Problemer med elektrisk rullestol i fly

Re: Rullestol eksploderer i fly

BTW Kenneth, de fleste nye rullestoler har batterier man faktisk kan "løfte opp" og dermed ha dem helt frakoblet. Veldig enkelt og greit, skulle jeg tro, uten å ha vært stuer, og skulle vel bare være å sette el-tape på polene.

Har jeg aldri sett noe til...

Nå skal ikke jeg påberope meg å være spesielt teknisk, men altså bak på rullestolen sitter jo batteriet som en sort "boks", innbiller meg med et håndtak over. Når rullestolen frikobles, kan disse batteriene(mener det hender det er to) løftes ut enkelt, og eventuelt også tagges separat. Er en stund siden jeg har hatt noe å gjøre med sånne rullestoler, men det er ganske enkelt, såfremt rullestolen er av nyere dato.

Har inntrykk av at rullestoler ofte bare frikobles. Med min manglende tekniske innsikt vet jeg ikke om dette er betraktlig mer "farlig" enn om man faktisk dekker til polen med tape.

Man kan jo ikke utdanne alle stuerene til serviceteknikere på elektriske rullestoler heller, eller hva?

Ikke alle, men treningsavdelingen kan fint sørge for at et antall nøkkelpersonell er opplært. Klarer vi det i USA ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være mulig i Norge også.

Da er jo løsningen ganske enkel: Nekte å transportere elektriske rullestoler, inntil de blir designet med et lett tilgjengelig batteri, med hurtiglås på polene...

Da får vi håpe dere aldri får handlingen på et amerikansk selskap. Det du foreslår er lovstridig i visse land.

Hvis et amerikansk selskap, CO f.eks. nekter transport av en el-stol fra OSL...... Det får konsekvenser!!!!

Vet ikke om dagens handling agent for CO har gjennomgått kursingen, men mener bestemt at CO faktisk krever at samtlige går gjennom kurset ang. disabilities og hvordan CO og amerikansk lov og DOT ser på dette. (Dog har jeg på følelelsen av at en slik DVD-ROM ligger på et kontor uåpnet...)

For å ikke snakke om de funksjonshemmedes organisasjoner her i Norge. Vi har faktisk diskrimineringslover i Norge også, om enn ikke like kraftige som i statene, men jeg tror nok ikke du kan nekte å frakte en pax' mobility aid uten videre, uten å tråkke over noen lover.

Jeg vet at ihvertfall SGS på OSL har enkelte stuere som har noe spesiell opplæring i dette med rullestoler - ihvertfall husker jeg at SGS klarte å komme opp med noen med teknisk innsikt i rullestoler fra stueravdelingen...

Har inntrykk av at rullestoler ofte bare frikobles.

Det har du nok meget rett i...

Da får vi håpe dere aldri får handlingen på et amerikansk selskap. Det du foreslår er lovstridig i visse land.

...men jeg tror nok ikke du kan nekte å frakte en pax' mobility aid uten videre, uten å tråkke over noen lover.

...men hvis JEG er av den oppfattning at lasten ikke er forsvarlig sikret, f.eks. fordi jeg ikke kommer til batteriet, så kommer jeg jo heller ikke til å signere for at lastingen korrekt utført.

At dette tolkes som diskriminering er fullstendig likegyldig for min del. Sikkerheten kommer i første rekke, og om noen andre ønsker å signere for lastingen, så er det deres problem, ikke mitt.

Strengt tatt så burde byrden med å klargjøre rullestolen for flyturen ligge på passasjeren, ikke stuerene.:rolleyes:

Selvsagt, sikkerheten først - men det betyr jo ikke at det ikke blir konsekvenser.

Selvsagt, sikkerheten først - men det betyr jo ikke at det ikke blir konsekvenser.

For hvem?

Som Loadmaster blir man satt i en posisjon man ikke kan påvirke. Mener du at man kan enten signere, og bryte mot sikkerheten, eller la være, og bryte diskrimineringslover?

Jeg velger å se ganske enkelt på dette. Farlig gods som ikke er forskriftsmessig klargjort for sending, eller som ikke kan sikres forsvarlig i lasterommet, skal ikke sendes.

Elektriske rullestoler er tydligvis farlig nok for flysikkerheten, og bør behandles deretter.

KLC er fine sånn sett, for jeg har ennå til gode å se en elektrisk rullestol liten nok til å passe i lasterommene på Fokker 50/70/100...:)

Jeg mener at du skal la være å signere - selvsagt!!

Derimot bør nødvendig opplæring foregå. Dersom man havner i en situasjon som sikkerhetsmessig ikke er forsvarlig grunnet manglende opplæring er det noe handling agenten/flyselskapet må gjøre noe med - og da helst FØR det får konsekvenser som f.eks. store bøter i forhold til the Air Carrier Access Act og the Americans with Disabilities Act.

Så sånn sett er jo dette noe som bør avklares med ledelsen - hvordan slikt skal takles.

Last edited:

I min tid i Norport var elektriske rullestoler jeg ikke likte å ha noe med å gjøre i det hele tatt. Vi fikk heller aldri noen spesiell opplæring på dette.

