Problemer med elektrisk rullestol i fly

Re: Rullestol eksploderer i fly

Sndig, det har jeg aldri hørt om før.

Men, jeg har selv opplevd at en plastball, som noen hadde fått med seg ombord i en 757 fra Lanzarote til OSL eksploderte. Skal love dere det ble hektisk før synderen ble avlørt, og mange var faktisk svært redde før man kunne tillate seg en liten latter.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Ser ut som det var kortslutning og at den først tok fyr.
Det var bakkemannskapet som la merke til de blå gnistene fra rullestolen imens de var i ferd med å ta bagasjen av flyet. Rullestolen ble fjernet fra flyet og begynte umiddelbart å brenne.

At et batteri eksploderer dersom man kortslutter det er jo ikke ukjent. Kan man sende elektriske rullestoler med flyet uten at strømmen er avstengt, batteri sikret m.m. så er det vel det som er glippen her?
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Dette hadde neppe skjedd hvis ledningene hadde vært frakoblet batteriet slik transportinstruksen sier ...

Og den eksploderte jo ikke heller .. den får stå for journalistens regning.

Det var bakkemannskapet som la merke til de blå gnistene fra rullestolen imens de var i ferd med å ta bagasjen av flyet. Rullestolen ble fjernet fra flyet og begynte umiddelbart å brenne. Det skriver Dinside.no.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Rullestolbrukere = terroerister

En rullestol som ikke mindre enn EKSPLODERER....... Utrolig hvorden enkelte journalister får ting til å høre dramatisk ut...
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

La oss nå ikke dra inn journalistene i det her også. Vi vet hva vi syns om mange av dem.
Men ift. rullestolen så vet jeg at det er endel ting å ta hensyn til før man sender den med fly. både mht. type batteri og hvordan batteriet står. (liggende/stående), så en glipp som Discus sier her tipper jeg..
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Egentlig er det veldig enkelt. Er det våtcellebatteri, skal batteriet av stolen, pakkes i plast og lastes i egen boks.

Er det et tørrcellebatteri (som 99% er idag) skal stolen lastes i oppreist stilling, alle ledninger kobles fra og polene sikres med el-tape. Kan ikke stolen lastes stående, skal batteriet tas av, men det er intet krav om annet enn sikring av poler.

Dette skal alle som laster fly vite.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Synes igrunn at det er igrunn enda enklere...
- Vi laster ikke "våte batterier.
- Det er ingen garanti for at man hverken har utstyret eller kompetansen tilgjengelig for å demontere en elektrisk rullestol, så jeg signerer ikke lastingen hvor sånt er med.

Det største problemet er vel ofte at eieren gjerne har 1001 innvendinger mot at man går løs på doningen med verktøy, "for det har man ikke gjort når de har flydd med samme stolen tidligere"....

Faktum er, at dersom man tolker regelverket slik at batteriet skal kobles fra ved polene, så har jeg til dags dato aldri sett en stol hvor det lar seg gjøre uten bruk av verktøy. :rolleyes:
Stolene er rett og slett ikke designet for at det skal la seg gjøre i en håndvending. Istedet bruker de gjerne manuelle eller elektriske hovedstrømsbrytere.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Faktum er, at dersom man tolker regelverket slik at batteriet skal kobles fra ved polene, så har jeg til dags dato aldri sett en stol hvor det lar seg gjøre uten bruk av verktøy. :rolleyes:
.

Vel - reglementet i USA er utvetydig. De SKAL kobles fra ved polene og operatøren plikter å ha både kompetanse, el-tape og verktøy tilgjengelig. Lager man krøll for en rullestrolbruker uten at det er en helt spesiell grunn, kan det til og med vanke store bøker.

Våtcelle er opp til operatøren, men siden det krever spesialboks, krever man som regel 24 timers varsel.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Store bøker, er det for å lære hvordan gjøre det bedre neste gang det? :lol:
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Og den eksploderte jo ikke heller .. den får stå for journalistens regning.

Når var det det Canariposten ble bemannet med journalister sa du?

Ellers er det, isolert sett, ikke aldeles på jordet å si at batterier kan eksplodere. Gassing fra batterisyre skal man ikke spøke med ved gitte sammenhenger.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Egentlig er det veldig enkelt. Er det våtcellebatteri, skal batteriet av stolen, pakkes i plast og lastes i egen boks.

Er det et tørrcellebatteri (som 99% er idag) skal stolen lastes i oppreist stilling, alle ledninger kobles fra og polene sikres med el-tape. Kan ikke stolen lastes stående, skal batteriet tas av, men det er intet krav om annet enn sikring av poler.

Dette skal alle som laster fly vite.


