Qatar på OSL imponerer litt, men får en grundig delay (23/6)

Re: Qatar på OSL imponerer litt, men får en grundig delay (23/6)

Lurer av og til på om det er et typisk norsk fenomen å løpe til pressen å veive febrilsk med armene å hyle når flyet blir forsinka eller kansellert.

Det vet jeg ikke, men i f.eks britisk tabloidpresse så dukker slike saker. Så jeg har en anelse at det avhenger hvor tabloid pressen er i de ulike landene.

Nå burde jo de fleste ha fått med seg at pressen konstant tråler flyprat etter luftfartsrelaterte nyheter. Enkelte poster ligger ikke ute her mer en et par minutter før samme artikkel, bilde, referanse er på VG eller DB.

Samtidig er det mange her inne enten ansatt eller frekvent kunde hos konkurrenten som tydelig har en personlig agenda eller interesse av å dra avvikene til det mest ekstreme. Ofte da personer som samtidig har ytret at de aldri vil finne på å fly med DU. Man ser jo at det nærmest er etablerte usannheter som følge av at de har fått rotfeste bland disse medlemmene her inne, noe pressen har snappet opp for lenge siden.

Mye av kritikken til DU er garantert berettiget, men med den rollen flyprat åpenbart har ovenfor media som formidler av luftfartsrelaterte nyheter, er kanskje dette nettstedet fremfor noe annet, den mektigste lobby kanalen for ulike interesser innen Norsk luftfart.

Det burde kanskje gi litt ettertanke til noen.

Last edited:

Det burde kanskje gi litt ettertanke til noen.

Jeg må innrømme at jeg ikke har alt for høye tanker om journalister i dette landet, men jeg vil tro at for det meste bruker de flere kilder og bruker litt tid til kildekritikk. Mange saker går også motsatt vei.

Nå burde jo de fleste ha fått med seg at pressen konstant tråler flyprat etter luftfartsrelaterte nyheter. Enkelte poster ligger ikke ute her mer en et par minutter før samme artikkel, bilde, referanse er på VG eller DB.

Ja, vi burde lære folk opp i kildekritikk; sitter man å leser noe i en avis som de har trålt etter her, da er det på tide å legge fra seg avisen og få seg frisk luft.

Samtidig er det mange her inne enten ansatt eller frekvent kunde hos konkurrenten som tydelig har en personlig agenda eller interesse av å dra avvikene til det mest ekstreme. Ofte da personer som samtidig har ytret at de aldri vil finne på å fly med DU. Man ser jo at det nærmest er etablerte usannheter som følge av at de har fått rotfeste bland disse medlemmene her inne, noe pressen har snappet opp for lenge siden.

Disclaimer for meg i denne tråden: jeg jobber ikke i luftfarten, jeg er bare flittig kunde. Jeg har ikke problemer med å gi de produktene jeg mener fortjener det i glatte lag, og samtidg kan man over tid endre mening. Jeg har vært "trofast kunde" i to store selskap før, og har hatt situasjoner der også som hadde kvalifisert til å løpe til en avis. Ikke at jeg noen sinne har gjort det.

Mye av kritikken til DU er garantert berettiget, men med den rollen flyprat åpenbart har ovenfor media som formidler av luftfartsrelaterte nyheter, er kanskje dette nettstedet fremfor noe annet, den mektigste lobby kanalen for ulike interesser innen Norsk luftfart.

Vi har gått noen runde med oss selv her inne om hva vi egentlig er, og ut i fra sånn jeg har oppfattet mange tilbakemeldinger er vi absolutt ikke noe formidler av nyheter, vi er vår egen samling nerder, reisende, ansatte, utsatte og andre som deler felles interesse. Skal du ha en nyhetskanal har du hangar.no og tilsvarende som profilerer seg sånn. Bare fordi at man mellom den smalingen folk her inne har hauger av kompetanse og kunnskap gjør det ikke slik at om en avis vil sitte og lese her, så må de ta sine vurderinger om hva de leser.

Men nå tilbake til saken i tråden her, dette ble jo en artig tur på alle plan. :)

-A

Mer enn to Fnater kan spise selv om de skyller det ned med cola. ;)

Jeg gav meg etter fire porsjoner. :p

-A

Pyse! jeg hadde egentlig tenkt å komme med oppfølger-spørsmålet "hvor mange porsjoner kan man ta før man blir dårlig!".

I dette tilfellet er svaret tre. :p

-A

Riktig, men du ga deg ikke og tok en til. Kudos!!! He he.

Lurer av og til på om det er et typisk norsk fenomen å løpe til pressen å veive febrilsk med armene å hyle når flyet blir forsinka eller kansellert. Hører vel sjelden om hvis selskaper som BA, KL, AF eller andre av de store har tech, snags osv.

Det vet jeg ikke, men i f.eks britisk tabloidpresse så dukker slike saker. Så jeg har en anelse at det avhenger hvor tabloid pressen er i de ulike landene.

Jeg skal innrømme at jeg sjelden leser britiske tabloidaviser, men ser i alle fall ofte overskriftene når jeg er innom for å kjøpe andre aviser. Jeg tror det store fokuset på dette er særnorsk, men det er kun et inntrykk. I resten av verden skjer det tydeligvis mer av interesse enn at noen sitter stuck på en flyplass.

Som noen påpeker her så er nok folk flest betydelig mer avslappet i forhold til slike forsinkelser enn det man kan få inntrykk av her & i norsk media. De jeg kjenner som har vært utsatt for slikt har naturligvis irritert set litt over det, men forholdt seg rolig og avslappet til forholdet. Det er bare så mye man kan gjøre, og som vi ser av utledningene til Utflyttet så løser det seg fint også om man ikke veiver så mye.;)

Kan være en sannhet med modifikasjoner TOS - snø og stuck passasjerer på britiske flyplasser får alltid førstesideoppslag.

