Q400

MD11

ScanFlyer Dusty
God aften:D

Den danske kabinforeningen kaster seg inn i Q400 problematikken:exclamati De uttaler at dette er av hensyn til selskapet. Jeg tror at sannheten er nok at noen av de kabinansatte er blitt redde for og jobbe på typen.

Vil bytte ut Q400

Synes det er svært uheldig at kabinforeningen går ut og uttaler seg på denne måten. Uttalelser vedrørende sikkerhet bør komme fra ledelsen.

Originally posted by MD11

God aften:D

Den danske kabinforeningen kaster seg inn i Q400 problematikken:exclamati De uttaler at dette er av hensyn til selskapet. Jeg tror at sannheten er nok at noen av de kabinansatte er blitt redde for og jobbe på typen.

Vil bytte ut Q400

Vel , i dette tilfellet er det jo fortåelig at C/A'ene føler seg utrygge på Q400. Det er jo foreningens ansvar å tale de ansattes sak selv om dette bør taes opp internt først , noe som jeg tar for gitt har skjedd før de gikk ut i media.
Vi kan ikke mene noe om hvorvidt de føler seg engstelig på flytypen eller ei. Dette er en reell sak for dem uansett hva vi måtte mene om CAU i andre saker.
Her skal man være varsom med å blande kortene.

Originally posted by F35Landing

Synes det er svært uheldig at kabinforeningen går ut og uttaler seg på denne måten. Uttalelser vedrørende sikkerhet bør komme fra ledelsen.

Du har rett at det er ledelsen som skal uttale seg om sikkerhet i utgangspunktet , dog uttaler ikke CAU seg om sikkerhet , kun omdømme så vidt jeg kan lese.

Du har rett at det er ledelsen som skal uttale seg om sikkerhet i utgangspunktet , dog uttaler ikke CAU seg om sikkerhet , kun omdømme så vidt jeg kan lese.

Har du jo forsåvidt rett i, men tviler sterkt på at det er sånn de reisende tolker artikkelen. De leser vel mer at de ansatte nå går ut offentlig og uttaler at de er bekymret for videre bruk av flytypen. Samtidig prøver ledelsen febrilsk å gjenvinne tilliten til selskapet/flytypen. Dette mener jeg er svært uheldig.
Om ordet sikkerhet er brukt i artikkelen eller ikke spiller jo liten rolle sånn sett.

Å uttale seg sånn kan fort bli uheldig og CAU bør ta dette opp internt i SAS. Det er en kjennsgjerning at det å bytte ut 27 Q400'er er ikke som å skifte ut 27 Avensiser akkurat, og det kan være katastrofalt om de gir Q400 et unødvendig dårlig rykte akkurat nå - ihvertfall før nye maskiner blir kjøpt inn og de gamle er solgt.

Endnu et godt eksempel på CAU og ikke mindst Verners fuldstændige mangel på situationsfornemmelse.

Al snak om sådanne ting skal foregå internt med SAS. At gå i medierne med sådanne udtalelser er ikke blot dumt, men også potentielt direkte skadeligt for CAU's medlemmer der på sigt risikerer at miste deres job når passagerernes tillid til SAS mindskes, hvilket CAU's udtalelse er klart medvirkende til. Hvordan kabinepersonalet kan have sådan en formand er mig en gåde.

Dog kan det være han ved noget som vi andre ikke ved, da der netop i weekenden er meldt ud til CA'erne, at de mange der ikke fik deltid i denne omgang pludseligt kan få det nu ligesom der også er indgået aftale om superfridage m.v. (www.cau.dk). Meget mærkeligt er der ingen detaljer - udover at mere info vil komme "så snart det er muligt"

En teori (måske langt ude) kunne være at SAS allerede havde truffet beslutning om at skille sig af med Q400, men endnu ikke har spillet ud offentligt. Hvorfor har de pludselig mulighed for at give så mange ekstra (omkring 200) deltid, når nu der var mangel på resourcer for blot et par måneder siden og der absolut ingen mulighed var for at tildele flere deltid.

