Re: Blir det en dyr dag for DY i dag?
Ja, noen tanker rundt dette. Dette er slett ikke en uvanlig tilnærmingsmåte innenfor erstatningsrett der noe masseproduseres eller "massetilbys". Eksempelvis hvor legemidler har bivirkninger og rammer en viss promille av de som inntar legemidlet (P-piller har vært en slager innenfor norsk erstatningsrett, eksempelvis). Dette er vanligvis et område hvor det såkalte pulveringshensynet gjør seg gjeldende, altså tilbyderen/produsenten er nærmest til å dekke feil man vet vil ramme et visst antall konsumenter.
Så kan man selvsagt si at her rammes mye mer enn bare noen promiller av kjøpende - men det er kanskje på bakgrunn av at DU har tatt en større risiko enn hva de burde og hva andre gjør?
Bare som en kuriosa; I USA ser man ikke med blide øyne på produsenter som "tar sjanser" på vegne av kunden. Ford lagde på 70-tallet bilen Pinto, som på grunn av svakheter i konstruksjonen var livsfarlig ved kollisjoner. De mente imidlertid at det ville være billigere å betale eventuelle søksmål enn å endre en allerede ferdig konstruksjon. Det hele kom frem i retten og retten sørget for at det likevel ikke ble billigere for Ford
(saksforhold fritt etter hukommelsen).
Det har i andre tråder vært nevnt at man må regne med at det er 90%, 95%, tenk-på-et-tall% pålitelighet på nye flytyper. I den forbindelse vil det være naturlig å påstå at en del tekniske problemer ikke er utenfor selskapets kontroll. Man har faset inn en ny flytype som man vet feiler i x% av tiden. Noen tanker rundt det?
Ja, noen tanker rundt dette. Dette er slett ikke en uvanlig tilnærmingsmåte innenfor erstatningsrett der noe masseproduseres eller "massetilbys". Eksempelvis hvor legemidler har bivirkninger og rammer en viss promille av de som inntar legemidlet (P-piller har vært en slager innenfor norsk erstatningsrett, eksempelvis). Dette er vanligvis et område hvor det såkalte pulveringshensynet gjør seg gjeldende, altså tilbyderen/produsenten er nærmest til å dekke feil man vet vil ramme et visst antall konsumenter.
Så kan man selvsagt si at her rammes mye mer enn bare noen promiller av kjøpende - men det er kanskje på bakgrunn av at DU har tatt en større risiko enn hva de burde og hva andre gjør?
Bare som en kuriosa; I USA ser man ikke med blide øyne på produsenter som "tar sjanser" på vegne av kunden. Ford lagde på 70-tallet bilen Pinto, som på grunn av svakheter i konstruksjonen var livsfarlig ved kollisjoner. De mente imidlertid at det ville være billigere å betale eventuelle søksmål enn å endre en allerede ferdig konstruksjon. Det hele kom frem i retten og retten sørget for at det likevel ikke ble billigere for Ford
