Premiere

Super rapport! Hyggelig lesing, samt fine bilder. Selv er jeg ikke kravstor når det kommer til luksus. Har loungen dusj er jeg som regel tilfreds :)

Takk for at du tar deg tid til å dele opplevelsen din med oss!

Hovedretten var en kylling som smakte kun som kylling. Merket ikke noe til de andre ingrediensene som sto i menyen. Vinvalget ble favoritten fra utreisen, Châteauneuf-du-Pape.

IMG_3620.jpg

IMG_3619.jpg

Veldig enkel oste-tallerken, denne minnet om Thai i F:

IMG_3622.jpg

Innpakka kjeks. WTF??
IMG_3621.jpg

Dessert med portvin og mer rødvin fra Rhone:
IMG_3628.jpg

En helt fin dessert, kaka smakte godt den.
IMG_3626.jpg

Kaffe og single malt. Illy er bra, har Illy-maskin på kjøkkenet og har veldig sansen for den. For mett til sjokolade, så den boksen gikk i bagen.
IMG_3629.jpg

Et stemningsbilde. Setene er ikke veldig private, men man ser lite til sine medpassasjerer uansett. Jeg liker den åpne og luftige kabinen, lite klaus på dette viset.
IMG_3623.jpg

Litt som Twin Otter, åpen dør inflight
IMG_3637.jpg

Bar/buffet-oppsett ved siden av trappa til andre etasje. Champagne, sjokolade, brus og mineralvann.
IMG_3636.jpg

Servering gikk temmelig kjapt, det tok 1:50 fra take-off til kaffe var servert.
Sov tålig bra, 2-3 timer, og våknet 1 time før landing på CDG. Ser at det var et opphold mellom bildene på 4:15, og det et et godt tegn.
Planen var egentlig å droppe frokost om bord og helle ta dette i loungen, men siden jeg likevel var våken så var det jo ingen grunn til å si nei. Og for en frokost, klart den beste jeg har spist i lufta. Alt ble servert på en gang, slik at man rakk spise det man ønsket. Kaffe og ferskpresset appelsinjuice som drikke.

IMG_3640.jpg

Meget velsmakende og frisk frukt:
IMG_3638.jpg

Crepe med bær, og en slags lime vaniljesaus. Supert!
IMG_3639.jpg

Etter en solid frokost var det på tide å pakke sakene, pusse tenner og bruke litt av kremene/sprayene som var på skifterommet, samt ta av seg pyjamasen. Været over CDG var ganske så grått, skarp kontrast til det fine været i USA siste uke.
Vi landet mot vest, 26L tror jeg, og hadde tydligvis en vind fra sør:
IMG_3641.jpg

IMG_3642.jpg

En ganske kjapp taxi, og så ble det parkering på L-gate.
Sammen med to andre av de stygge hvalene. Denne kom fra JNB
IMG_3645.jpg

Den med nytt interiør, som vist i linken i en av de første postene, kom fra LAX. Synd å ikke få prøve den, det blir nok ikke flere muligheter.

Etter et skritt inn på jet-bridgen ble vi hanket tak i av assistenten, geleidet ned trappen og ned til bilen. 2 minutter kjøretur, og så ut til passkontrollen. Dette var felles passkontroll til alle, men med en myndig mine ble vi ført helt fremst i køen. Heldigvis får man si, for med et par nyankomne A380 blir det fort lange køer med 3 åpne luker. Deretter bar det ned igjen til bilen, og direkte til heisen under loungen. Vel oppe i loungen fikk man beskjed om å slappe av, og at man ville bli hentet like før avgang med neste fly.
Arrival-service på denne måten er det vel ikke så mange som kan matche? Selvsagt er det mange som ser rart på en når man går forbi hele køen, men alt i alt er det en meget behagelig måte å reise på.

