Noen saker fra Flyklagenemnda

Re: Flyklagenemda

Litt uklart hva som har foregått her, men jeg tipper det ble satt inn en mindre maskin av en eller annen årsak. Men dårlig kommunisert i tilfelle.
Dette er interessant, om det stemmer at flytypen ble nedgradert. Her mistenker jeg et mønster, da det samme har skjedd med meg. I desember i fjor skulle jeg fly med SAS, men ble booket om til en avgang noen dager senere. Da jeg søkte om erstatning fikk jeg beskjed om at flyvningen jeg skulle på ble kansellert pga vær. Men ble det egentlig det? Å neida! Problemet var at det ble nedgradert fra en E95 til en CR9. Kan det være at SAS’ representanter ikke vet forskjell på overbooking og kansellering?

Re: Flyklagenemda

Dette er interessant, om det stemmer at flytypen ble nedgradert. Her mistenker jeg et mønster, da det samme har skjedd med meg. I desember i fjor skulle jeg fly med SAS, men ble booket om til en avgang noen dager senere. Da jeg søkte om erstatning fikk jeg beskjed om at flyvningen jeg skulle på ble kansellert pga vær. Men ble det egentlig det? Å neida! Problemet var at det ble nedgradert fra en E95 til en CR9. Kan det være at SAS’ representanter ikke vet forskjell på overbooking og kansellering?

Klag i nemnda. Løgn om grunnen er utbredt. SAS gir en grunn og sier at det ikke er noe de kan gjøre. Ofte svarer de ikke når saken kommer i nemnda og du får medhold og SAS betaler da til slutt.

Jeg vurderer å klage på Brussels Airlines da jeg ble booket om til Lufthansa. SN i skranken og på chat insisterte på at deres fly var kansellert, men det kunne jeg selv se at det ikke var, da flyet var på vei fra BRU til avgangsflyplass og det stod oppført som vanlig på skjermene. Ved gate fikk jeg bli med etter å ha forklart meg der, men jeg hadde brukt masse tid på å ordne opp. Dette var meget viktig da LH var forsinket og jeg ville ha måttet overnatte i FRA da videreforbindelsen garantert hadde røket. SN har kommet med masse bortforklaringer som diverse restriksjoner m.m. Nå fikk jeg komme med opprinnelig flyvning, men selskaper skal i ha lov til å behandle folk på denne måten.

Det der var ikke raust av WF. 80 rekker kanskje til en baguett, med det er i mange tilfeller dyrere. Drikke kan du bare glemme.
Ikke en hel baguette i Norge, men kanskje et halvt rundstykke med brunost... Ev egen erfaring fant jeg ut at en GodMorgen youghurt og en liten pose nøtteblanding var best valuta for pengene den gang jeg fikk 80 kr.

Ikke en hel baguette i Norge, men kanskje et halvt rundstykke med brunost... Ev egen erfaring fant jeg ut at en GodMorgen youghurt og en liten pose nøtteblanding var best valuta for pengene den gang jeg fikk 80 kr.

Enig med at 80kr er snaut, men samtidig har jeg litt forståelse for flyselskapene. En voksen bør ikke bli slutt sulten på to timer. På lengre forsinkelser burde man dog dra på. 4 timer så burde man få et fullt middagsmåltid til flyplasspriser.

Nedgradering av status i fordelsprogram som skjer etter bestilling men før avreise gir deg ikke rett til å beholde fordelene under reisen.

https://flysmart24.no/2024/08/22/hadde-to-kofferter-inkludert-i-prisen-det-hjalp-lite/

Det er er jo ikke overraskende. Det omvendte gjelder også. Gullmedlemskap gir lounge og fasttrack om oppgradering skjer etter at billetten er bestilt. Den klagende vet jo også når sølvmedlemskapet utløper. Nemnda var dog ikke enstemming.

Last edited:
Det er er jo ikke overraskende. Det omvendte gjelder også. Gullmedlemskap gir lounge og fasttrack om oppgradering skjer etter at billetten er bestilt. Den klagende vet jo også når sølvmedlemskapet utløper. Nemnda var dog ikke enstemming.
Ja, enig i det rent prinsippielle her, men i dette tilfelle så skjønner jeg også den reisende dersom det på billetten står "2 bags". Det blir jo litt som om du får velge sete gratis fordi du er gullmedlem, men så sender de deg regning på setevalg du har gjort hvis flyet går etter statusnedgradering...

Ja, enig i det rent prinsippielle her, men i dette tilfelle så skjønner jeg også den reisende dersom det på billetten står "2 bags". Det blir jo litt som om du får velge sete gratis fordi du er gullmedlem, men så sender de deg regning på setevalg du har gjort hvis flyet går etter statusnedgradering...

Jeg er enig i at SAS kunne opplyse bedre i bekreftelsen at fordelen kun gjelder om man har status på reisetidspunktet, men samtidig vet jo kunden at status går ut når man ikke oppfyller vilkårene for den. Litt undersøkelse bør kunne kreves av kunden.

Men på samme bekreftelse står det også EBSxxxxxxxx som heller ikke er gyldig ..

Lurer på hva kan man gjøre hvis flyselskap ikke følger anbefaling fra Transportklagenemnda? Har noen erfaring med det?

Selv om flyselskapet kansellerer mer enn 14 dager før avgang, og man dermed ikke har rett til EU kompensasjon, så sier nemda at det skal foreligge et reellt valg om omruting. Og Norse her dermed skal dekke kundens merkostnader ved billettkjøp for å rekke sin reise videre.

https://flysmart24.no/2024/09/30/refunderte-pengene-etter-avlysning-det-var-ikke-nok/

Nemnda mener at klager ikke fikk et reelt alternativ om å velge omruting, og derfor takket ja til refusjon. -Dette innebærer etter nemndas syn at klager ikke har tatt et bevisst og informert valg, mener nemnda.

Klagenemnda mener derfor at kunden har krav på å få dekket sine ekstra billettutgifter.

Nemnda anbefaler derfor at Norse Atlantic Airways erstatter klagers utgifter på 7 828 kroner, men med fratrekk for eventuell sum som allerede er refundert for den kansellerte flyvningen.

Når du dukker opp med 40kg håndbagasje, i plastikkposer, og krangler med innsjekk som nekter deg dette, så lenge at du ikke rekker flyet. Ja da sier Nemda nei til at du har krav på erstattning

https://flysmart24.no/2024/11/21/motte-opp-med-40-kilo-handbagasje-da-ble-det-stopp/

I tillegg til en koffert som skulle sjekkes inn, kom han med fire plastposer som hver veide 10 kilo – det er 30 kilo mer enn det en reisende maksimalt kan ta med seg inn i kabinen.

Da oppsto det en diskusjon om håndbagasjen, som varte så lenge at innsjekkingen stengte. Og han mistet flyet sitt.

Back