Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Someone

Moderator
Medlem
Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Qantas lanserte for et års tid siden det som ble kalt Project Sunrise, som kort sagt går ut på å få et fly som kan klare strekningen Sydney-London nonstop med ca 300 passasjerer. Qantas har så siden vært i samtaler med Boeing og Airbus, om hva de kan klare å levere og når. Ved lansering ble det sagt at de ønsket å ta en beslutningen innen utgangen av 2019

Ingenting er avgjort, men er det tegn på at Airbus kanskje vinner denne kampen? Omtrent samtidig som det kommer ut at Boeing utsetter 777-8, som trolig er det flyet som kunne ha muligheten på å klare denne flighten, så går ryktene om at Airbus vil lansere enn A350-1000ULR som skal klare dette.

Så blir spennende å se hva som skjer videre her

https://www.airlineratings.com/news/boeing-airbus-meet-qantas-sydney-london-dream/

The era of the ultra, ultra, long-haul flights is about to dawn with Qantas’ dream of flying from Sydney to London non-stop getting the go-ahead from Boeing and Airbus.

Qantas’ chief Alan Joyce told AirlineRatings.com that both Boeing and Airbus can meet the airline’s challenge of an aircraft capable of flying from New York to Sydney non-stop with 300 passengers.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Spørs om ikke A350-1000ULR kan seile opp som en kandidat, spesielt nå når 778 ser ut til å bli forsinket. Airbus vurderer jo allerede en økning av MTOW på -1000 med tre tonn neste år. Dét holder ikke til project Sunrise, men er i hvert fall en liten begynnelse. Vingen på -1000 er bare marginalt større enn på 900, så hvordan balansegangen drivstoff/last/passasjerer kan gjøres på en ULR-variant vites ikke. Iom at Qantas forlanger fullt hus på alle de tre områdene blir det interessant å se om Airbus klarer å jonke det til med en -1000ULR.
 
Last edited:
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Slike nisje-modeller av eksisterende flytyper har vi sett flere av gjennom tidene, men felles for de fleste er kort levetid med kun én operatør. Det kan ikke være all verdens til fortjeneste for produsentene isolert sett for disse maskinene, om man setter utviklingskostnader opp mot salgssum?
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Slike nisje-modeller av eksisterende flytyper har vi sett flere av gjennom tidene, men felles for de fleste er kort levetid med kun én operatør. Det kan ikke være all verdens til fortjeneste for produsentene isolert sett for disse maskinene, om man setter utviklingskostnader opp mot salgssum?

Tenkte på det samme, hvorfor skal airbus gidde å utvikle en 350-1000ULR når -900ULR har solgt så dårlig (er vel bare Singapore som har den/i bestilling?). 321XLR til sammenlikning har i det minste fått en god del ordre, men dette med alle de forskjellige dør-konfigene man kan få på 321 kjønner jeg ikke at de gidder å holde på med. Kanskje lønnsomt for operatørene med få seter for å spare litt vekt, men neppe for airbus, og bruktmarkedet kan jo også bli intresannt etterhvert...
Boeing lagde jo 747-400ER til Qantas, og selv MAX-maskinene til primera fikk faktisk en ekstra tank. Siden det tilsynelatende drøyer litt med 777-8, kunne jo eventuelt en 787-9ER vært et alternativ...?
 
Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Tenkte på det samme, hvorfor skal airbus gidde å utvikle en 350-1000ULR når -900ULR har solgt så dårlig (er vel bare Singapore som har den/i bestilling?). 321XLR til sammenlikning har i det minste fått en god del ordre, men dette med alle de forskjellige dør-konfigene man kan få på 321 kjønner jeg ikke at de gidder å holde på med. Kanskje lønnsomt for operatørene med få seter for å spare litt vekt, men neppe for airbus, og bruktmarkedet kan jo også bli intresannt etterhvert...

Boeing lagde jo 747-400ER til Qantas, og selv MAX-maskinene til primera fikk faktisk en ekstra tank. Siden det tilsynelatende drøyer litt med 777-8, kunne jo eventuelt en 787-9ER vært et alternativ...?



Et av kravene til Qantas er 300 passasjerer i deres konfigurasjon. Da blir både 787-9 og A350-900 fort for liten.

Dessuten å utvikle f.eks A350-900ULR var neppe veldig dyrt for Airbus. Ikke måtte den gjennom noe eget testprogram og de har egentlig «bare» montert noen deler fra en -1000 på en -900. Dessuten, endel av arbeidet med -900ULR ble også brukt til å forbedre «standard» modellen

Dessuten er det mye prestisje i dette, og hvis en aktør klarer nonstop SYD-LHR er det ikke umulig andre må kaste seg på dette [emoji6]


Og mye av dørkonfigurasjonene på A321neo er bare «plugger» og kan endres senere
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Som Espen sier er det endel prestisje i dette, og hvis Qantas insisterer på 300 pax (eller mer?) med F/Biz/Premium/Eco er det bare 350-1000 og 777X som er kandidater. En 380 kunne sikkert også relativt enkelt fikset det med noen ekstra tanker i buken, men blir neppe særlig lønnsomt hverken for Airbus eller Qantas.

Iom at Airbus allerede har utviklet ULR-teknikken vil nok ikke en A350-1000ULR (for et navn, kanskje kalle den en Sunriseliner?) bli så fryktelig mye dyrere å produsere enn standardversjonen. Har ikke funnet noe offisielt, men Wikipedia mener -900ULR koster 2 mill USD mer enn standard -900.

