Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg reiser KRS-OSL ukentlig og det koster meg ca tusenlapp med bil.
Når SAS solgte billetter for 349 og Norwegian for 299 var det jo veldig greit.
Nå som det koster 769 hos SAS og 599 hos Norwegian blir det verre og forsvare.

Betyr det at de EB poengene du kan samle på denne reisen koster 420 kroner? Det må vel være mer en parkeringen på Gardermoen koster?



Vidar
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg tror ingen lider noen nød av en liten oppjustering av flyprisene for å sikre en sunn og levedyktig bransje i Norge. Hvis det betyr at noen må reise litt mindre privat enn tidligere, så får det heller være. Folk flest klarte seg fint med flyprisene for 10-15 år siden også ...
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg tror ingen lider noen nød av en liten oppjustering av flyprisene for å sikre en sunn og levedyktig bransje i Norge. Hvis det betyr at noen må reise litt mindre privat enn tidligere, så får det heller være. Folk flest klarte seg fint med flyprisene for 10-15 år siden også ...

Folk flest klarer seg sikkert fint, men det kan nok få en del konsekvenser for både ansatte i bransjen og samfunnet allikevel.
Avhengig selvsagt av hvor mye man setter opp prisene.

Innenlandsflyvning har vel en priselastisitet på rundt -1,2 og utenriks rundt -2,0. Eller med andre ord,
hvis man øker prisene med 1% vil antall reiser synke med mellom 1,2% og 2,0%.

Så kan man jo begynne å regne litt på dette hvis man vil.
- Hvor mye kan man sette opp prisene før selskapene må begynne å si opp ansatte og kvitte seg med fly pga overkapasitet?
- Hvordan vil lavere kabinfaktor slå ut på rute-tilbudet og lønnsomheten.
- Hvor store tapte inntekter og arbeidsplasser fører redusert reisevirksomhet til for turistbransjen i Norge ellers og skatteinntekter til staten.
- Vil redusert reisevirksomhet og økte priser føre til mindre handel og redusert bosetting i enkelte regioner og hvilke konsekvenser vil dette få?
- etc.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Folk flest klarer seg sikkert fint, men det kan nok få en del konsekvenser for både ansatte i bransjen og samfunnet allikevel.
Avhengig selvsagt av hvor mye man setter opp prisene.

Innenlandsflyvning har vel en priselastisitet på rundt -1,2 og utenriks rundt -2,0. Eller med andre ord,
hvis man øker prisene med 1% vil antall reiser synke med mellom 1,2% og 2,0%.

Så kan man jo begynne å regne litt på dette hvis man vil.
- Hvor mye kan man sette opp prisene før selskapene må begynne å si opp ansatte og kvitte seg med fly pga overkapasitet?
- Hvordan vil lavere kabinfaktor slå ut på rute-tilbudet og lønnsomheten.
- Hvor store tapte inntekter og arbeidsplasser fører redusert reisevirksomhet til for turistbransjen i Norge ellers og skatteinntekter til staten.
- Vil redusert reisevirksomhet og økte priser føre til mindre handel og redusert bosetting i enkelte regioner og hvilke konsekvenser vil dette få?
- etc.

Det er selvsagt komplisert, men man kan også velge å se det fra en annen side.

- Hvor mange norske ansatte vil miste jobben til spanjoler/portugisere, etc som jobber nesten gratis (etter norske forhold) gjennom Adecco/Manpower fordi flyselskapene må kutte kostnadene til beinet så nordmenn skal kunne få fly for 199,- hver vei mellom Oslo og Bergen?
- Hvor mange skattekroner vil det norske staten tape når selskaper som flyr i Norge baseres i Irland eller andre land med gunstig selskapsskatt fordi flyselskapene må kutte kostnadene til beinet for å være konkurransedyktige?

Kun et par spørsmål for å nyansere litt, men jeg er ingen økonom.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Eller med andre ord,
hvis man øker prisene med 1% vil antall reiser synke med mellom 1,2% og 2,0%.

Fint med teori, men kabinfaktor og tilbud er fortsatt begge stigende.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det er selvsagt komplisert, men man kan også velge å se det fra en annen side.

- Hvor mange norske ansatte vil miste jobben til spanjoler/portugisere, etc som jobber nesten gratis (etter norske forhold) gjennom Adecco/Manpower fordi flyselskapene må kutte kostnadene til beinet så nordmenn skal kunne få fly for 199,- hver vei mellom Oslo og Bergen?
- Hvor mange skattekroner vil det norske staten tape når selskaper som flyr i Norge baseres i Irland eller andre land med gunstig selskapsskatt fordi flyselskapene må kutte kostnadene til beinet for å være konkurransedyktige?

Kun et par spørsmål for å nyansere litt, men jeg er ingen økonom.

Det spørs vel egentlig om du sparer norske arbeidsplasser? Det kan jo tenkes at eierne benytter anledningen til å ta ut utbytte. Jeg vet om iallefall et skandinavisk selskap som skal betale utbytte neste år til utvalgte aksjonærer.



