Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Er spent på om hvordan markedet er for disse rutene post corona. Er derfor også usikker på når QF evt. vil bekrefte bestillingen hos Airbus.

Espen

Prosjektet er ikke uventet satt på hold, litt på ubestemt tid. Men samtidig sier Qantas de fortsatt har tro på konseptet, men at Korona gjør tidspunktet usikkert

https://www.executivetraveller.com/news/coronavirus-qantas-project-sunrise-airbus-a350-on-hold

The airline's Project Sunrise was set to launch in just three years' time, by the middle of 2023, but Qantas Group CEO Alan Joyce has confirmed to Executive Traveller that "we will be putting Project Sunrise on hold."

"We do think there is a huge potential for Project Sunrise but the time is not right now, given the impact that COVID-19 has had on world travel," Joyce reflected. "But we do think there's still a good business case for it, and a good opportunity."

Prosjektet er ikke uventet satt på hold, litt på ubestemt tid. Men samtidig sier Qantas de fortsatt har tro på konseptet, men at Korona gjør tidspunktet usikkert

Har Airbus gitt noen indikasjon på hvor lenge de eventuelt vil holde døren åpen for å spesiallage 350-1000 "Sunriseliner"?

Har Airbus gitt noen indikasjon på hvor lenge de eventuelt vil holde døren åpen for å spesiallage 350-1000 "Sunriseliner"?

Nei, men den døren er vel vidåpen nå. Det Airbus jo sa var jo at de egentlig måtte bestilles innen mars i år, for å være garantert produksjonsslots til 2023. Men akkurat nå er det jo ingen andre som tar de produksjonsslotene

Qantas ser nå for seg oppstart av project Sunrise i 2024-2025 som det tidligste, men vil ikke bekrefte ordren med Airbus før Australia åpner grensene

https://www.ch-aviation.com/portal/...tivate-a380s-in-2022-waits-with-a350ulr-order

Joyce said that "ultimately", the carrier's fleet will also include the A350-1000(ULR) for Project Sunrise, the marketing name for planned non-stop ultra-long-haul flights from Sydney Kingsford Smith and Melbourne Tullamarine to destinations such as London Heathrow and New York JFK. However, the airline does not plan to finalise the order until Australia reallows international travel. Joyce said these flights would start in 2024-2025 at the earliest. The airline selected the A350 in late 2019 and planned to confirm the order for twelve units in 2020 but deferred the decision shortly after the COVID-19 pandemic began.

20 A321XLR og 20 A220 er også bekreftet, i tillegg til de eksisterende A320-serie bestillingene.

Og så er det som vanlig en haug med opsjoner.

Airbus A350-1000 F-WMIL er innom i dag og har tatt en oppvisningstur over Sydney Harbour. Det er også en AirBaltic A220 her nå, og regner med at det er i forbindelse med markering av bestillingen.

Kun 238 seter på deres -1000, First og Business blir suites. Og både disse og premium economy og economy vil få nye seter. Sistenevnte med 33", som jo er mere enn dagens gjennomsnitt

Last edited:
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Konfigurasjonen slik den er planlagt

FRtU7sRUcAAFaJ5

Jeg sover dårlig på fly. Dette blir i lengste laget for meg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg sover dårlig på fly. Dette blir i lengste laget for meg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er helt enig og foretrekker absolutt en stopp i f.eks. SIN hvis jeg skal fly til Australia.

Det skal bli spennende å se prisen i de forskjellige klassene.

Lett om vi tar denne minst én vei ved anledning fra 2025 og fremover. Fløy SQ21 SIN-EWR i 2013 på litt over 18t gate-to-gate, og tiden gikk fort når man sov i 8-9t [emoji2956]

Lett om vi tar denne minst én vei ved anledning fra 2025 og fremover. Fløy SQ21 SIN-EWR i 2013 på litt over 18t gate-to-gate, og tiden gikk fort når man sov i 8-9t [emoji2956]

Yepp, med liggeseter, filmer og servering når det passet en gikk tiden fort. :)

Back