Personligt tror jeg det eneste rigtige for SAS ville være at skille sig af med Q400 og istedet bede f.eks. Cimber eller DAT om at tage sig af de helt korte ruter med ATR er CRJ, hvor de mindre fly er nødvendige. Lidt a la det Lufthansa gør med Regional-ruter.

Naturligvis er der mange ting der kan spille ind og økonomisk er det ikke så ligetil at gøre, men det kunne måske være til forhandlig med Bombardier ifm. erstatningskravet, at de kunne tage flyene tilbage. Hvem ved - tiden må vise det.

Uanset så er SAS nødt til at gøre noget ved Q400-problemet. Det bliver nærmest umuligt at få opbygget fuld tillid til typen igen (og på sigt til SAS). Piloterne vil også have øget fokus på evt. problemer, hvilket vil betyde flere sikkerhedslandinger med medierne stående på bakken hver eneste gang med fuld fokus. Der skal ikke mange sikkerhedslandinger til på denne måde før passagerernes tillid forsvinder helt - ikke blot til Q400, men til SAS. Det uanset om det er berettiget eller ej. Medierne kommer til at hype historierne op og passagerne vil ikke sortere kritisk i disse historier, men istedet vælge andre flyselskaber.

Jeg håber for SAS skyld at de kan finde en løsning snarest. Selv har jeg fuld tillid til Q400-flyene, men desværre er stemningen i medierne og blandt nogle pax efterhånden ved at være så dårlig, at det bliver tæt på umuligt at rette op på - specielt når CAU har en formand, der er så tumpet som Verner og skal sige sådanne dumme ting i medierne.

Kan se artiklen er fra Ritzau, hvilket kan tyde på at det er en historie der er "plantet" og ikke en kommentar der tilfældigvis kommer i forbindelse med en anden snak. Det kan se ud som om nogen har haft som formål at få denne historie ud i offentligheden. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi Verner ved noget vi andre ikke gør og bagefter kan sige "Hvad sagde jeg?" - hvem ved?

Heldigvis er folks og medias hukommelse kortvarig. Q400 vil få være "i fred" om ikke lenge (ihvertfall så lenge de fungerer) og ingen vil ofre eventuell usikkerhet en tanke. Men ved neste korsvei har antakelig ATR etpar gode kort på hånden i forhold til SAS...

Originally posted by F35Landing

Har du jo forsåvidt rett i, men tviler sterkt på at det er sånn de reisende tolker artikkelen. De leser vel mer at de ansatte nå går ut offentlig og uttaler at de er bekymret for videre bruk av flytypen. Samtidig prøver ledelsen febrilsk å gjenvinne tilliten til selskapet/flytypen. Dette mener jeg er svært uheldig.
Om ordet sikkerhet er brukt i artikkelen eller ikke spiller jo liten rolle sånn sett.

Helt enig med F35Landing her. Jeg oppfattet også denne uttalelsen som en bekymring angående sikkerheten med Q400. Artikkelen er bekymringsverdig og det er jo kjent at SAS har hatt mye trøbbel med Q400 som ikke har vært offentliggjort for det reisende publikum.

Originally posted by WF_Dude

Hva med å "selge" alle Q 400 til WF og la de overta alle de operasjonene??

Eller aa returnere dem til Bombardier og faa Canadair i bytte...

Udtalelse om Q400

CAU vil gøre opmærksom på, at de skriverier, som har været i pressen, er en mistolkning af de udtalelser, som er kommet fra CAU.

http://cau.dk/flora/flora.asp?page=13186

Når skal CAU lære hva som et internt, og bør forbli internt. ?

I artikkelen står det: Flyene bliver løbende taget ud af drift og sendt til værkstedet i Tromsø. Når der alligevel er mindst fire år tilbage med denne flytype - på verdensplan er produceret 160 fly - da skal resten af perioden fungerer optimalt, mener SAS ledelsen.

...verskted i Tromsø?

Edit: Har funnet ut det er WF sitt verksted i BOO det er snakk om. Alle SAS sine Q400 skal innom for modifikasjon, beregnet tid ca 5 dager pr. fly.

Back