BU662
critical mind
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?
Dersom jeg leser dette trad sa kan jeg bare konstatere en ting:
Begge selskaper driver na konsekvent med Revenue Management pa OSL-BGO og OSL-SVG. Det er bare fornunftig a skru opp prisene dersom man mener / har data / fakta som sier at man selger en mindre antall seter til en höyere pris som under streken gir mer inntjening enn dersom man selger en haug av billige billetter. Husk ogsa at man har en del variable kostnader...
Det er en stort illusjon at dersom man discounter mer at man vil tjene mer. Jo billigere en billett blir, jo mere ma du selge for a ha samme inntjening. Derfor er sanne "discounting habits" egentlig bare dödelig. Fordi de har en upent side-effekt. Man eroderer betalings-viljen hos kundene. Dette kan ses perfekt i denne topic, siden noen sier at de vil betale 700 NOK for en booking pa kort varsel, men ikke saerlig mere. Derfor ma man stoppe opp med discounts dersom man vil öke sin profitabilitaet.
Dersom man vil virkelig starte sitt "Revenue Rakett" sa ma man ha nok "nuts" a skrur opp prisene pa de flygninger / datoer hvor man vet at betalingsviljen er höyt. Dette har begge aktörer fra tid til tid glemt.
Dette har forövrig ingenting med en pris-sammenarbeid a gjöre. Bade Norwegian og SAS krangler seg om de samme kunder og derfor kan man forvente at betalingsviljen hos DY og SK vil vaere nesten lik, kanske med en litt premium hos SK fordi de har en nettverk som de flyr og DY ikke tenker sa lenger saerlig höyt i nettverk-strukturer. Ingen selskap kjenner denne betalingsviljen perfekt, men jeg vil gjerne tro at begge selskaper har gode historiske data, marked-kunnskap etc. Jeg har likevel mine tviler at begge selskaper har de optimale IT-systemer... Men dette er en annen sak...
Selvsagt er denne ökonomiske fornunft ikke god news til kundene. Den store party med billig-billetter er na over.
Dersom jeg leser dette trad sa kan jeg bare konstatere en ting:
Begge selskaper driver na konsekvent med Revenue Management pa OSL-BGO og OSL-SVG. Det er bare fornunftig a skru opp prisene dersom man mener / har data / fakta som sier at man selger en mindre antall seter til en höyere pris som under streken gir mer inntjening enn dersom man selger en haug av billige billetter. Husk ogsa at man har en del variable kostnader...
Det er en stort illusjon at dersom man discounter mer at man vil tjene mer. Jo billigere en billett blir, jo mere ma du selge for a ha samme inntjening. Derfor er sanne "discounting habits" egentlig bare dödelig. Fordi de har en upent side-effekt. Man eroderer betalings-viljen hos kundene. Dette kan ses perfekt i denne topic, siden noen sier at de vil betale 700 NOK for en booking pa kort varsel, men ikke saerlig mere. Derfor ma man stoppe opp med discounts dersom man vil öke sin profitabilitaet.
Dersom man vil virkelig starte sitt "Revenue Rakett" sa ma man ha nok "nuts" a skrur opp prisene pa de flygninger / datoer hvor man vet at betalingsviljen er höyt. Dette har begge aktörer fra tid til tid glemt.
Dette har forövrig ingenting med en pris-sammenarbeid a gjöre. Bade Norwegian og SAS krangler seg om de samme kunder og derfor kan man forvente at betalingsviljen hos DY og SK vil vaere nesten lik, kanske med en litt premium hos SK fordi de har en nettverk som de flyr og DY ikke tenker sa lenger saerlig höyt i nettverk-strukturer. Ingen selskap kjenner denne betalingsviljen perfekt, men jeg vil gjerne tro at begge selskaper har gode historiske data, marked-kunnskap etc. Jeg har likevel mine tviler at begge selskaper har de optimale IT-systemer... Men dette er en annen sak...
Selvsagt er denne ökonomiske fornunft ikke god news til kundene. Den store party med billig-billetter er na over.