Hvis nemnda hadde hatt rett i denne saken, så vil det bli svært populært for flyselskapene å selge billettene sine via codeshare-avtaler med ikke-eu-selskaper. F.eks. vil det da si at SAS PEK-CPH vil med CA-codeshare ikke være utført av SAS men med Air China som ikke er en "community carrier", dermed gjelder heller ikke EC261/2004.
Det er derfor man faktisk har gjort ordlyden slik den er. Art. 2(A) definerer "air carrier" som et selskap med lisens til å operere en avgang, og 2(B) utdyper at det er er operating dvs. den som "performs or intend to perform".
EC2111/2005 krever at den som selger flyreisen plikter å oppgi hvilket selskap som er "operating carrier" dvs. den som skal gjennomføre selve transporten, ved salgsøyeblikket eller så snart som mulig om det ikke er kjent. Det er også et krav at passasjeren skal bli opplyst om dette ved innsjekk eller ombordstigning.
[Off-topic]
Feil. Du har noe som heter springende regress som åpner for å gjøre et misligholdskrav gjeldende overfor personer i tidligere kontraktsledd. Fremgår blant annet av Forbrukerkjøpsloven § 35. Men det er en helt annen diskusjon som ikke har noe her å gjøre
[/Off-topic]
Passasjeren vet tydeligvis noe om sine rettigheter, så det er tydeligvis et eller annet prinsipp som vedkommende er ute etter. Men er EC261/2004 en del av kontrakten? Ikke i den betydning at man kan forhandle seg vekk fra denne, men at man kan kreve at kontraktspartneren skal kompensere i følge satsene i denne lovteksten, selv om kontrakten som LH har satt opp sier bare at man forplikter seg kun til å finne et passende alternativ?
Litt usikker på hva du spør om.
Skal prøve å detaljere spørsmålet.
LH og passasjer er kontraktspartnerene.
Kontrakten er i de store og hele LH's Condition of Carriage, som ikke gir rettighetene som ligger i EC261.
EC261 pålegger ikke noe på parten som har solgt billetten, men på operating carrier (license holder intending to perform).
Hvilken lov vil overføre EC261's kompensasjon til kontraktsparten?
Skal prøve å detaljere spørsmålet.
LH og passasjer er kontraktspartnerene.
Kontrakten er i de store og hele LH's Condition of Carriage, som ikke gir rettighetene som ligger i EC261.
EC261 pålegger ikke noe på parten som har solgt billetten, men på operating carrier (license holder intending to perform).
Hvilken lov vil overføre EC261's kompensasjon til kontraktsparten?
Som gustavf skrev: "flyselskaper som ikke svarer når nemnda har spørsmål, har veldig stor sannsynlighet for å tape"![]()
Hadde de ikke inngått en avtale med passasjeren om å fly denne fra et sted til et annet? Også her mente nemnda ja. Hva har nemnda misforstått?
«transporterende luftfartsselskap», et lufttransportforetak som utfører eller har til hensikt å
utføre en flyging i henhold til en avtale med en passasjer eller på vegne av en annen person,
juridisk eller fysisk, som har en avtale med denne passasjeren
Tror jeg har litt tungt for det, jeg [emoji4] Forordningen plasserer jo i følge nemnda ansvaret på LH fordi de i det konkrete tilfellet er å anse som operating air carrier. Så svaret er EC261. Operating air carrier er definert i artikkel 2 bokstav b som et flyselskap med lisens som er i et kontraktsforhold med en passasjer om at denne skal ut og fly.
Nei, og dere har heller ikke WF-nr på flighten.Men Widerøe har ikke til hensikt å fly deg om de selger deg en billett mellom Køben og New York ... Men lisens har vi likevel!![]()
Men Widerøe har ikke til hensikt å fly deg om de selger deg en billett mellom Køben og New York ... Men lisens har vi likevel!![]()
I henhold til nemndas forståelse blir det at SAS fløy siste del av turen rent teknisk og formelt, og kan ikke fri Lufthansa fra ansvar.
RWY24@ Ordet "flyging" gir deg svar hvorfor bare SAS.
Og les definisjonen bakkfra - slik blir det enklere å forstå hvorfor det er ikke avtaleparten pliktig.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.