Re: Qatar på OSL imponerer litt, men får en grundig delay (23/6)
Da er det på tide å friske opp denne sjarmetappen her, ref det jeg skrev i post #71 i denne tråden
denne tråden (Reiseforum, QR i Doha, rot).
Så jeg tenkte jeg skulle forklare litt hva som skjer etter at folkene i Oslo hadde ordnet sitt, på et godt vis.
Jeg mente jeg burde ha en rimelig grei sjanse på at EU-reglene tilsier at siden vi ble holdt i gate uten diskusjon om rerouting av noe slag til over 6 timer etter avreise, så jeg klikket i vei på QR sin webside for å finne klage-og-syte-boksen. Etter mye leiting var det i praksis ikke noe som sa at her kan du legge igjen spesifikke klager, men mer en generel "vil du si oss noe, så skriv her"-boks. Alt i alt 1 av 10 poeng for å ha en synlig vei å kommunisere med kunder som gjerne vil komme i kontakt med kundeservice sentralt.
Her kan det også trekkes noen poeng til QR i Oslo, som ikke på noe tidspunkt informerte folk om sine rettigheter, slik de skal, men forsøkte godt å begrave alt med en veldig hyggelig "Bare å maile til noen i Doha så ordner de nok ting".
Etter en liten uke kom da et svar tilbake (QR bruker Zendesk, jeg kjenner et makro-basert svar når jeg ser det), som har kostet noen 1-2 kalorier på å klikke avgårde. Kort summert: Vi kan aldri lastes for noe som helst, men veldig hyggelig at du vil prate med oss.
Så jeg svarte tilbake at det er vel ikke helt så lettvindt. Så jeg nevnte for de at det har da vært avsagt dommer som feks C-549/07 i 2008 (Wallentin-Hermann v Alitalia), som sier at den unnskyldningen alle har brukt som blanco-unnskyldning frem til da med "jammen, vi driver vedlikehold så derfor må alle andre feil som skjer være automagisk force majeur".
For ikke å glemme C-402/07 og C-432/07, som eksplsitt nevner at tekniske feil absolutt ikke kan brukes som unnskyldning for "extraordinary circumstances". Dette ble også gjentatt i en dom høsten 2012 en gang.
Så da kom det i løpet av en dag frem neste automat-svar fra Doha som i praksis var "Neida, alt sammen er 'extraordinary circumstances', og vi har til og med en liste som EU-folkene har laget som viser at vi har rett", hvor de da linker til dette dokumentet:
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
...og dette dokumentet åpner så pent med den enorm fotnote i rød tekst som sier:
This document has been published at the request of the NEBs. This document is for information and guidance. The content of the document does not necessarily reflect the position of all NEBs. The content of this document has not been adopted or in any way approved by the European Commission and should not be relied upon as a statement of the European Commission's position.
Som i praksis er en fraskrivelse av ansvar på størrelse med bruksvilkårene til iTunes.
Jeg påpekte dette til de, så får vi se hva de mener for noe neste gang.
Så langt står jeg for hvert eneste ord jeg skrev i tråden jeg nevnte lengre oppe, å ha med QR i Doha å gjøre er et lite helvete.
-A