Ift en standard -1000 trenger «Sunriselineren» rundt fire timer lenger rekkevidde. Dvs 25-30 tonn mer drivstoff. Hvor mye MTOW må økes for å oppnå dette aner jeg ikke, men om vi sier rundt 20 tonn burde dagens understell kunne tåle den vekten og Trent XWB burde kunne greie å gi 7-8% mer skyvkraft uten altfor store modifiseringer.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Ift en standard -1000 trenger «Sunriselineren» rundt fire timer lenger rekkevidde. Dvs 25-30 tonn mer drivstoff. Hvor mye MTOW må økes for å oppnå dette aner jeg ikke, men om vi sier rundt 20 tonn burde dagens understell kunne tåle den vekten og Trent XWB burde kunne greie å gi 7-8% mer skyvkraft uten altfor store modifiseringer.
Det må koste en del tonn fuel å dra med seg den ekstra fuelen i 20 timer også. Nærmer vi oss 500kg-1000kg fuelforbruk for å frakte et tonn ekstra i 18-20 timer? Slik at man må laste nærmere 2 tonn for å kunne forbruke 1 på slutten av turen?
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Selv om det ikke er avgjørende, så hvis Airbus her får solgt inn en eller annen A350 variant og Qantas får flytypen i flåten, så reduserer det barrieren med å velge A350 maskiner når Qantas om noen år må bestille erstattere for både A380 og A330
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Hvis dette skulle bli en realitet, hva vil dere anta at flytiden London-Sydney ville ligget på?ø
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Det må koste en del tonn fuel å dra med seg den ekstra fuelen i 20 timer også. Nærmer vi oss 500kg-1000kg fuelforbruk for å frakte et tonn ekstra i 18-20 timer? Slik at man må laste nærmere 2 tonn for å kunne forbruke 1 på slutten av turen?

Jepp, og det var vel akkurat dette som «drepte» A340-500. Det finnes formler for å regne ut nøyaktig hvor stort drivstofforbruk man får pga dette. Google kan sikkert svare.

Hvis dette skulle bli en realitet, hva vil dere anta at flytiden London-Sydney ville ligget på?��ø

Rundt 20 timer. Vestover, mot vinden, tar det nok en drøy time eller to lenger.
 
Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Hvis dette skulle bli en realitet, hva vil dere anta at flytiden London-Sydney ville ligget pÃ¥?í¾í´Ã¸



Qantas fløy en tom 747-400, med spesial drivstoff også, som en PR og delivery flight, nonstop LHR-SYD på 20 timer og 9 minutter tilbake i 1989

https://mobile.abc.net.au/news/2019...-london-to-sydney-flight/11413346?pfmredir=sm

The 747 VH-OJA is celebrating the 30th anniversary of its record-breaking London-to-Sydney flight
The flight required top-secret planning and special fuel to increase the plane's range
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Rundt 20 timer. Vestover, mot vinden, tar det nok en drøy time eller to lenger.

Så tidsbesparelsen er jo ikke enorm, raskeste ruter i dag på LON-SYD er på rundt 22 timer med stopp i DOH/DXB/SIN avhengig av selskaper. Høres dyrt ut å utvikle et eget fly for kun å spare 1 time eller 2.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas planlegger noen testflights fra Sydney til London og New York. Dog med få folk ombord, men primært for å se hvordan så lange flyvninger påvirker crew og slikt

Slik jeg har forstått det skal testflightene opereres motsatt vei altså til Sydney. Forstod det også slik at hvertfall flightene fra NYC skulle gjennomføres som en del av delivery flights av noen nye 789 maskiner.
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Slik jeg har forstått det skal testflightene opereres motsatt vei altså til Sydney. Forstod det også slik at hvertfall flightene fra NYC skulle gjennomføres i som en del av delivery flights av noen nye 789 maskiner.



Alle flightene er endel av leveringsflighter til SYD
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Så tidsbesparelsen er jo ikke enorm, raskeste ruter i dag på LON-SYD er på rundt 22 timer med stopp i DOH/DXB/SIN avhengig av selskaper. Høres dyrt ut å utvikle et eget fly for kun å spare 1 time eller 2.



Du skal ikke undervurdere nonstopeffekten. Men ja, det er en nisje ....
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Hvorfor ikke A380?
Er de for lønsomme på rutene de allerede betjener?
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Så tidsbesparelsen er jo ikke enorm, raskeste ruter i dag på LON-SYD er på rundt 22 timer med stopp i DOH/DXB/SIN avhengig av selskaper. Høres dyrt ut å utvikle et eget fly for kun å spare 1 time eller 2.

Den timen eller to utgjør faktisk mellom fem og 10 prosent av reisetiden. Det er jo litt, ikke sant?
Og det er hvis ting går på skinner :D Det gjør det sjelden i luftfarten. Tre kvarter sen avgang fra X kan fort bli et halvt døgn for sen ankomst til Y med mellomlanding. Og hvor ble det av bagasjen?
 
Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Hvorfor ikke A380?
Er de for lønsomme på rutene de allerede betjener?

Mangler rekkevidden.

Ellers er jo Qantas i gang med å rekonfigurere og oppgradere sine A380 maskiner, og det koster mye per fly. Så de har alt en plan for disse fremover
 
Back
Top