommer märka mest av störst konkurrens från Qatar?
TG kan få kännbar konkurrens om pax som ska åka till BKK, HKT, Australien, HKG, SIN, KUL etc.
PIA kan få tuff konkurrens....

Vilka bolag som trafikeras OSL tror ni kommer märka mest av störst konkurrens från Qatar?
TG kan få kännbar konkurrens om pax som ska åka till BKK, HKT, Australien, HKG, SIN, KUL etc.

Først og fremst PIA da deres tilnærmet monopol på ruten til Pakistan vil bli truet, og de blir nødt til å senke prisene noe. Ellers tror jeg følgene for de andre selskapene vil være minimale. QR vil stjele litt her og litt der fra alle, men i stor grad bør markedet kunne absorbere endel av kapasiten og tror ingen bortsett fra PIA behøver bekymre seg i spesielt stor grad mens de kommer til å ha begrenset betydning for AY, SK, KL, LH, LX, AF og BA som de konkurerer mot

Mine :68: ihvertfall

Last edited:

Tror det er mange norskpakistanere som har ventet på denne ja. PIA har vel tatt noen "sinnsyke" priser på sin direkterute fra Oslo..

DY:s linje till DXB?

Tror ni DY i sin kommande IC satsning på asien räknat med att QR också skulle börja flyga på OSL?

Är det förresten några cargo bolag som flyger till Asien från OSL idag?
Till och från ARN har QR alltid knökfullt med cargo i sina A330-200/300.

Last edited:

Etter å ha lest litt om QR på nettet ser det ut til at selskapet har en personalpolitikk som får Ryanair til å fremstå som en drøm i forhold.
Dersom dette stemmer tror jeg nok at jeg vil ha betenkeligheter med å støtte selskapet.
Kvinnelige kabin- ansatte får f.eks ikke forlate hotellet uten tillatelse fra Doha. Får man en klage er det rett ut, og ordet "overvåkning" får en ny og skremmende betydning.
Virker rett og slett helt utrolig.

Är det förresten några cargo bolag som flyger till Asien från OSL idag? Till och från ARN har QR alltid knökfullt med cargo i sina A330-200/300.

Både Korean Air Cargo og British Airways Cargo flyr med 744F direkte til henholdsvis Seoul og Hong Kong.

Back