Vidar
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Fint med teori, men kabinfaktor og tilbud er fortsatt begge stigende.

Teori og teori... det er vel ett resultat av Forskning (IATA) basert på reelle data
Men det er klart at det kan jo være andre faktorer som samtidig spiller som gjør at etterspørselen pluttselig øker
og at man dermed kan sette opp prisene uten konsekvenser for tilbud og etterspørsel. Bare for å ta ett ekstremt ett - at staten
halverer skattene og at folk dermed får bedre råd....:p
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg reiser KRS-OSL ukentlig og det koster meg ca tusenlapp med bil.
Når SAS solgte billetter for 349 og Norwegian for 299 var det jo veldig greit.
Nå som det koster 769 hos SAS og 599 hos Norwegian blir det verre og forsvare.

Det endrer seg nok til det lavere hvis salgstallene svikter-

SAS har vel skjønt at det er smart å tjene penger på rutene i Norge, da det koster 299/399 til utlandet èn vei (og det blir det ikke mye penger av).
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det er selvsagt komplisert, men man kan også velge å se det fra en annen side.
- Hvor mange norske ansatte vil miste jobben til spanjoler/portugisere, etc som jobber nesten gratis (etter norske forhold) gjennom Adecco/Manpower fordi flyselskapene må kutte kostnadene til beinet så nordmenn skal kunne få fly for 199,- hver vei mellom Oslo og Bergen?

Nå er det jo veldig mange som mener at det vil være sammfunnsøkonomisk meget lønnsomt hvis det blir ekstremt billig å fly til/i Norge.
Det vil skape tusenvis av av nye arbeidsplasser i turistnæringen og sannsynligvis øke handelen vår med utlandet betraktelig.
Mye mer enn ett par tusen arbeidsplasser tapt i flybransjen.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

På meg virker det som innenriks prisene i Norge nå følger et "ofte tilbud, men ellers høyere priser" mønster. Ideen er vel å fylle flyene med fritidsreisende som venter på en god pris, mens næringslivet betaler en høy pris da de gjerne bestiller uavhengig av tilbud.

BA bruker samme strategien, og for privatpersoner gir den god effekt.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg reiser KRS-OSL ukentlig og det koster meg ca tusenlapp med bil.
Når SAS solgte billetter for 349 og Norwegian for 299 var det jo veldig greit.
Nå som det koster 769 hos SAS og 599 hos Norwegian blir det verre og forsvare.

Det har da ikke kostet 349 hos SAS som ordinær pris, det har vært en kampanjepris. Sist kampanje(forrige uke) var det tilbud på billetter mellom OSL og KRS til 549. Så en økning har det vært.

Laveste ordinære billett(bookingklasse T) koster riktignok 799. Men for noen uker siden kostet laveste ordinære billett på strekningen 699. Ett år tilbake(?) var laveste ordinære pris 599.

Så en økning har det vært, men ikke en dobling.(Ihvertfall ikke hos SAS).
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det har da ikke kostet 349 hos SAS som ordinær pris, det har vært en kampanjepris. Sist kampanje(forrige uke) var det tilbud på billetter mellom OSL og KRS til 549. Så en økning har det vært.

Laveste ordinære billett(bookingklasse T) koster riktignok 799. Men for noen uker siden kostet laveste ordinære billett på strekningen 699. Ett år tilbake(?) var laveste ordinære pris 599.

Så en økning har det vært, men ikke en dobling.(Ihvertfall ikke hos SAS).

Og OCAMP er 55kr lavere en vei enn THAPPY.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Nå er det jo veldig mange som mener at det vil være sammfunnsøkonomisk meget lønnsomt hvis det blir ekstremt billig å fly til/i Norge.
Det vil skape tusenvis av av nye arbeidsplasser i turistnæringen og sannsynligvis øke handelen vår med utlandet betraktelig.
Mye mer enn ett par tusen arbeidsplasser tapt i flybransjen.

Det betyr isåfall at noen må subsidiere flybillettene siden en flat lav pris umulig kan dekke hverken variable- eller faste kostnader som flyselskapene har, uansett om de er registrert på Cayman-øyene eller et annet sted med kun lavtlønte piloter og kabinarbeidere. Jeg vil gjerne se en slik utregning før jeg tror på at det er så veldig samfunnsøkonomisk av seg.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Nå er det jo veldig mange som mener at det vil være sammfunnsøkonomisk meget lønnsomt hvis det blir ekstremt billig å fly til/i Norge.
Det vil skape tusenvis av av nye arbeidsplasser i turistnæringen og sannsynligvis øke handelen vår med utlandet betraktelig.
Mye mer enn ett par tusen arbeidsplasser tapt i flybransjen.

Da må isåfall noen subsidiere underskuddene og det tror jeg neppe EU ville sett på med blide øyne ...