Joda-selvfølgelig...men hvor ofte ser vi ikke slurv med dette, og ikke minst surringer på HEA osv?? Det er jo en "kamp" bare det å få en elektrisk rullestol ombord i et fly, og ikke alle sturere vet eller har fått opplæring å koble fra et batteri på en slik rullestol, inkl meg selv! Så derfor må man stole på at paxèn har gjort dette, noe innsjekkpersonell ber de om å gjøre..
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Joda-selvfølgelig...men hvor ofte ser vi ikke slurv med dette, og ikke minst surringer på HEA osv?? Det er jo en "kamp" bare det å få en elektrisk rullestol ombord i et fly, og ikke alle sturere vet eller har fått opplæring å koble fra et batteri på en slik rullestol, inkl meg selv! Så derfor må man stole på at paxèn har gjort dette, noe innsjekkpersonell ber de om å gjøre..

Nei nei nei .... safety first ... man slurver ikke med sånt - det kan få katastrofale følger. En slik innstilling vil få deg i trøbbel før eller siden.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Kun en kort kommentar: Anbefaler ikke en som er totalt avhengig av sin rullestol å reise med fly.

Og hvem vil ta med seg en rullestol, om vedkommende ikke er totalt avhengig av den?
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Nei nei nei .... safety first ... man slurver ikke med sånt - det kan få katastrofale følger. En slik innstilling vil få deg i trøbbel før eller siden.


Selvfølgelig, helt enig med deg. Safety first! Regel nr 1!! men, som regel kommer denne rullestolen 1 minutt før flyet skla gå, og da.. ikke alltid lettest å få GL pga en rullestol man må tappe luft ut av hjulene for å få den inn, og sjekke batteri osv, og ikke minst..jeg har ikke fått opplæring i hvordan man surrer en rullestol..i dag ver det jo minst 10 forskjellige typer av de.. Akkurat det med rullestol er vanskelig gitt..
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Joda-selvfølgelig...men hvor ofte ser vi ikke slurv med dette, og ikke minst surringer på HEA osv?? Det er jo en "kamp" bare det å få en elektrisk rullestol ombord i et fly, og ikke alle sturere vet eller har fått opplæring å koble fra et batteri på en slik rullestol, inkl meg selv! Så derfor må man stole på at paxèn har gjort dette, noe innsjekkpersonell ber de om å gjøre..

Ckin ber pax om å gjøre det, ihvertfall på spesialbaggasje. I tillegg skal assistansetjenesten (OSL=medema) ha opplæring i det, og mener faktisk at dersom de har en elektrisk rullestol til gate, at de er medansvarlige i å få denne demontert og frikoblet.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

Hva slags type batterier brukes det i rullestoler i dag sånn rent teknologimessig sett?
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

De fleste rullestoler er Dry-Cell batteries meg bekjent i dag.

BTW Kenneth, de fleste nye rullestoler har batterier man faktisk kan "løfte opp" og dermed ha dem helt frakoblet. Veldig enkelt og greit, skulle jeg tro, uten å ha vært stuer, og skulle vel bare være å sette el-tape på polene.
 
Re: Rullestol eksploderer i fly

...og ikke alle sturere vet eller har fått opplæring å koble fra et batteri på en slik rullestol, inkl meg selv!

Ser det samme problemet selv. Noen stoler er rett og slett ikke bygget for at man skal kunne ha tilgang til batteriet mens stolen er i en slik posisjon at den kan lastes, og andre krever en meget god teknisk innsikt for å i det hele tatt kunne åpnes.

Stuere blir ikke kurset av produsentene av dette utstyret, og er derfor strengt tatt ikke kompetente til å utføre slike "vedlikeholdsoppgaver".

Jeg har jo f.eks. et sertifikat fra Company Vestergaard AS, som et bevis på at jeg kan utføre feilsøking og vedlikeholdsarbeider på våre Elephant Beta de-icingbiler.
Det jeg vet om elektriske rullestoler er selvlært....

Hvem skal påta seg ansvaret om stueren gjør en feil og ødelegger den elektriske rullestolen?
Det finnes mange stuere hvis tekniske innsikt begrenser seg til å fylle diesel og peile olje. Skal man slippe slike løs på svinaktig dyre elektriske rullestoler?

Nei nei nei .... safety first ... man slurver ikke med sånt - det kan få katastrofale følger. En slik innstilling vil få deg i trøbbel før eller siden.

Tror ikke det er innstillingen som er problemet her, heller mangelen på grundig opplæring innen dette ganske spesielle feltet. Man kan jo ikke utdanne alle stuerene til serviceteknikere på elektriske rullestoler heller, eller hva?

Da er jo løsningen ganske enkel: Nekte å transportere elektriske rullestoler, inntil de blir designet med et lett tilgjengelig batteri, med hurtiglås på polene...
 
Back
Top