dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
....Flying Cheap var tittelen paa Frontline i gaar som tok utgangspunkt i Colgan ulykken med Q400 i Buffalo i fjor...Flying Cheap henspiller ikke paa billige billetter (den CO flighten var ganske dyr)...men billig mannskap i foerste rekke piloter....(den ene av de 2 pilotene som foerte ulykkesflyet hadde en aarsloenn paa USD 16.000 og var kvalifisert til "Food Stamps" her i staten Washington hvor hun bodde)
Selv om vi her borte i USA startet LCC boelgen....ikke Southwest men PSA og har et veldig suksessfullt semi-LCC (Southwest) saa har vi ikke sett den samme veksten i LCC segmentet som i Europa....mye av dette skyldes nok ValuJet ulykken som satte svaert dype spor i markedet...LCC ble et "ikke" begrep....og ingen har benyttet dette i markedsfoering....i stedenfor har det vokst frem et annet segment, Regional Carriers, som ikke noedvendigvis gir det reisende publikum billigere billetter (omtrent ingen av disse selger egne billetter) men som har innfoert en klart lavere operasjonell standard....selv oppfolgning og regler rundt disse Regionale har en lavere standard....
En Reginal Carrier som Colgan har en noksa gullkantet avtale med et eller flere nettverk selskap - Colgan flyr som CO, US og UA....og betales pr. gjennomfoert flight - ikke pr. passasjer - kanselleres flighten pga vaer saa er det "no cure - no pay" som kombinert med unge uerfarne piloter ikke noedvendigvis er noen god kombinasjon.....en av "Kapteinene" som ble interjuvet ble forfremmet etter 9 maander med 580 timer !! han floey alltid med mindre erfarne 2n Pilot saa sjelden hadde Cockpit over 1000 timer i kombinert erfaring.....og mangel paa erfaring var nettopp aarsaken til Colgan ulykken.....det var ingen problemer med flyet....det var ikke utsatt for ising....det var kun 2 slitne piloter som floey inn i en situasjon de ikke hadde nok erfaring til aa komme seg ut av....den stallen som foraarsaket ulykken var absolutt "recoverable" men Kapteinen trakk til seg stikka 2 ganger naar han skulle ha skjoebet den fremover....og 2 pilot trakk inn flapsene....
De viste ogsaa pilotenes "Crash Pads" i Newark omraadet....14 mann i en 2 roms leilighet med et bad....spesial modifiserte koeyesenger 3 i hoeyden....det sier seg at naar du har en inntekt paa USD 1200 i maaneden har du ikke raad til USD 50.00 for et hotell rom (om du finner rom til prisen rundt Newark...)
Det var ogsaa skremmende aa hoere om Colgans innfoering av Q400....en av pilotene som ble interjuvet ble satt som Check Pilot - uten typeratering paa maskinen - det var learning by flying the darn thing....
Disse pilotene har opptil 16 timers arbeids dager - riktignok blir de kun betalt for tiden de er i lufta...saa de blir betalt og registrert med 8 timer i loepet av de 16 timene....
Og tilslutt 51% av USA passasjerer vil i dag flyes av en Regoinal Carrier....Good Luck and Good Night....
Selv om vi her borte i USA startet LCC boelgen....ikke Southwest men PSA og har et veldig suksessfullt semi-LCC (Southwest) saa har vi ikke sett den samme veksten i LCC segmentet som i Europa....mye av dette skyldes nok ValuJet ulykken som satte svaert dype spor i markedet...LCC ble et "ikke" begrep....og ingen har benyttet dette i markedsfoering....i stedenfor har det vokst frem et annet segment, Regional Carriers, som ikke noedvendigvis gir det reisende publikum billigere billetter (omtrent ingen av disse selger egne billetter) men som har innfoert en klart lavere operasjonell standard....selv oppfolgning og regler rundt disse Regionale har en lavere standard....
En Reginal Carrier som Colgan har en noksa gullkantet avtale med et eller flere nettverk selskap - Colgan flyr som CO, US og UA....og betales pr. gjennomfoert flight - ikke pr. passasjer - kanselleres flighten pga vaer saa er det "no cure - no pay" som kombinert med unge uerfarne piloter ikke noedvendigvis er noen god kombinasjon.....en av "Kapteinene" som ble interjuvet ble forfremmet etter 9 maander med 580 timer !! han floey alltid med mindre erfarne 2n Pilot saa sjelden hadde Cockpit over 1000 timer i kombinert erfaring.....og mangel paa erfaring var nettopp aarsaken til Colgan ulykken.....det var ingen problemer med flyet....det var ikke utsatt for ising....det var kun 2 slitne piloter som floey inn i en situasjon de ikke hadde nok erfaring til aa komme seg ut av....den stallen som foraarsaket ulykken var absolutt "recoverable" men Kapteinen trakk til seg stikka 2 ganger naar han skulle ha skjoebet den fremover....og 2 pilot trakk inn flapsene....
De viste ogsaa pilotenes "Crash Pads" i Newark omraadet....14 mann i en 2 roms leilighet med et bad....spesial modifiserte koeyesenger 3 i hoeyden....det sier seg at naar du har en inntekt paa USD 1200 i maaneden har du ikke raad til USD 50.00 for et hotell rom (om du finner rom til prisen rundt Newark...)
Det var ogsaa skremmende aa hoere om Colgans innfoering av Q400....en av pilotene som ble interjuvet ble satt som Check Pilot - uten typeratering paa maskinen - det var learning by flying the darn thing....
Disse pilotene har opptil 16 timers arbeids dager - riktignok blir de kun betalt for tiden de er i lufta...saa de blir betalt og registrert med 8 timer i loepet av de 16 timene....
Og tilslutt 51% av USA passasjerer vil i dag flyes av en Regoinal Carrier....Good Luck and Good Night....