Nok et eksempel på at alle tjener på flybransjen unntatt flyselskapene ...
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Og OCAMP er 55kr lavere en vei enn THAPPY.

hm. Er der YQ på OCAMP? Antar du henter prisene fra KVS som jo ikke innkluderer YQ, skatter og avgifter. På SAS.no koster ihvertfall THAPPY 769+30. På kampanjen forrige uke kostet det 519+30. (Antar det var OCAMP). Skulle vel tilsi at OCAMP er 250 kr lavere enn THAPPY, vist ikke der er noe spes med YQ på OCAMP.

Har ikke tilgang til KVS eller expertflyer for øyeblikket. .
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

hm. Er der YQ på OCAMP? Antar du henter prisene fra KVS som jo ikke innkluderer YQ, skatter og avgifter. På SAS.no koster ihvertfall THAPPY 769+30. På kampanjen forrige uke kostet det 519+30. (Antar det var OCAMP). Skulle vel tilsi at OCAMP er 250 kr lavere enn THAPPY, vist ikke der er noe spes med YQ på OCAMP.

Har ikke tilgang til KVS eller expertflyer for øyeblikket. .

Ja, KVS. Men de kan jo ha endret prisen i de ulike farebuckets etter kampanjen forrige uke, siden de nå også har endret typisk minstepris i Norge.
KVS pleier stemme bra, har aldri sett den har vist noe annet enn netto + skatter og avgifter man betaler.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Da må isåfall noen subsidiere underskuddene og det tror jeg neppe EU ville sett på med blide øyne ...

Nå mente jeg ikke at man skulle subsidiere underskudd, men bare at lave billettpriser sannsynligvis
gir en gevinst samfunnsøkonomisk totalt sett ved f.eks en utflagging. Så påstanden om at
Norge taper inntekter totalt sett hvis DY flagges ut stemmer sannsynlivis ikke.

Forøvrig når det gjelder f.eks DY så er jo personalkostnadene pr 2013 allerede nede i 17% så det
er jo ikke all verden igjen å hente på billettpriser ved å kutte/outsource/flagge ut mer på personal slik mange her inne synes
å tro. (Hvis alle ansatte jobber gratis kan prisene falle 17%)
 

Attachments

  • OPEX.jpg
    OPEX.jpg
    23.5 KB · Views: 239
Last edited:
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det endrer seg nok til det lavere hvis salgstallene svikter-

SAS har vel skjønt at det er smart å tjene penger på rutene i Norge, da det koster 299/399 til utlandet èn vei (og det blir det ikke mye penger av).

Det er nok lurt. Helt sikkert større priselastitet på utenlandsreiser enn innland, her flyr mange fordi de må og gjerne regelmessig.




Det har da ikke kostet 349 hos SAS som ordinær pris, det har vært en kampanjepris. Sist kampanje(forrige uke) var det tilbud på billetter mellom OSL og KRS til 549. Så en økning har det vært.

Laveste ordinære billett(bookingklasse T) koster riktignok 799. Men for noen uker siden kostet laveste ordinære billett på strekningen 699. Ett år tilbake(?) var laveste ordinære pris 599.

Så en økning har det vært, men ikke en dobling.(Ihvertfall ikke hos SAS).

Det er riktig, har hamstret billetter til tilbudspris.
Over 500 kr hver vei er nesten ikke for tilbud å regne, men vi har vel vært godt vant i det siste året.
Virker som SAS kjører meget hardt på bonuspoeng og mindre på pris.
Mye doble poeng og bonus challenge trekker nok litt folk, så de prøver vel å finne betalingsvilligheten for disse.

Personlig mener jeg sas er verd rundt 100 kr innenriks og 200 kr utenriks, kanskje litt mer innenriks nå med den nye loungen.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Nå mente jeg ikke at man skulle subsidiere underskudd, men bare at lave billettpriser sannsynligvis
gir en gevinst samfunnsøkonomisk totalt sett ved f.eks en utflagging. Så påstanden om at
Norge taper inntekter totalt sett hvis DY flagges ut stemmer sannsynlivis ikke.

Forøvrig når det gjelder f.eks DY så er jo personalkostnadene pr 2013 allerede nede i 17% så det
er jo ikke all verden igjen å hente på billettpriser ved å kutte/outsource/flagge ut mer på personal slik mange her inne synes
å tro. (Hvis alle ansatte jobber gratis kan prisene falle 17%)

Jeg kjøper ikke argumentet. Hvis du kan vise til noen utregninger så vil jeg gjerne se dem. Er uansett skeptisk til at lave priser i seg selv øker tilbøyeligheten til å reise mer. For eksempel DY som kjørte igang BGO-AES, BGO-KRS, SVG-TRD og KRS-TRD hvor man kunne få fatt i billetter til 199,- tett oppunder avgang. Pussig nok eksisterer ingen av rutene lenger. Og selv om jeg i 2012 dagen før avgang til TRF fra BGO fikk fatt i en billett til 149,-, var det knapt halvfullt på flyet.
 
Back
Top