Qatar på OSL imponerer litt, men får en grundig delay (23/6)

Re: Qatar på OSL imponerer litt, men får en grundig delay (23/6)

Mener jeg har hørt at det er SAS som håndterer det tekniske for QR på OSL?

En linjestasjon kan fikse mye, men kun til et visst punkt. Deretter må moderskipet trå til. Skal man bytte en kompressor, må det nok litt tyngre artilleri til ..

Eget fly med deler og mekanikere høres jo ut som en temmelig dyr løsning.

Det koster å drive flyselskap :old De er vel usiker på hvor fort de kan få fikset kompressoren så da er det bedre å få inn et fly som kan ta med pax tilbake også. Sommerferien for døren og de fleste avgangene ut fra OSL er relativt godt jo booket uansett hvor du skal.

Last edited:

Det høres ut som noe annet i forhold til et visst annet selskap.

Ble noen av pax'ene booket om til BA eller AY, eller ble alle sendt på hotell?

Ble noen av pax'ene booket om til BA eller AY, eller ble alle sendt på hotell?

På det tidspunktet de endelig konkluderte (teknikere fra SAS og QR sitt crew) at denne fuglen ikke fløy noe sted, så var det for seint, så de jobbet med å ordne hotell til alle, og samtidig forsøkte å booke om mest mulig pax til andre selskap.

Av de selskapene jeg hørte snakk om var det både innenfor og utenfor alliansen de selv er i, så det var ikke noe vrangvilje sånn sett og bare fokus på å få folk til rett sted fortet mulig.

Selv fikk jeg beskjed jeg var booket på et *A-selskap i dag, men jeg forklarte stakkars fyren at mitt mål med denne spontanturen var jo å fly QR sin dreamliner og å titte på underverket i Doha, så jeg skulle gjøre det enkelt for han, og ba han gi de setene til noen som trengte å komme frem til en fornuftig tid.

Jeg hadde med god hjelp fra en her på forumet funnet ut at det var ledig køy på Radisson, og ordnet meg selv, og så sa jeg til han at vi finner nok ut av noe i morgen (i dag) når vi begge har sovet litt og så tar vi det derfra. Jeg er på tur uten mål og mening så det går nok bra. :)

-A

Last edited:

(Og så litt spekulasjon: ut i fra FR24 så er det ingen QR-fly med OSL som destinasjon i luften enda, så jeg lurer litt på hva planen for andre pax er nå. Men det skal vi nok finne ut av om litt.)

(Spekulasjon nr 2: Jeg ser at A7-AFZ er på vei opp fra Belgia til OSL, dette er rett nok en 330F, men hva gjør man ikke for å få pax frem. Her blir det hver sin kontainer på alle, biz på paller :p )

-A

Last edited:

Da har jeg nettopp hørt fra en oppegående pax jeg snakket mye med i går. Det er vist en god del folk som er sendt ut via Køben/Stockholm tidlig i dag og videre på QR sine egne fly nedover også. Han stod selv i Stockholm nå. Så de fikk en kort natt, men antakelig den kjappeste mulige forbindelsen videre. :)

-A

Da har man meldt seg på Galemoen.

Status er at mange pax er routet om alle mulige veier, det er en Dreamliner inbound som skal fly oss so mer igjen ned (og leverere noen ikea-nøkler og indere til å skru på maskinen som står her).

Ingen køer utover innsjekk til dagens vanlige flight, og folk som har ventet fra i går har fått vouchere og alt er rolig og fint. Jeg har fått en lang og god natt og er kvikk og rask.

-A

Da har man meldt seg på Galemoen.

Status er at mange pax er routet om alle mulige veier, det er en Dreamliner inbound som skal fly oss so mer igjen ned (og leverere noen ikea-nøkler og indere til å skru på maskinen som står her).

Ingen køer utover innsjekk til dagens vanlige flight, og folk som har ventet fra i går har fått vouchere og alt er rolig og fint. Jeg har fått en lang og god natt og er kvikk og rask.

-A

Så da er status egentlig:

Alle fikk minst 24t forsinkelse, da noen pax fikk bli med dagens avgang fra OSL, ARN og CPH?
Kan da ikke være mye ledig i disse ferietider...?