Det tok ca 45 minutter fra vi klappet til gaten før frokosten ble servert oppe i loungen, så ekstremt hurtig var det ikke. På en såpass stor flyplass tar det meste litt tid, og det kan ikke sammenlignes med f.eks. ZRH der man bruker 15 minutter på tilsvarende, selv om man går og tar tog på egen hånd.
En del av tiden gikk med på å vente på personen som allerede sto og snakka med grensepolitiet, han brukte ca 10 minutter. Alt i alt var det uansett smidig og enkelt, og med en hygglig og pratsom assistent går tiden fort.

Vel inne i loungen var det temmelig lite folk, og kelnerne går rundt og supplerer menyer, mat og drikke. Det var selvsagt også buffet for de som måtte ønske det.

Siden frokost ble droppet forrige gang i loungen, måtte den prøves nå. Menyen står på side 1 i denne rapporten.

Kaffe, juice, brød og frukt ble servert mens man ventet på hovedretten:
IMG_3646.jpg

Meget god omlett med skinke, bacon i en egen skål ved siden av:
IMG_3647.jpg

45 minutter før avgang kom assistenten og oppdaterte med avgangstid, og spørsmål om man ville være først eller sist om bord. En A321 får man fort nok av, så mest mulig tid i loungen og minst mulig i flyet virket som en god ide. Ca 25 minutter før avgang ble man hentet og kjørt til flyet, som da var ferdig boardet. Bilturen gikk på utsiden, og man går opp jet-bridgen på utsiden. Litt usikker på hvor dette flyet gikk fra, trolig 2F.

Utsikt fra høyre side:
IMG_3650.jpg

Hvordan var det å gå fra Premiere til Affairs? Dere kan jo se på bildene og dømme selv.
Det var 4 rader med business, og ca 8 av 16 seter var tatt.
Benplass? Eksisterer ikke. Dette er blant det verste jeg har prøvd, og blir bare komisk på rad 2 hos et fullservice-selskap.
IMG_3648.jpg

Flere som sliter med benplassen?
IMG_3663.jpg

Blokka midtsete i det minste:
IMG_3649.jpg

Taxi på noen få minutter, og ingen kø for take-off. Takk for 4 rullebaner!
Vi tok av på 26R, og hadde en 77E som skulle til NRT “på slep”. Den tok av på 27L ca 20 sekunder etter oss, klatret ut under, og krysset så under oss og til venstre. Her følger en del bilder fra utklatringen.
Terminal 2ABCD
IMG_3651.jpg

Terminal 1 der man blant annet kan se Singapore 380, Thai 77W, United 767 og 757, og en taxende EVA 77W.
IMG_3652.jpg

IMG_3655.jpg

IMG_3657.jpg

Nordlige del av flyplassen, som er stor i utstrekning. Ganske annerledes enn JFK og MSP som er veldig komprimerte i forhold.
IMG_3656.jpg

På tide med litt “mat” igjen. Siden klokka var over 12 gikk det greit med et lite glass champis.
Spiste litt pasta og litt fruktsalat, det andre virket rett og slett så ille at jeg ikke tok sjansen. Dette er altså intra-europeisk business? Fascinerende skuffende, vesentlig dårligere enn Lufthansa business, og milevis fra Swiss og SAS.
IMG_3665.jpg

Herlig rapport igjen fra din side :up:

Basert på menyen så må jeg si de virkelig hadde mange Champagner å velge mellom. De fleste andre virker å ha maks 3-4

Landet før rute ute i gokk langt fra flyplassen i AMS, og fikk en sightseeing rundt det nederlandske bondelandet. Klappet til gate omtrent på rute, og da var man tilbake til virkeligheten. Ingen assistent som kom i møte, ingen bil til loungen, og ingen lounge med kelnere og kokker på kjøkkenet som verket etter å lage de flotteste retter. Nei, her var man sammen med “røkla” i crown lounge.
En stor, upersonlig lounge, som til tross for ok utvalg av mat og drikke, ikke faller i smak. Den er for stor, og det er for mye folk i den. Man måtte lete for å finne en ledig sitteplass, og da synes jeg fordelen med lounge omtrent er borte.

Tydeligvis mange nordmenn som flyr via AMS, man hørte nordmenn over alt. Mange fra oljebransjen kunne man også legge merke til, med firmalogo lett synlig på ryggsekk eller klær.

