Punktert Novair-fly førte til full utrykning og ''Ekstra nyhetsending'' - PFU-sak

Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Dersom det ene dekket har punktert (og dette ikke er en sensorfeil), er det HELT ukritisk å lande med ett fungerende dekk på den ene siden?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Er det ekstra beredskap på Rygge i tilfellet de må gå ned der?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Man vil vel ikke fly til en langtborthjemmefraflyplass når man kan lande på hjemmebasen som helt sikkert har bedre ressurser teknisk og kjappere kan få flyet tilbake i lufta igjen!

Var ikke det jeg sa... Jeg mente at paxen i utgangspunktet skulle lande på Kreta da flyet etter planen skal lande på OSL igjen....
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hva er typisk avgangsvekt på et slik fly for denne turen, og hvor mange tonn bør det kvitte seg med for å lande?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hvorfor plage paxen med sirkling ? Hvorfor ikke lange rette leg ?!
:headbang
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hva er typisk avgangsvekt på et slik fly for denne turen, og hvor mange tonn bør det kvitte seg med for å lande?
Tally-Ho er vel rett mann for å svare på dette.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hvorfor plage paxen med sirkling ? Hvorfor ikke lange rette leg ?!
:headbang

Det blir nok endel enklere for ATC om flyet holder seg i en etablert holding, spesielt når det er snakk om så lang tid.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Har allerede sirklet 14 ganger rundt....
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Det blir nok endel enklere for ATC om flyet holder seg i en etablert holding, spesielt når det er snakk om så lang tid.
Og hvis de vil fly så lavt som mulig så må de jo også holde seg et sted hvor kontrollert luftrom går så lavt at det blir effektivt.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Hva er typisk avgangsvekt på et slik fly for denne turen, og hvor mange tonn bør det kvitte seg med for å lande?

Maks landingsvekt er 77.800kg .. Den må ha vært i nærheten av maks avgangsvekt, som er 93.500 siden den må holde så lenge.

Forøvrig ingen fare forbundet med å lande umiddelbart hvis det er kritisk, men de må i såfall gjennomføre en omfattende sjekk.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Ja de ligger vel innenfor "Farris Approach" som går opp til FL900 !?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Er det landingsavgift på nødlanding ? og eventuelt er den lik som for en vanlig landing ?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Sea-king er sendt ut til OSL ifra Kjeller..
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Pressekorpset på plass, men det hele er jo ganske rolig ellers:

VGs reporter forteller at fly både letter og lander, og øvrig flytrafikk ser ikke ut til å være berørt av hendelsen.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Er det det reell fare for å skjene ut av banen og på gresset med et punktert hjul?
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Er det landingsavgift på nødlanding ? og eventuelt er den lik som for en vanlig landing ?

Avinor tar, så vidt jeg vet, aldri landingsavgift, kun startavgift og underveisavgift.
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Ekstra nyhetsending på nrk1 nå klokken 20.55
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Da ser det ut som om den er på vei nord mot OSL
 
Re: Fly punktert ved take off på OSL - alle nødetater rykket ut

Har A321 4 eller 8 hjul i understellet bak?
 
Back
Top