Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Dersom jeg leser dette trad sa kan jeg bare konstatere en ting:

Begge selskaper driver na konsekvent med Revenue Management pa OSL-BGO og OSL-SVG. Det er bare fornunftig a skru opp prisene dersom man mener / har data / fakta som sier at man selger en mindre antall seter til en höyere pris som under streken gir mer inntjening enn dersom man selger en haug av billige billetter. Husk ogsa at man har en del variable kostnader...

Det er en stort illusjon at dersom man discounter mer at man vil tjene mer. Jo billigere en billett blir, jo mere ma du selge for a ha samme inntjening. Derfor er sanne "discounting habits" egentlig bare dödelig. Fordi de har en upent side-effekt. Man eroderer betalings-viljen hos kundene. Dette kan ses perfekt i denne topic, siden noen sier at de vil betale 700 NOK for en booking pa kort varsel, men ikke saerlig mere. Derfor ma man stoppe opp med discounts dersom man vil öke sin profitabilitaet.

Dersom man vil virkelig starte sitt "Revenue Rakett" sa ma man ha nok "nuts" a skrur opp prisene pa de flygninger / datoer hvor man vet at betalingsviljen er höyt. Dette har begge aktörer fra tid til tid glemt.

Dette har forövrig ingenting med en pris-sammenarbeid a gjöre. Bade Norwegian og SAS krangler seg om de samme kunder og derfor kan man forvente at betalingsviljen hos DY og SK vil vaere nesten lik, kanske med en litt premium hos SK fordi de har en nettverk som de flyr og DY ikke tenker sa lenger saerlig höyt i nettverk-strukturer. Ingen selskap kjenner denne betalingsviljen perfekt, men jeg vil gjerne tro at begge selskaper har gode historiske data, marked-kunnskap etc. Jeg har likevel mine tviler at begge selskaper har de optimale IT-systemer... Men dette er en annen sak...

Selvsagt er denne ökonomiske fornunft ikke god news til kundene. Den store party med billig-billetter er na over.

Det kom epost frå Norwegian som storbyferie idag. Så eg sjekka litt prisar, til dømes TRD - CPH. Opp nesten 200,- pr. veg i juli og halve august. Skal tru kvifor :)... Så dei veit vel kva dei gjere og når folk "må" reise.

Får inderlig håpe SAS får presset ut maks av "siste liten"-passasjerene, fordi OSL-BGO-OSL levererer kabinfaktor ned mot 30% på flyvningene jeg har hatt i det siste. Avgangstidene har vært 2 x morgenrush, 1 x ettermiddagsrush (søndag) og en midt på dagen. Ingen av avgangene har hatt over 50%. Nå sist var det 61 pax på 737-800.

Noen som vet ståa hos DY?

Tre dager før avgang sies det, min erfaring er 4 eller 5.

Tre dager før avgang sies det, min erfaring er 4 eller 5.

Det varierer som regel alt etter hvilke ukedager det er snakk om, og om det er en helg mellom bestilling og avreise.

At det er dyrt å bestille innenriksbilletter kort tid før avreise mellom de store byene i Norge, er etter hvert velkjent. Man kan imidlertid - med forholdsvis enkle grep - kutte kostnaden betydelig.

Et eksempel:
9. mai 2014 - BGO-OSL
07:00 - SK 238
SAS Go: 1819 kroner, SAS Plus: 2119 kroner

9. mai 2014 - BGO-OSL-(NCE)
(09:05 - SK 4703)
SAS Go: 870 kroner, SAS Plus: 1307 kroner

Med andre ord sparer man tusen kroner på å ikke rekke flyet til Nice.

Så lenge man ikke har innsjekket bagasje som bare skal til OSL...

At det er dyrt å bestille innenriksbilletter kort tid før avreise mellom de store byene i Norge, er etter hvert velkjent. Man kan imidlertid - med forholdsvis enkle grep - kutte kostnaden betydelig.

