Priority bagasje tag

Les en gang til... De med EBG eller høyere status skal ha Pri-tag uansett, det skal gå av seg selv. Det samme gjelder de som reiser på utenriksruter i Pluss.

Derimot er det de "statusløse" og sølvkunder i Pluss på innenriksreiser som alltids kan spørre om en Pri-tag. Det er ikke noe de har krav på (jeg vet: forvirrende SAS-produkt), men om spørsmålet stilles på rett måte vet jeg flere som gjerne setter på en Pri-tag til dem som reiser i Pluss innenriks.

Jeg fikk ikke pri-tag i CPH i går, så det går nok aldeles ikke av seg selv for statuskunder. Men å sette meg på knærne foran innsjekkiskranke og be ydmykt om noe jeg i henhold til vilkårene altså skal ha krav på, gidder jeg rett og slett ikke.

På Plus/Flex skal alle ha pri-tag, både på SAS og WF, innenriks som utenriks.

Automatene er per i dag ikke i stand til å printe disse riktig. Derfor må det settes på manuell tag i betjent skranke.

Går man på self-drop vil man ike få pri-tag.

Last edited:
På Plus skal alle ha pri-tag, både på SAS og WF, innenriks soim utenriks.

Automatene er per i dag ikke i stand til å printe disse riktig. Derfor må det settes på manuell tag i betjent skranke.

Jeg var i SAS Gold/First-skranken, og fikk ikke pri-tag. At det ikke fungerer optimalt på automatene er greit nok, men jeg synes det bør være unødvendig å måtte be om pri-tag i betjent skranke dersom man uansett har krav på det. Men jeg ble litt forvirret her: Er det slik at bare Plus har krav på pri-tag, eller gjelder dette også EBG og EBD? Hvis det ikke gjelder statuskunder men kun reisende i Plus, så kan jeg jo forstå hvorfor jeg ikke fikk.

Rettelse ..... leste feil ... på innland er det bare EBP/EBG/EBD som skal ha .. ikke flex- My bad.

På Plus/Flex skal alle ha pri-tag, både på SAS og WF, innenriks som utenriks.

På WF også? Det har jeg aldri fått, og jeg har hatt 40-50 flighter med de i året de siste årene. De aller fleste på Flex, og alle med minst EBD.

Det har vært en del problemer med dette da Amadeus ikke har klart å gjennkjenne SAS-status på WF-flighter. Dette skal være løst, men er ikke sikker på om det er implementert.

Imidlertid er reglene, og på manuell skranke skal man vite dette:

Følgende passasjerer får Prio tag hos WF:
Innland: EBP, EBD, EBG kunder.
Utland: EBP, EBD, EBG + flex kunder.

Da får vi se i dag om jeg får. Dette er i BGO så jeg har ikke store troen.

Ja, den jinxet jeg fint. Ved innsjekk fikk jeg fin-fint orange merke på kofferten med Widerøe på. Det har jeg aldri sett før. Jeg visste ikke de hadde egne pri-tag'er?

Ja, den jinxet jeg fint. Ved innsjekk fikk jeg fin-fint orange merke på kofferten med Widerøe på. Det har jeg aldri sett før. Jeg visste ikke de hadde egne pri-tag'er?

Har pleid å få pritag innenlands med WF fra BGO siste tre gangene, men da med SAS sine tagger. Visste ikke at WF hadde egne. Jaja, man lærer så lenge man har bonuskort

Jeg fikk ikke pri-tag i CPH i går, så det går nok aldeles ikke av seg selv for statuskunder. Men å sette meg på knærne foran innsjekkiskranke og be ydmykt om noe jeg i henhold til vilkårene altså skal ha krav på, gidder jeg rett og slett ikke.

Igjen: ingen poeng å gå "på knærne" dersom du har EBG. Pri-tag skal settes på dersom alle følger rutinene som gjelder. Om du opplever at det stadig svikter er det noen som svikter rutinen...

De eneste jeg foreslår å "spørre pent" er de som reiser innenriks i Pluss uten nødvendig status ("nødvendig status"= Gullkort eller høyere).

Pri-tag er vel det absolutt dårligste godet som tilbys trofaste kunder. Ikke virker det og ikke betyr det stort om det hadde gjort det. Større håndbagasje hadde derimot vært noe...

Pri-tag er vel det absolutt dårligste godet som tilbys trofaste kunder. Ikke virker det og ikke betyr det stort om det hadde gjort det. Større håndbagasje hadde derimot vært noe...

Det skjer mye med prioritert bagasje bak kulissene også. Bagasjen kommer så godt som alltid med i selv de korteste connections. Det kommer alltid med når det bir vektrestriksjoner.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått bagasjen og resten av reisefølge har stått og sett tomt på bagasjebåndet.

Det er ikke den aller beste goden, men jeg er direkte uenig med deg i at det er aller dårligste.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått bagasjen og resten av reisefølge har stått og sett tomt på bagasjebåndet.

Det er ikke den aller beste goden, men jeg er direkte uenig med deg i at det er aller dårligste.

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å ta feil :D
Selv opplever jeg knapt noen fordel som følge av den gule lappen. I tillegg har jeg fornyet garderoben for flere tusen på forsinket bagasje siste året.
Kunne jeg fått bagasjen umiddelbart ved ankomst ville jeg være enig med deg. Nå spiller det ingen rolle om jeg må vente fem eller syv minutter.

Er forsåvidt enig med Bergern. Med god reiseforsikring kan man shoppe klær for 10-15kNOK så snart man har en IPR i hånden, så det er ikke SÅ nøye om bagasjen kommer frem alltid. Med trange connections over endel av de beryktede flyplassene (CPH, LHR,...) holder man seg lett med arbeidsklær av den dyre typen med slips.
Men til RedLine: kunne du fortalt litt mer hva som skjer med prioritert bagasje i bakgrunnen?
Har litt tynt statistisk materiale, men det synes som om det er mange ganger større sannsynlighet for forsinket bagasje på retur enn det er på utreise. Det skulle vel aldri være en bevisst prioritering basert på erstatningsansvar?

Back