For å si det på den måten - jeg tviler på at det finnes noe ground crew i noen posisjon som synes elektriske rullestoler er artig på noen som helst måte...

Ærlig talt, Kenneth .. du snur problemet på hodet. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noe du er ukomfortabel med, men arbeidsgiveren din er ANSVARLIG for å sørge for at det er folk til stede som er kompetente. Det er da heller ingen rakettvitenskap å sørge for at ledninger er frakoblet og alle poler teipet ...

ledninger er frakoblet og alle poler teipet ...

De fleste selskaper refererer til IATA's krav - likefullt kan de sette STRENGERE krav enn IATA recommandations. Når det gjelder el-rullestoler er kravene for de med non-spillable batterier forenklet. (andre avsnitt)

"RECOMMENDED that, in order to prevent damage to aircraft and to ensure flight safety, power driven wheelchairs or mobility aids may be carried as checked baggage on passenger aircraft provided the following are complied with:
1. Wheelchairs or other battery-powered mobility aids powered by non-spillable type batteries as defined in the IATA Dangerous Goods Regulations, must have the battery disconnected and the battery terminals insulated to prevent accidental short circuits. The battery must be securely attached to the wheelchair.

Note:
Wheelchairs/mobility aids with gel type batteries do not require the battery to be disconnected provided the battery terminals are insulated to prevent accidental short circuits."

Last edited:

Men er rullestoler med motor i navet og litium batteri godkjent for fly?
Har vært borti at rullestol har vært så demontert at mottaker stasjon ikke får de sammen igjen.
Dette med rullestoler og fly vel noe hjelpemiddelsentralen skulle tatt tak i og fått standarisert.
Er ikke greit å være stuer og få ukjente rullestoler 15 min før avgang som både skal kobles fra og surres forsvarlig i flyet før bagasje skal inn

Men er rullestoler med motor i navet og litium batteri godkjent for fly?

Akkurat dette med Li-Ion batterier er jo egentlig ganske interessant i seg selv, med de hendelser som har vært der disse har kortsluttet og laget sterk varmeutvikling. De kan jo veldig lett bli en trussel mot flysikkerheten i seg selv de også.

Kunne ønske meg at overskriften på denne tråden ble endret til
f. eks: Problemer med elektrisk rullestol i fly

Har selv levd med elektrisk rullettol i huset i 10 år, men vi utfordret aldri hverken flygenede personale eller bakkemannskap med den, fordi vi visste at hun som hadde rullestolen ikke kunne reise med den på fly. Hovedgrunnen til det var at hun måtte ha alle de spesialtilpasningene stolen hadde for å kunne sitte oppreist. Grunnet CP og spasmer m.m. Så å sende stolen som spes-bagasje var utelukket, og dermed var også en flyreise utelukket.

Vi har etter 10.juni her i landet en lov som heter tilgjengelighetsloven. Den sier bl.a. på at alle former for offentlig kommunikasjon skal oppfylle kravene til universell utforming. Kort fortalt kan dette sies slik: Alt skal være utformet slik at alle kan benytte offentlig transport uten spesielle behov for tilpasning....

Drømme kan man, ... men å se at det blir slik....
Folk jeg kjenner har fortalt at det stedet i verden de synes var best tilrettelagt, var i Seattle. (Godt å ha noe å se etter i januar... :) )
Til dette med batterier, kan jeg dessverre ikke bidra noe teknisk. Den nyest rullestolen vår datter hadde, var fra 2005. Den ble ladet via strømnettet minst en gang i uka, med en kontakt i veggen. Ikke avhengig av jordet støpsel. Om det var noe deksel der for å åpne til batteriet, la jeg aldri merke til, men vi trengte ikke å tenke på det. Det var mer enn nok av andre ting å tenke på.

Til dere som blir stresset fordi en rullestol ankommer 15 min før avgang, vil jeg bare si: Tenk en gang til på hvor mye ekstra stress eieren av rullestolen har hatt før han eller hun så mye som har kommet dit, og også vil fortsette å ha etter ankomst.

Last edited:

De fleste selskaper refererer til IATA's krav - likefullt kan de sette STRENGERE krav enn IATA recommandations. Når det gjelder el-rullestoler er kravene for de med non-spillable batterier forenklet. (andre avsnitt)

"RECOMMENDED that, in order to prevent damage to aircraft and to ensure flight safety, power driven wheelchairs or mobility aids may be carried as checked baggage on passenger aircraft provided the following are complied with:
1. Wheelchairs or other battery-powered mobility aids powered by non-spillable type batteries as defined in the IATA Dangerous Goods Regulations, must have the battery disconnected and the battery terminals insulated to prevent accidental short circuits. The battery must be securely attached to the wheelchair.

Note:
Wheelchairs/mobility aids with gel type batteries do not require the battery to be disconnected provided the battery terminals are insulated to prevent accidental short circuits."

Mener alle nye stoller i Norge har gele batterier. Forøvrig er rullestoler en av få grunner til at vi stuere selv kan/skal bestemme om flyet kan forsinkes. Om stolen kommer sent ut er det feil fra sjekkinn, eller bagasjesjåfør. Men rullestol SKAL ALTID MED, uansett.

Back