Da er det på tide å friske opp denne sjarmetappen her, ref det jeg skrev i post #71 i denne tråden denne tråden (Reiseforum, QR i Doha, rot).

Så jeg tenkte jeg skulle forklare litt hva som skjer etter at folkene i Oslo hadde ordnet sitt, på et godt vis.

Jeg mente jeg burde ha en rimelig grei sjanse på at EU-reglene tilsier at siden vi ble holdt i gate uten diskusjon om rerouting av noe slag til over 6 timer etter avreise, så jeg klikket i vei på QR sin webside for å finne klage-og-syte-boksen. Etter mye leiting var det i praksis ikke noe som sa at her kan du legge igjen spesifikke klager, men mer en generel "vil du si oss noe, så skriv her"-boks. Alt i alt 1 av 10 poeng for å ha en synlig vei å kommunisere med kunder som gjerne vil komme i kontakt med kundeservice sentralt.

Her kan det også trekkes noen poeng til QR i Oslo, som ikke på noe tidspunkt informerte folk om sine rettigheter, slik de skal, men forsøkte godt å begrave alt med en veldig hyggelig "Bare å maile til noen i Doha så ordner de nok ting".

Etter en liten uke kom da et svar tilbake (QR bruker Zendesk, jeg kjenner et makro-basert svar når jeg ser det), som har kostet noen 1-2 kalorier på å klikke avgårde. Kort summert: Vi kan aldri lastes for noe som helst, men veldig hyggelig at du vil prate med oss.

Så jeg svarte tilbake at det er vel ikke helt så lettvindt. Så jeg nevnte for de at det har da vært avsagt dommer som feks C-549/07 i 2008 (Wallentin-Hermann v Alitalia), som sier at den unnskyldningen alle har brukt som blanco-unnskyldning frem til da med "jammen, vi driver vedlikehold så derfor må alle andre feil som skjer være automagisk force majeur".

For ikke å glemme C-402/07 og C-432/07, som eksplsitt nevner at tekniske feil absolutt ikke kan brukes som unnskyldning for "extraordinary circumstances". Dette ble også gjentatt i en dom høsten 2012 en gang.

Så da kom det i løpet av en dag frem neste automat-svar fra Doha som i praksis var "Neida, alt sammen er 'extraordinary circumstances', og vi har til og med en liste som EU-folkene har laget som viser at vi har rett", hvor de da linker til dette dokumentet:

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf

...og dette dokumentet åpner så pent med den enorm fotnote i rød tekst som sier:

This document has been published at the request of the NEBs. This document is for information and guidance. The content of the document does not necessarily reflect the position of all NEBs. The content of this document has not been adopted or in any way approved by the European Commission and should not be relied upon as a statement of the European Commission's position.

Som i praksis er en fraskrivelse av ansvar på størrelse med bruksvilkårene til iTunes.

Jeg påpekte dette til de, så får vi se hva de mener for noe neste gang.

Så langt står jeg for hvert eneste ord jeg skrev i tråden jeg nevnte lengre oppe, å ha med QR i Doha å gjøre er et lite helvete. :)

-A

Last edited:

Siden dette er en positiv tråd om Qatar så ska jeg bidra med litt jeg også så det slipper å bli flere tråder her.
VI dro hjem til Thailand sist onsdag med QR fra OSL, da vi kom til innsjekk fikk jeg spørsmål om vi frivillig kunne ta en annen rute da flyet var overbooket.. Ruta vi fikk var via MUC og derifra til BKK som ville spart oss for 8timer layover i DOH.
Skulle også få kompensasjon, tok en rask briefing med kona og vi sa ja til dette tilbudet. Ble forklart at vi skulle møte til gate til normal tid. Etter et par timer i loungen gikk vi til gate, og jeg spurte hva skjer så med oss, da det stod VOLLOFF med stor skrift på våre boarding card. FIkk da beskjed om at vi ble oppgradert fra monkey til business class og et stort tusen takk for hjelpen for at vi satt oss på denne lista.
Har tidligere i en annen tråd lirt av meg hva jeg mener om QR's kundesenter, men på på bakken på OSL leverer de det de skal :) Hadde en fin tur fra OSL-DOH med masse sjampis :D
Håper jeg ikke kuppet tråden din Utflyttet.

Last edited:

Står det en defekt Qatar 787 på OSL igjen nå ?

Står det en defekt Qatar 787 på OSL igjen nå ?

Ser ikke sånn ut:

Code:
                 Planned Flight Info
Segment          Departure  Arrival    Duration
-------          ---------  ---------  --------
OSL-DOH          10:35/Sat  17:55/Sat  06:20

Location  Time   Operational Event
--------  -----  --------------------------------
OSL       10:42  LEFT THE GATE
OSL       10:59  TOOK OFF
OSL       00:07  PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES)
DOH       18:15  ESTIMATED TIME OF ARRIVAL

-A

Ser ikke sånn ut:

Code:
                 Planned Flight Info
Segment          Departure  Arrival    Duration
-------          ---------  ---------  --------
OSL-DOH          10:35/Sat  17:55/Sat  06:20

Location  Time   Operational Event
--------  -----  --------------------------------
OSL       10:42  LEFT THE GATE
OSL       10:59  TOOK OFF
OSL       00:07  PLANE IS LATE (IN HOURS MINUTES)
DOH       18:15  ESTIMATED TIME OF ARRIVAL

-A

Sjekk gårsdagens...

Veldig syk ? Da vi busset til LH MUC 0715 sto den fortsatt der. A7 -BCA .:8:

Back