Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop - Bestiller A350-1000

Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

I siste podcast fra AvTalk er det er lengre intervju/samtale med en av 787 sjefspilotene angående disse testflightene og project sunrise etc.

Absolutt verdt å høre på for de som interesserer seg for dette

Første testflight mellom JFK og SYD er planlagt i natt. Går som
QF7879

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vh-zni

Drar fra New York 03:00 19OCT norsk tid.

EHLyjftWsAEb3dY

Kilde: https://twitter.com/flightradar24

På vei. Ikle umulig jeg har lagt meg igjen innen den er fremme [emoji13]

66370de7cff6acb0842fb0d47f8a8d00.jpg

Jeg tok QF9, Perth-London, i februar. Flytiden var 17:33. Fordi jeg "døgnet" natten før avreise, merket jeg minimalt til alle timene som gikk (dyp søvn). Var faktisk helt uthvilt ved ankomst London. Satt i turistklasse med ledig sete ved siden av meg. En av mine beste langdistanse opplevelser. Etter dette vil jeg forsøke å starte alle fremtidige langdistanseflyginger i en stuptrøtt tilstand.

Last edited:

Når Qantas sier Europa betyr det med over 90% sannsynlighet London Heathrow, med en liten mulighet for Frankfurt.

Da er første testflight LHR-SYD i gang. Tok av fra LHR 06:00 GMT i morges

1a78d3d15058e70b9c08fcd26b2604ac.jpg

Med avgang 06.00 i "europadur" er ikke dette noe jeg ville tatt meg ut på. Da hadde jeg heller tatt SQ321 med en god natt søvn selv med den lengre reisetiden det innebærer.

Med avgang 06.00 i "europadur" er ikke dette noe jeg ville tatt meg ut på. Da hadde jeg heller tatt SQ321 med en god natt søvn selv med den lengre reisetiden det innebærer.

Nå er jo avgang 06:00 bare på testflighten, og ikke nødvendigvis når Qantas tenker seg avgang når dette blir en rute. Så tror ikke man skal henge seg for mye opp i tiden

06:00 gir jo også absolutt null og niks av mulige inbound connections

Nå er jo avgang 06:00 bare på testflighten, og ikke nødvendigvis når Qantas tenker seg avgang når dette blir en rute. Så tror ikke man skal henge seg for mye opp i tiden

06:00 gir jo også absolutt null og niks av mulige inbound connections

0600 er nok bare valgt for å unngå forstyrrelser i trafikken på mer travle tidspunkt utover dagen.

Effektiv flytid endte forresten på 19:18 på LHR-SYD. Uten at jeg vet medvinden var mer eller mindre enn «normalt»

Effektiv flytid endte forresten på 19:18 på LHR-SYD.

Noterte meg at flytiden var akkurat det som ble beregnet på forhånd også. Så her har det vært ganske nøyaktige kalkulasjoner.

Så blir det spennende å se om Airbus eller Boeing klarer å trylle frem en maskin som kan fly 19-20 timer med full nyttelast ombord og gjøre det lønnsomt osv.

Jeg har ingen fakta tall på antall reisende mellom Australia og UK men jeg vil tro at det er mange nok som foretrekker direkterute(r). Kan man fly til SYD så vil vel PER, BNE og MEL også være interessante.

Vil også tro det er nok betalingsvillige pax(el firmaer)at Qantas kan ha store config i biz, first på flyene som benyttes her. Så kan man kanskje prioritere mindre cargo kapasitet??

Jeg er ganske sikker på at Boeing evt Airbus vil kunne produsere fly som flyr mye lenger en idag. Og da med normal cargo.

Jeg har jo vært en svoren EK tilhenger på mine flyvninger "down under" men med direkteruter vil man jo se Qantas som mer aktuelle all den tid de er på LHR.

Kanskje det blir påtvunget fysisk fostring om bord for å minske risiko for blodpropp:-)

Last edited:

Som nevnt i en tidligere post, har jeg selv opplevd at "å døgne" i forkant av en super-langdistanse ga en fantastisk positiv opplevelse. Avgang klokka 06 er da helt topp. Dette stemmer bra med at Qantas på denne flyvningen ønsket at passasjerende startet sin søvn klokka 10 på formiddagen, 4 timer etter avgang fra London. Dette er jo bare under 2 timer lengre enn dagens PER-LHR-Per rute. Egentlig er det mye fuzz rundt dette, sammenliknet med lange togturer eller sjøreiser på trange og langt mer utfordrende transportmidler i u-land.

Last edited:

Stas med trening ombord Men over 19 timer ombord i et fly fremstår som et lettere mareritt. Er man klar for en arbeidsdag når man kommer frem...eller går mye av den tiden man sparer på å fly non-stop bort i søvn og mye søvn når MNA kommer frem?

Back