Hverken luftig eller utsikt:
IMG_3668.jpg

Ikke akkurat i fokus, men med 200 mann rundt meg ville jeg ikke ta for mange bilder.
IMG_3667.jpg

Heineken og en slags suppe. Øyne knapt synlige på terningen
IMG_3666.jpg

En halvtime før avgang var det på tide å tusle til gaten, heldigvis ikke mer enn 5 minutter unna. Der var boarding i ferd med å begynne, og med to separate køer. Skypriority for biz og metall, og denne køen var såpass kort at det ikke tok mer enn et par minutter før man var på vei ned til en 73W.
Det var ca 4 rader business, jeg slo meg ned på 02F. Belegget var ca 12 av 16, med midseter blokkert.

Klokka var nå 14 på ettermiddagen, og behovet for søvn meldte seg. Øynene var derfor lukket, og man husker ikke noe før en stund etter avgang.

Forholdsvis tynne seter, men veldig mye mer behagelig enn Lufhansas NEK. Benplassen var helt grei, jeg hadde sikkert klart 3-4 timer med blokkert midtsete.
IMG_3672.jpg

Rent, pent og trolig et ganske nytt fly
IMG_3671.jpg

En liten wingview må til
IMG_3669.jpg

Purser kom rundt, håndhilste på oss og tiltalte oss med navn. Hun var meget hyggelig, og understreket at hvis vi ønsket noe som helst, eller hun kunne gjøre noe for at reisen skulle bli bedre, så måtte vi bare si i fra. Mye mer enn det AF klarte for en Premiere->Affairs-passasjer med andre ord, der sa hverken purser eller FA noe som helst.

Det var matservering på denne flighten også, og det var to valgmuligheter.
Her er en sandwich med egg og bacon, som ble spist 10% av. En slags fromasj med bringebærsaus til dessert. Ikke noe rungende hurra for dette heller.
Cola? Ja, hverdagen var på vei tilbake!
IMG_3670.jpg

Landing fra nord litt etter rute, og etter å ha røsket med seg 4 warsteiner, 2 spätlese og 2 barolo fra taxfree, rakk man akkurat et direktetog til Oslo S. Med så mye bagasje var det greit å ta taxi hjem, 10 minutter rusletur fra Nationaltheateret med bager og poser fristet ikke.

Lille trille, store trille og den røde posen er endelig hjemme.
IMG_3673.jpg

Jeg skal komme med en oppsummering av service, fly,lounger, mat osv, og sammenligne med tidligere erfaringer, men det får bli i neste post.
Hvis denne rapporten falt i smak, kan man jo lese:
“SALT og Champagne” - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87984
“Noen deja vus, Asia Mk II…..” http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814

Takk for tilbakemeldinger! :)

Helt topp, Dag....Kunne tenkt meg å ha forsøkt F på AF er meget svak for selskapet. Men hakke nok poeng for F der, kun C hvis Promo.. Vil prøve neste sommer... Flyr hvorsomhelst noen dager....

Helt topp, Dag....Kunne tenkt meg å ha forsøkt F på AF er meget svak for selskapet. Men hakke nok poeng for F der, kun C hvis Promo.. Vil prøve neste sommer... Flyr hvorsomhelst noen dager....

Merci pour le super rapport :) Genial de voir la Première chez AF.

....ventet egentlig litt på oppsummeringen din Dag...;)
...Jeg skal komme med en oppsummering av service, fly,lounger, mat osv, og sammenligne med tidligere erfaringer, men det får bli i neste post....

...men du oppsummerer som vanlig veldig greit underveis også, og man får takke for nok en fantastisk flott TR :up:

AF La Premiere på 777-300ER og A380 syntes jeg så veldig bra ut - ikke minst loungen på CDG. Så også ut til at vin/champagne-utvalget holdt godt mål i lufta.
Frokosten før landing på CDG fikk jeg vann i munnen av....:p

Jeg stoler på Google Translate, og sier:

Rapport de voyage fantastique, je vous remercie!

