Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Min erfaring er at det gjelder på alle avganger til Oslo fra Bergen, Stavanger og Trondheim (har ikke sjekket Nord-Norge).

Ser at det nå gjelder også til Stavanger, men i januar fikk jeg billett SVG-OSL til 699kr da det var billigere å bestille to happy enn en fleksibel. Flott at selskapene tar ut denne fortjenesten på flere ruter. Har stusset over praksisen med billige billetter helt frem til avgang, og det har jeg også skrevet i flere tråder de siste årene. Folk som synes det blir for dyrt, kan ta tog eller leiebil.

Edit: Hvor lang tid tar det før denne saken kommer i en nettavis??
 
Last edited:
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det er derfor jeg lurer på om noen vet helt konkret hvor mange dager før man må bestille for å unngå å betale 1900 kr én vei? Kanskje det varierer fra rute til rute?

En høyst uvitenskaplig undersøkelse tyder på at det på OSL-BGO er dyrt når man bestiller billetter for hverdager på inneværende uke. Virker da som det er dyrt man-tors, mens lett å få billetter til 699 fre-søn.
For neste uke finner jeg 699-billetter på omtrent alle avgangene hver eneste dag.

Det er ihvertfall status på en tirsdag ved lunsjtider ;)
 
Re: BGO-OSL 21.01 - Hva skjer med prisene?

At de følger hverandre opp, er da like naturlig som at de iblant følger hverandre ned. Dette gjelder jo alle bransjer. Statoil borti veien setter ikke ned prisene når Shell rundt hjørnet hever sine.

Interessant nok så har jeg hørt opptil flere personer i kommersiell ledelse i et større skandinavisk flyselskap som mente at det slett ikke var slik at det da noe mindre selskapet trengte å sette ned sine priser når det større selskapet satte ned sine priser.:) Det er et argument som mange her inne også har fremholdt i andre sammenhenger, men det er naturligvis ikke det man normalt sett observerer.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Nå er jo flyselskapene normalt sett veldig flinke til å følge med på hva konkurrentene driver på med, og det er veldig fort gjort å endre prisene (i prinsippet stenge de lavere bookingklassene), så det er ikke uten videre noe problem. Det er ikke nødvendigvis en fordel for kundene, men det er en annen sak.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Hmm.. OSL-BGO om en uke (3/3). Norwegian alt er utsolgt i alle prisklasser etter kl 14.15. SAS ligger på 1700 kr for billigst...
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Så lenge de fyller flyene, kan de ta så mye noen er villig til å betale. At et tilnærmet likt produkt er priset tilnærmet likt burde ikke sjokkere noen.

De som handler billetter så sent som samme dag er ikke styrt av pris men tid.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Så lenge de fyller flyene, kan de ta så mye noen er villig til å betale.
Min erfaring er at det er lenge siden jeg har hatt så god plass mellom BGO og OSL som jeg har hatt i det siste (SK). Skal ikke påstå at det skyldes den nye prisstrukturen (kan like gjerne skyldes tilfeldigheter), men det bidrar i hvert fall ikke til fullere fly. Dette har uansett SAS bedre kontroll på enn meg, så om de ser at endringen fører til mindre gryn i kassen, gjør de vel justeringer.
 
Re: BGO-OSL 21.01 - Hva skjer med prisene?

Og nå er det uansett ikke plass (slot/gate/etc) til en ny aktør i rushen fra OSL til de andre store byene, så Ryanair slipper vi innenriks:D
Forsåvidt greit at de gjør dette om de tjener mer på det, men hvordan fungerer tildeling av slots? Liker ikke om SAS og Norwegian er beskyttet av konkurranse fordi slots ikke blir tildelt på markedsvilkår.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Min erfaring er at det er lenge siden jeg har hatt så god plass mellom BGO og OSL som jeg har hatt i det siste (SK). Skal ikke påstå at det skyldes den nye prisstrukturen (kan like gjerne skyldes tilfeldigheter), men det bidrar i hvert fall ikke til fullere fly. Dette har uansett SAS bedre kontroll på enn meg, så om de ser at endringen fører til mindre gryn i kassen, gjør de vel justeringer.

Kunne vært interessant å vite når på døgnet du reiste?
Bussen inn til Oslo sentrum er stort sett nesten tom på tidlig ettermiddag, men får du sitteplass på returen har månedskortet svart seg bare på den reisen.
 
Re: BGO-OSL 21.01 - Hva skjer med prisene?

Forsåvidt greit at de gjør dette om de tjener mer på det, men hvordan fungerer tildeling av slots? Liker ikke om SAS og Norwegian er beskyttet av konkurranse fordi slots ikke blir tildelt på markedsvilkår.

De som har slots får beholde sine slots gjennom grandfather-rights. Så SK og DY blir ikke beskyttet. Avinor kan jo ikke akkurat komme å si; Sorry SAS, RyanAir vil fly OSL-BGO kl 07.20, så dere må legge ned deres rute.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Min erfaring er at det er lenge siden jeg har hatt så god plass mellom BGO og OSL som jeg har hatt i det siste (SK).

Synes det har vært god plass mellom OSL-SVG/BGO/CPH i år, sett mot foregående år.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Fra hva jeg la merke til, gjelder økningen for alle billetter (inkludert rabatt billetter) i Norge. I begynnelsen, ville tilbud billetter fra Norwgian Trondheim-Oslo starter på 199 kroner. Imidlertid har denne startprisen blitt gradvis hevet til 299, 399 og kan nå satt til 499 kroner.

