Qantas utforder Airbus og Boeing

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
https://www.hangar.no/qantas-utfordrer-boeing-og-airbus-vil-ha-fullt-fly-pa-non-stop-til-london/

Det australske flyselskapet Qantas ønsker seg et fly som kan fly non-stop mellom Sydney, Melbourne eller Brisbane til London, med alle flysetene fylt opp.

Under Singapore Air Show denne uken kunne ledelsen i flyselskapet fortelle pressen at de har utfordret Boeing og Airbus på å komme opp med et fly som kan ta hele flyturen, non-stop, med fullt fly.

Flyselskapet vil ha flyet til introduksjonen av London-rutene i 2022. Boeing har på sin side tilbudt selskapet sin nye Boeing 777-8X, mens Airbus tilbyr Airbus A350-900ULR (Ultra Long Range). Problemet er bare at ingen av disse flyene vil kunne gi selskapet muligheten å fly med fullt fly direkte til London.

Noen som har trua på at de klarer å få til dette ved strekke designet på A350-900ULR eller 777-8X?

Ikke sikker på at å strekke designet alene vil løse problemet. De trenger i første rekke mer buk. Og de må ha plass til bagasje, frakt - og nok fuel. Så må man finne om det er mulig å finne balansepunktet her for å gjøre turen lønnsom. Du kan fylle buken med fuel og klare turen på den måten, men hvis det ikke er plass til bagasje og frakt, er du like langt.

Det veit forhåpentligvis Qantas, her er det selvfølgelig rom for tolking...

Jeg tolker det som "normalt" konfigurert med Y, Y+ og J.

Jeg er reiselysten, men fytti katta.. å skulle sittet 18-22 timer i ett økonomisete hadde fått meg til å bli hjemme. Blir kvalm av tanken. Kommer aldri til å legge ut på en slik flyvning. Da er det bedre å ta en mellomlanding og en overnatting på halvveien.

Seig tur selv i forsetene det der. Kanskje én gang bare for å ha gjort det, men veldig enig med Alexander; det gjør seg bedre med en stopp på veien.

Nuvel, teknisk er det sikkert mulig, det er vel sant og si ikke så veldig langt unna i dag med 350 ULR og 778. Et par år til med utvikling av materialer (lettere) og motorer så kommer det nok på plass. Spørsmålet er om kundegrunnlaget er stort nok på verdensbasis til at nytypen blir billig nok til å selge. Her får Excel-gutta (nei, det er ikke en rånergjeng fra Oslo-vest) ta frem regnestaven. Qantas var vel også alene med å fly 744 ER?

Å inni hel...!
Den seigeste reisen jeg har gjort i økonomi er SYD, MEL, SIN og CDG til OSL.
Skulle jeg gjort det der i en jafs, hadde jeg garantert trengt lykkepiller i lang, lang tid.

UK til Australia direkte er vel her mer eller mindre allerede, Qantas LHR-Perth har jomruturen 26.mars, estimert til i underkant av 18.timer. (og ja vurderte/vurderer å ta turen, i økonomi... :cool:)
Fløy Singapore-New York med SQ, 18-19 timer, men d var forsåvidt ´juks; kun business class i A345´n.

Joa, men skal du til Sydney, må du legge på fire-fem timer. Det er en økning på 25%-ish. Kjenner det klør, bare jeg tenker på det.

Et av de mest diskuterte tema på anet siste 20 år.
Fremdeles dyrt å ta med så mye drivstoff så langt, selv om flyene har blitt litt bedre.

Seig tur selv i forsetene det der. Kanskje én gang bare for å ha gjort det, men veldig enig med Alexander; det gjør seg bedre med en stopp på veien.

Nuvel, teknisk er det sikkert mulig, det er vel sant og si ikke så veldig langt unna i dag med 350 ULR og 778. Et par år til med utvikling av materialer (lettere) og motorer så kommer det nok på plass. Spørsmålet er om kundegrunnlaget er stort nok på verdensbasis til at nytypen blir billig nok til å selge. Her får Excel-gutta (nei, det er ikke en rånergjeng fra Oslo-vest) ta frem regnestaven. Qantas var vel også alene med å fly 744 ER?
Ja det ble levert 6 747-400ER alle til Qantas, Air France som fikk 747-400ERF inkluderte noen av oppgraderingene i sine siste 747-400 som ble levert etter QF 747-400ER. Cathay Pacific bestilte muligens 747-400ER, men tok aldri leveranse.

Nu er det jo sådan, at det er helt op til den enkelte, om de har lyst til at sidde så længe i et fly eller tage en eller 2 mellemlandinger undervejs og opleve noget andet....
OG så er der jo lige den, at der er altså en grund til at der er økonomiklasse ombord....Det er som om at det KUN er F og C at nordmænd kan sidde på...At sidde på Økonomi virker som om at det kan nordmænd bare ikke
Det er ved at være træls at læse diverse rejsebeskrivelser, at nu har den og den fløjet fra A til B og jeg sad på F.....

Og ja jeg er forberedt på at få tæsk nu...

Hilsen Ole

Back