Legger ut noen bilder av kitene jeg fikk også. Tydelig at de har støvet ned i en skuff.

Dette fikk jeg når jeg gikk i dusjen på JFK
IMG_3695.jpg

Innhold
IMG_3700.jpg

Dette var del av kitet vi fikk om bord. Resten la jeg igjen, og tok bare med meg denne hjem
IMG_3694.jpg

Innhold
IMG_3698.jpg

Dette lå på skifterommet i 380. Tydelig at ingen andre brukte de, så jeg tok med meg et par
IMG_3696.jpg

Innhold
IMG_3701.jpg

Pysj’en
A380 til høyre, noe større og gråere i fragen
IMG_3697.jpg

IMG_3625c.jpg

Så var det på tide med en liten oppsummering, sammenligning med andre erfaringer og konklusjon

-Intra-Europeisk var dårlig. Dette gjaldt særlig Air France, men også KLM. Veldig trangt hos Air France, minimal service, og skrøpelig mat. KLM er omtrent på nivå med Lufthansa, Air France på bunnen av min liste. Swiss og SAS et godt hakk foran.
-Servicen på CDG er bedre enn noe annet jeg har prøvd I første klasse. Dette inkludere ANA på NRT, Thai i Bangkok, Lufthansa i Frankfurt og Swiss i Zurich. CDG har et dårlig rykte, men i første klasse går transfer som en lek. Man blir plukket opp ved flyet og kjørt til neste avgang, uansett om man reiser ut eller kommer hjem. Hvis man har dårlig tid, blir man kjørt direkte til neste fly. Assistentene var utrolig bra. Mye mer personlige enn hos Lufthansa. Man følte seg skikkelig verdsatt og godt tatt vare på fra ankomst til avreise, og de var svært interessante å prate med. Tydelig at Air France har plukket ut sine flinkeste til disse jobbene, og de var også meget gode i engelsk. De frakter kun en passasjer i hver bil, hvis man ikke reiser sammen. Hver passasjer hadde en spesifikk assistent, og hvis de gikk av skift kom de og introduserte arvtageren. Minimalt med kø over hele linja, siden assistenten hadde autoritet til å stille seg først i køen.

-Assistentservicen på JFK var også bra, men selvsagt ingen biler. Man ble fulgt til fots fra innsjekk til lounge, og plukket opp og fulgt til flyet før avgang. Også der var service og holdning fra assistentene meget bra.

-Loungen I Paris var minst like bra som alt annet. Ikke like stor som FCT, men meget fin. Servitør-service både når man sitter i spise-avdelingen og i sofa-avdelingen. Meget høy kvalitet på maten. Ikke like stort utvalg som i FCT, men etter min mening var det bedre kvalitet. Alt i alt, den beste loungen jeg har besøkt, og helt klart noe de ansatte er stolte av.
-Loungen på JFK var ikke imponerende, og det er synd at Air France ikke har en skikkelig middagsmulighet for passasjerer i F. Jeg tipper de fleste er interessert i å spise skikkelig på bakken og heller sove i lufta. JFK er vel den eneste utestasjonen som har nok daglige avganger og La Premiere-seter til å kunne rettferdiggjøre en liten ala carte avdeling.

-Jeg liker hard-produktet til Air France. Den innvendige bredden på 777 og hoved-dekket på A380 gjør at 1-2-1 blir romslig. Virkelig flott at Air France har plassert første klasse på hoveddekket, og ikke i andre etasje som f.eks. Lufthansa. Jeg er heller ingen fan av suiter, og synes det er viktigere at kabinen er åpen og luftig. Privatliv får man så det holder, pga vinklingen av stolene. Spesielt på A380 var det langt til naboen! Komforten både når man sitter og ligger er meget bra, minnet litt om ANA sine seter. Senga er ikke like bra som Lufthansa sin rekonfigurerte 744, men jeg synes den er i en særstilling.