Det samme skjedde med SAS, deres første forsøk på å konkurrere med Norwegian (på TRD-OSL) startet med kampanjetilbud billetter på 399, så 489 og nå 669.

I disse tilfellene tror jeg at flere folk fra Trondheim (og andre storer byer i Norge) begynte å reise utenlands, og de fleste av de internasjonale reiser kobler i Oslo (i tillegg til en trolig øke på reise mellom begge byene så vel).
 
Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Tilbake til påstanden om prissamarbeid: Det er bare å Google litt på "airline revenue management", så finner man lett ut hva det er som skjer. Det er nettroboter og andre automatiserte programmer som justerer prisene basert på kundenes bookingvaner. Alt du gjør, når du gjør det, hvem du er, alder, kjønn, osv. analyseres for å finjustere prisene hele veien. Dette i tillegg til f.eks. fast antall x, y og z-biletter i forskjellige bookingklasser. I tillegg sitter det en hel skokk med revenue managers og overvåker bookingsystemene. Påstanden om prissamarbeid faller på sin egen urimelighet. Prissamarbeid er vel heller relevant for håndverkerbedrifter, bilverksteder, frisørsalonger og andre helt "vanlige" bransjer som har mistenkelig høye priser til tross for relativt hard konkurranse. Vi hadde en forelesning på Luftfartsstudiet ved UiN om revenue management. En fra NAS' RM-avdeling holdt foredrag, og det var faktisk jæskla interessant å høre hvordan de jobber, og hvordan systemene er bygget opp! :) Det man egentlig gjør er jo bare å sørge for at prisen til enhver tid er minst like høy som kundens betalingsvillighet...
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

I dag skriver vi tirsdag. Oslo-Bergen imorgen eller torsdag koster minimum 1849 kr hver vei. Fredag-lørdag 1417 kr, mens søndag ligger på "vanlig" 669 kr. Fra imorgen av tipper jeg de prisene kan forskyves med én dag. Norwegian har noen få avganger til halve prisen, men antar de legger seg på samme prising om kort tid.

Moralen er altså at man må bestille enda tidligere for å få de laveste prisene.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Måtte fly OSL-EVE-OSL her for ikke lenge siden med avreise 1-2 dager etter at jeg startet å se etter billetter. Billigste jeg fant var 4000, mens det 3 dager etter kostet nede i rundt 1500,-

Heldigvis hadde jeg EB-poeng og brukte de istedet..
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Skal til Bergen i morgen, og da jeg søkte opp billetter på fredag var det mye tilgjengelig til 6-700 kr. både med SAS og Norwegian. Fordi kalenderen ikke var klar ventet jeg med å bestille til i dag - og nå finner jeg bare billetter til 1459 kr. med Norwegian og 1849 kr. med SAS - på så å si alle avganger. Er ikke et slikt parallelt prishopp litt rart? Flyene er neppe fulle på en tirsdag, men hvorfor ikke la folk betale dyrt når de bestiller i siste liten? Jeg vet ikke.

Heldigvis har vi avtale med SAS på ruten som gjør at en fleksibel billetter bare koster noe over 1000 kr. en vei.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Etter at vi ble godt vant med kapasitetsprisingen til DY (som SAS fulgte etter med), er det tungt å vende tilbake til gamlemåten med cut-off x antall dager før for rimeligere billetter.

Alle avgangene er det i hvert fall ikke fulle mellom OSL og BGO hos SAS for tiden. Kun 53 pax på BGO-OSL igår ettermiddag, mens det også var meget romslig på OSL-BGO på fredag. Prisutviklingen forut for avreise var som tidl. beskrevet i denne tråden. Det viktige for selskapene er jo uansett om inntjeningen samlet sett blir bedre slik det er nå, eller om de med tid og stunder vender tilbake til prising etter ledig kapasitet.
 
Markedssituasjonen, sammarbeid i "duopol"?

Norwegian kjører for tiden konsekvent priser rundt 1500 kr. pr. tur oslo-stavanger inneværende dag og de neste par dager i motsetning til tidligere hvor prisene gjerne var rundt kr. 500 samme dag.
Sas ligger rundt 1800 for samme strekning.
Synspunkter på strategi og hvor lenge dette vil fortsette?
Det blir vel kanskje litt lekkasje til WF, torp-stavanger som ofte ligger under 1000? og kanskje litt til dat rygge-stavanger.
Torp-rutene til Bergen ligger fortsatt på ca. 250.
 
Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Dette vil nok fortsette lenge, da selskapene definitivt tjener mer penger per hode enn tidligere, selv med færre passasjerer om bord i flyene.

Det er rett og slett elendig"revenue management" å selge så rimelige billetter få dager i forveien - folk som reiser på så kort varsel har i 99 % av tilfellene en marginal betalingsvilje som er høyere enn gjennomsnittet i befolkningen (ergo: de MÅ reise, eksempel til et møte).

For mange rimelige billetter fører også til det som kalles "high yield spillage" - det vil si at man mister muligheten til å selge potensielt dyre billetter på fulle avganger, da disse fylles opp for kjapt i forhold til hva som er optimal lønnsomhet for selskapene.
 
Back
Top