Re: Rullestol eksploderer i fly
Kunne ønske meg at overskriften på denne tråden ble endret til
f. eks: Problemer med elektrisk rullestol i fly
Har selv levd med elektrisk rullettol i huset i 10 år, men vi utfordret aldri hverken flygenede personale eller bakkemannskap med den, fordi vi visste at hun som hadde rullestolen ikke kunne reise med den på fly. Hovedgrunnen til det var at hun måtte ha alle de spesialtilpasningene stolen hadde for å kunne sitte oppreist. Grunnet CP og spasmer m.m. Så å sende stolen som spes-bagasje var utelukket, og dermed var også en flyreise utelukket.
Vi har
etter 10.juni her i landet en lov som heter
tilgjengelighetsloven. Den sier bl.a. på at alle former for offentlig kommunikasjon skal oppfylle kravene til
universell utforming. Kort fortalt kan dette sies slik: Alt skal være utformet slik at alle kan benytte offentlig transport uten spesielle behov for tilpasning....
Drømme kan man, ... men å se at det blir slik....
Folk jeg kjenner har fortalt at det stedet i verden de synes var best tilrettelagt, var i Seattle.
(Godt å ha noe å se etter i januar...
)
Til dette med batterier, kan jeg dessverre ikke bidra noe teknisk. Den nyest rullestolen vår datter hadde, var fra 2005. Den ble ladet via strømnettet minst en gang i uka, med en kontakt i veggen. Ikke avhengig av jordet støpsel. Om det var noe deksel der for å åpne til batteriet, la jeg aldri merke til, men vi trengte ikke å tenke på det. Det var mer enn nok av andre ting å tenke på.
Til dere som blir stresset fordi en rullestol ankommer 15 min før avgang, vil jeg bare si: Tenk en gang til på hvor mye ekstra stress eieren av rullestolen har hatt før han eller hun så mye som har kommet dit, og også vil fortsette å ha etter ankomst.