Et eksempel:
9. mai 2014 - BGO-OSL
SAS Go: 1819 kroner, SAS Plus: 2119 kroner

9. mai 2014 - BGO-OSL-(NCE)
(09:05 - SK 4703)
SAS Go: 870 kroner, SAS Plus: 1307 kroner

Alternativt bestille ungdomsbillett til 569,-. Er man under 26 går ting glatt uansett, hvis ikke er det ikke værre enn at du skriver inn en falsk fødselsdato (får ikke 500 EB-poeng da) - det er jo ikke noen identitetssjekk på innenriks.

993cbf84e4d148973648ee7d033386c7.png

Alternativt bestille ungdomsbillett til 569,-. Er man under 26 går ting glatt uansett, hvis ikke er det ikke værre enn at du skriver inn en falsk fødselsdato (får ikke 500 EB-poeng da) - det er jo ikke noen identitetssjekk på innenriks.

993cbf84e4d148973648ee7d033386c7.png

Oppfordrer du til dokumentforfalskning ..?

Har reist en del med en kamerat av meg som ser en del eldre ut enn han faktisk er. Har vært vitne til at han er blitt stoppet både i innsjekk og i gate og spurt om legitimasjon. Så de har nok litt mer kontroll enn folk ofte tror.

Siden vi er inne på spesialpriser så tar jeg med en ting til:

Reiser 60+ turer i året på SAS Sportsbillett i min "jobb" som idrettsutøver. Ble for en stund siden kontaktet av Norges Skiforbund (som er eieren av CMP jeg reiser på i SAS Sport) og bedt om å redgjøre for noen av turene. De hadde vistnok blitt kontaktet av SAS som ville ha en kontroll på at ingen drev stormisbruk av spesialbillettene.

Vær så snill og ikke utnytt spesialprisene. Så kan godene vare videre for de som faktisk skal ha dem.

Trå varsomt :old
Dette er oppfordring til dokumentforfalskning.

Og bare så du er klar over det så sjekkes det hvem som reiser på slike spesialpriser.
Har selv avslørt passasjerer som prøver å benytte seg av ungdomsbilletter.

Last edited:

Oppfordrer du til dokumentforfalskning ..?
Trå varsomt :old
Dette er oppfordring til dokumentforfalskning.

Og bare så du er klar over det så sjekkes det hvem som reiser på slike spesialpriser.
Har selv avslørt passasjerer som prøver å benytte seg av ungdomsbilletter.
Det gjør jeg så absolutt ikke - jeg bare sier det som det er: SAS selger billetter som får en gunstigere pris på grunnlag av din alder. På innenriks er det ingen identitetssjekk, som betyr at man her teoretisk sett skal kunne komme seg på flyet med en slik billett uavhegngig av om man faktisk er i den kvalifiserende aldesgruppen. Det er en forskjell på å si ting som det er, og å oppfordre til lovbrudd - det forstår vel dere og? Om folk (f.eks. gjerrige sunnmøringer) blir tatt, er dette selvsagt positivt. Misbruk av de fører jo naturligvis til at de ikke i like stor grad kan opprettholdes.

Selv benytter jeg meg av ungdomsbilletter veldig ofte, og setter svært stor pris på de. Men det er fordi jeg selv er under 26 år.

Last edited:

Ser ut som minste ordinære pris for innenriks i Sør-Norge nå er 799 hos SAS.

Ja, da skulle det være dyrere å reise fra Gardermoen enn det er å parkere der.

Vidar

Dette er dårlige nyheter for en som pendler innenriks.
Nå blir det billigere å kjøre bil istedenfor og det blir dårlig med gullkort av det :D

Dette er dårlige nyheter for en som pendler innenriks.
Nå blir det billigere å kjøre bil istedenfor og det blir dårlig med gullkort av det :D

Spørs hvor du skal, aldri om jeg setter meg i bilen over fjellet fra Bergen til Oslo. Alternativkostnaden av tid for en slik tur er rimelig høy.

Måtte en rask privat-tur over fjellet nå neste uke, billetten med SAS på BGO-OSL kostet like mye t/r som en t/r med DY på BGO-LPA...

Jeg reiser KRS-OSL ukentlig og det koster meg ca tusenlapp med bil.
Når SAS solgte billetter for 349 og Norwegian for 299 var det jo veldig greit.
Nå som det koster 769 hos SAS og 599 hos Norwegian blir det verre og forsvare.

Back