Endnu et godt eksempel på CAU og ikke mindst Verners fuldstændige mangel på situationsfornemmelse.
Al snak om sådanne ting skal foregå internt med SAS. At gå i medierne med sådanne udtalelser er ikke blot dumt, men også potentielt direkte skadeligt for CAU's medlemmer der på sigt risikerer at miste deres job når passagerernes tillid til SAS mindskes, hvilket CAU's udtalelse er klart medvirkende til. Hvordan kabinepersonalet kan have sådan en formand er mig en gåde.
Dog kan det være han ved noget som vi andre ikke ved, da der netop i weekenden er meldt ud til CA'erne, at de mange der ikke fik deltid i denne omgang pludseligt kan få det nu ligesom der også er indgået aftale om superfridage m.v. (
www.cau.dk). Meget mærkeligt er der ingen detaljer - udover at mere info vil komme "så snart det er muligt"
En teori (måske langt ude) kunne være at SAS allerede havde truffet beslutning om at skille sig af med Q400, men endnu ikke har spillet ud offentligt. Hvorfor har de pludselig mulighed for at give så mange ekstra (omkring 200) deltid, når nu der var mangel på resourcer for blot et par måneder siden og der absolut ingen mulighed var for at tildele flere deltid.
Personligt tror jeg det eneste rigtige for SAS ville være at skille sig af med Q400 og istedet bede f.eks. Cimber eller DAT om at tage sig af de helt korte ruter med ATR er CRJ, hvor de mindre fly er nødvendige. Lidt a la det Lufthansa gør med Regional-ruter.
Naturligvis er der mange ting der kan spille ind og økonomisk er det ikke så ligetil at gøre, men det kunne måske være til forhandlig med Bombardier ifm. erstatningskravet, at de kunne tage flyene tilbage. Hvem ved - tiden må vise det.
Uanset så er SAS nødt til at gøre noget ved Q400-problemet. Det bliver nærmest umuligt at få opbygget fuld tillid til typen igen (og på sigt til SAS). Piloterne vil også have øget fokus på evt. problemer, hvilket vil betyde flere sikkerhedslandinger med medierne stående på bakken hver eneste gang med fuld fokus. Der skal ikke mange sikkerhedslandinger til på denne måde før passagerernes tillid forsvinder helt - ikke blot til Q400, men til SAS. Det uanset om det er berettiget eller ej. Medierne kommer til at hype historierne op og passagerne vil ikke sortere kritisk i disse historier, men istedet vælge andre flyselskaber.
Jeg håber for SAS skyld at de kan finde en løsning snarest. Selv har jeg fuld tillid til Q400-flyene, men desværre er stemningen i medierne og blandt nogle pax efterhånden ved at være så dårlig, at det bliver tæt på umuligt at rette op på - specielt når CAU har en formand, der er så tumpet som Verner og skal sige sådanne dumme ting i medierne.
Kan se artiklen er fra Ritzau, hvilket kan tyde på at det er en historie der er "plantet" og ikke en kommentar der tilfældigvis kommer i forbindelse med en anden snak. Det kan se ud som om nogen har haft som formål at få denne historie ud i offentligheden. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi Verner ved noget vi andre ikke gør og bagefter kan sige "Hvad sagde jeg?" - hvem ved?