Resten, som deg, må vente ytterligere på et reservefly som skal fly dere ned. Har dere fått ny tid? Rart de ikke sendte en maskin oppover med engang i natt..

Bortsett fra at QR virker mer ryddige på mat, hotell og info, så fremstår jo dette som en ordinær DY forsinkelse.. Det tar tid for alle å fikse snag!

Qatar flyr in en dreamliner fra MUC. ETA 1515 om jeg ikke husker feil

Qatar flyr in en dreamliner fra MUC. ETA 1515 om jeg ikke husker feil

Ok Har QR stående ledig kapasitet i MUC ifm nattstopp, eller hvordan klarer de å hoste opp en 787 derfra?

Edit: ser BCF er godt på vei fra DOH nå til MUC nå, så spørs om den blir sendt videre til OSL.

Last edited:

QR3258 er vel på vei nordover da. Hvilket fly skal da fly fra QR58 fra MUC til DOH?

QR3258 er vel på vei nordover da. Hvilket fly skal da fly fra QR58 fra MUC til DOH?

Det er vel ikke umulig at reisende fra MUC får en 'bonustur' ... Det var kanskje dårlige bookingtall derfra og siden det kun er et begrenset antall passasjerer igjen i Oslo, er det kanskje plass til alle?

Bortsett fra at QR virker mer ryddige på mat, hotell og info, så fremstår jo dette som en ordinær DY forsinkelse.. Det tar tid for alle å fikse snag!

.. og at mange ble ombooket på første mulighet ut .,..

Mat, hotell, info, ombookinger .. hmmm .. hva står igjen da, egentlig? ;)

Så da er status egentlig:

Alle fikk minst 24t forsinkelse, da noen pax fikk bli med dagens avgang fra OSL, ARN og CPH?

Minst 24 timer? Den skulle gått 1610, så de som dro med morgenflyene fikk 14-15 timer avreisedelay ....

A7-BCG kommer opp fra MUC.

Jeg blir en av to pax forran i dag, alle andre er routet om og borte.

I følge et par av disse bak gardinen jeg snakket med mens vi ventet på ting i morges så har de visst nok forsøkte å holde disse til å følge dagens flight QR176A.

Det eneste som ikke gikk på skinner var at de har bare forsinket gårsdagens flight med 24 timer og kaller den QR176A, så alle boardingpass viser enda 23JUN, som gjør at automaten i fast track ikke vil slippe inn. I seg selv en detalj hadde det ikke vært for en eldre kar der som utelukkende kan beskrives som det stedet jeg er høyest når jeg plukker blåbær.

I fast track var ordrene klar: ingen grønt lys så gav han blanke i hva QR måtte ha ringt og avtalt med security og jeg kunne heller slutte å kaste bort hans tid og be QR ordne opp i sine egne problem.

Det som faktiks plaget var at fyren ikke en gang ventet til jeg var utenfor rekkevidde for å samle troppene for å forklare at her måtte man holde skansen og regler er regler, og at Fast Track er stedet hvor de fleste nok bare forsøker å lyge på seg tilgang. At QR ikke ordnet sine ting gav han blanke F i.

Så da får man se hvor man ender i dag. :)

-A

Forøvrig skulle jeg ønske jeg møtte flere passasjerer som Utflyttet når jeg jobbet på gate ... ;)

I fast track var ordrene klar: ingen grønt lys så gav han blanke i hva QR måtte ha ringt og avtalt med security og jeg kunne heller slutte å kaste bort hans tid og be QR ordne opp i sine egne problem.

Det som faktiks plaget var at fyren ikke en gang ventet til jeg var utenfor rekkevidde for å samle troppene for å forklare at her måtte man holde skansen og regler er regler, og at Fast Track er stedet hvor de fleste nok bare forsøker å lyge på seg tilgang. At QR ikke ordnet sine ting gav han blanke F i.

Kan noen la han håndheve priority-boarding?

Tusen takk for en virkelig underholdene "tripreport". Mye bedre enn de med mengder av bilder av dasser, matbrett etc." :up:

Hva skjer med maskinen med snag hvis alle pax enten er booket om, reiser med A7-BCG (eller dagens ordinære avgang)? Ren ferry-flight tilbake til DOH når den er fikset?

Back