Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas har foreløpig avslått tilbudene fra både Boeing og Airbus, men det høres nesten ut som det er pris de diskuterer

https://www.smh.com.au/business/com...r-non-stop-new-york-jets-20191119-p53c02.html

Qantas has rejected Airbus and Boeing’s proposals for new aircraft that can fly non-stop from Sydney and Melbourne to New York and London, saying they need to lower their prices to make the business case stack up.


Men over 19 timer ombord i et fly fremstår som et lettere mareritt. Er man klar for en arbeidsdag når man kommer frem...eller går mye av den tiden man sparer på å fly non-stop bort i søvn og mye søvn når MNA kommer frem?

Man er vel ikke noe mindre klar enn om man bruker noen timer mer på samme strekning, selv om man måtte bytte fly underveis?
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas hevder de fra UK, oppnår en 30% yield premium i busines class på deres LHR-PER, vs one-stop alternativene. Det er ganske bra cash rett i lomma for dem, selv om besparelsen ikke er så mange timene.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas-sjefen nevner i samtalen med Sam Chui (post #42) at de regner med å bestemme seg for flytype innen utgangen av året -dersom det blir aktuelt å satse på prosjektet. I så fall regner han med oppstart i 2023.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

På tross av final offer skal ha blitt gitt i august, skal nå både Airbus og Boeing levert nye tilbud, mens en beslutning om å gå videre her er utsatt til 2020. Samtidig sier Qantas-sjefen at de ikke "må gjøre dette"

https://www.executivetraveller.com/...on-airbus-boeing-revised-project-sunrise-bids

Airbus and Boeing have submitted revised proposals for Qantas’ ambitious Project Sunrise flights, however the airline is still not ready to pull the trigger on a multi-billion dollar order for either the Airbus A350-1000 or the Boeing 777-8.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Så nok et tap for 777-8.

Dog så er det jo noen detaljer som skal på plass her først. Men ser ut som Airbus da holder av produksjonsslots på A350 linjen.

Dette åpner jo også opp for bestilling av andre A350 varianter på et senere tidspunkt.

A350-1000 i standardutgaven kan funke som A380 erstatter på sikt
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Slik jeg forstår det så er det relativt få endringer Airbus må gjøre på A350-1000 her. MTOW vil trolig økes noe, og det må trolig på plass en ekstra drivstofftank, forstår jeg det rett. Det vil si at det ikke kommer en egen "A350-1000ULR" varient, som de gjorde med -900
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Da er den 3. testflighten på vei som QF7879 fra JFK til SYD
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Da er den 3. testflighten på vei som QF7879 fra JFK til SYD
Jøss, jeg har ikke fått med meg annet en den første. Som jeg for øvrig synes var litt tullete, etter å ha sett youtube videoen til Sam chui. Mulig de egentlig bare sjekket crewet på første tur, for hvilken interesse har det hvordan turen oppleves for de som "ligger" å sover i bissniss, der halvparten av setene er ledige. Det interessante er vel hvordan det oppleves for de på turistklasse, som sitter vesentlig trangere. Mest sannsynlig er det noen på turistklasse som får blodpropp og ikke noen i biz. Medical diversion tar de vel enten det er noen fra Y eller C. Hvordan blir det når halve turistklasse skal danse jenka gjennom midtgangen samtidig. Da jeg fløy T/R Dubai i februar, var det ingen form for underholdning om bord, heller ikke wifi. Jeg synes det resulterte i en vanvittig vandring i midtgangen. Jeg syntes oppriktig syn på de som hadde betalt ekstra for å sitte på første rad og dermed satt i do køen, hele turen. CC fikk heller aldri skikkelig pause. Huff a meg, 20 timer i ett fly og når du kommer frem skal du snu døgnet 11 timer(fra London)
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Mest sannsynlig er det noen på turistklasse som får blodpropp og ikke noen i biz.

Jeg forstår ikke disse bekymringene, altså. Tok PER-LHR i januar (17t34min) i turistklasse i 787-9 og opplevde turen som helt super. Self-service kiosk bakerst, bra seter og god søvn i to omganger. Det finnes langt mer krevende reiseformer i verden - f.eks. overfylte tog eller ferger. De mest ubehagelige turene mine var på 1980 og -90 tallet da kabintrykket var lavere og lite gjennomtenkt ergonomi.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Disse testflightene er jo først og fremst for å sjekke hvordan crew holder ut og hvilke tiltak som har en effekt på både de og passasjerene.

Og som B350ER er inne på, disse flightene blir jo bare noen timer lenger enn PER-LHR
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Et steg nærmere et "go" her?

Ennå ikke enige med pilotene, men Qantas sier at hvis de ikke blir enige, så setter de bare opp en egen pilotenhet som tar seg av disse flyvningene

https://www.executivetraveller.com/news/qantas-to-launch-project-sunrise-flights-in-2023

Facing an Airbus-imposed deadline of March 31 to lock down its tentative order for up to a dozen globe-striding A350-1000 jets, and frustrated by the slow pace of negotiations with the Australian & International Pilots Association over a new enterprise bargain agreement, the airline has said that Project Sunrise will go ahead with or without union support.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Ennå ikke enige med pilotene, men Qantas sier at hvis de ikke blir enige, så setter de bare opp en egen pilotenhet som tar seg av disse flyvningene.

Høres ut som et genialt trekk for å bygge kultur og samhold.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Høres ut som et genialt trekk for å bygge kultur og samhold.



Men nå kan vel også fagforeninger legge mange kjepper i hjulene for egen vinning, bedriften må ha en sunn økonomi om den skal kunne ha ansatte å lønne. Nye strategier og forretningsområder må alltid prøves for å unngå å havne i bakevja.

Skal de lykkes må de nok også bære kjapt ute, sandkasseselskaoene står i kø, og der betyr fagforening og lønn null/nada. Der er alternativet pr d.d!!!
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

I tillegg til London og New York åpner Project Sunrise for flere destinasjoner med flytider på mellom 18 og 21 timer. I Europa kan både Frankfurt og Paris være aktuelle. I tillegg vurderes det vistnok også flygninger til Sør-Afrika (Cape Town) og Brasil (Rio de Janeiro). Rio høres litt snodig ut, vil tro Sao Paulo er mer aktuelt.
Frankfurt e Paris também aparecem na lista de voos diretos da Qantas. Outras duas cidades fora da Europa e América do Norte entraram no radar da companhia australiana para 2023: Rio de Janeiro e Cape Town.

https://www.mercadoeeventos.com.br/noticias/aviacao/rio-de-janeiro-entra-no-radar-da-qantas-para-2023/
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

https://www.reuters.com/article/us-...-by-nearly-25-ground-most-a380s-idUSKBN20W2ZV

Qantas had been expected to place an order for up to 12 A350-1000 planes capable of the world’s longest flights from Sydney to London by the end of the month.

Airbus had set that deadline on the basis the production slots were potentially valuable and could be sold to other airlines, Joyce said.

“In the current environment that doesn’t seem to be the case. Nobody is ordering aircraft,” he said. “We have asked Airbus for a delay in the decision. We would rather wait for the coronavirus issue to be out of the way before we put a firm aircraft order in for the A350.”
 
Back
Top