-Maten ombord var av god kvalitet, men ikke like bra som I Paris. Hovedrettene kunne gjerne vært noe forbedret, men resten var skikkelig godt. Assistenten fortalte at de ønsket at passasjerene hadde nok tid ved transfer til å besøke loungen og spise der. En god tanke, men ikke alle har nok tid til dette, og da bør hovedrettene om bord være at litt høyere standard. Frokosten var meget bra, og jeg henger meg ikke opp i at f.eks. sausen ble servert fra en aluminiums-kopp og kjeksen kom i plast. Smaken er viktigere for meg, og den var topp. Den klart beste frokosten jeg har hatt om bord et fly. Vin og annen drikke var også godt, men skulle jeg flydd mye i La Premiere så hadde jeg nok etter hvert savnet andre valg enn fransk vin. Alt i alt vil jeg si at maten var litt over det Lufthansa serverer, omtrent som ANA, men ikke like bra som Swiss.

-Servicen ombord var meget bra, selv med 8/8 I 77W og 9/9 I 380. Den var ikke like personlig og profesjonell som hos Swiss og ANA, men definitivt bra nok til at jeg ble fornøyd. Omtrent som Lufthansa. Engelsken til FA var også meget bra, noe som av og til har vært en mangelvare. Ingen fransk arroganse å spore noe sted.

-Boarding. Hvorfor boarde økonomiklasse gjennom L1 og forbi første klasse? Høres helt merkelig ut. Det kan ha vært tilfeldig og kun denne gangen. I Paris gikk jeg forbi siste rest av køen og var omtrent sistemann om bord.

-Konklusjon:
Jeg har ikke vært noen fan av Air France, og spesielt ikke CDG. Jeg hadde ikke så store forventinger til denne reisen, og var spent på hva jeg skulle forvente. Det finnes jo knapt TR av La Premiere og loungen i Paris, så det gikk ikke an å lese seg opp på forhånd.
Servicen på bakken får Air France til å nå nesten til toppen av min liste. Jeg ville flydd Air France før både Lufthansa, Thai og ANA i fremtiden, men Swiss står fremdeles som førstevalg på grunn av kombinasjonen mat/drikke/service. Jeg tror La Premiere er undervurdert, spesielt på flyertalk. Det kunne man også se på kommentarene jeg fikk på rapporten, mange hang seg opp i ganske uinteressante bagateller for å kunne dømme Air France nord og ned.
Jeg kommer sikkert aldri til å fly La Premiere igjen, siden de priser seg 50% høyere enn de fleste konkurrentene, men jeg er glad jeg fikk sjansen denne gangen.

Noe av grunnen til at de boarder økonomi igjennom L1 er at det muligens bare er to jetwayer tilgjengelig på JFK. Men hadde vært mer hensiktsmessig å ha en på L2 og en i overetasjen. Dog er ikke L1 og en i overetasjen noe uvanlig om man bare har to jetwayer på en airbus 380, da Lufthansa feks bare har Y på maindeck.

Noe av grunnen til at de boarder økonomi igjennom L1 er at det muligens bare er to jetwayer tilgjengelig på JFK. Men hadde vært mer hensiktsmessig å ha en på L2 og en i overetasjen. Dog er ikke L1 og en i overetasjen noe uvanlig om man bare har to jetwayer på en airbus 380, da Lufthansa feks bare har Y på maindeck.

Hvis man ikke har 3 broer, så har Air France valgt en dårlig løsning.
SQ har F i nesen og M lenger bak som Air France, C og så (Y)/M på øvre dekk.

Dette hadde fjernet problemet. F og C gjennom L1, der C-pax går opp trappa i stedet for gjennom F. M gjennom L2. Ingen gjennomgangstrafikk gjennom F.
7275334598_3ed535c1a4_z.jpg

Utrolig at jeg ikke har sett denne fantastiske rapporten før nå. Hva skal til for å kunne oppgradere fra C for 800 Euro?

Utrolig at jeg ikke har sett denne fantastiske rapporten før nå. Hva skal til for å kunne oppgradere fra C for 800 Euro?

Mener du hele billetten eller bare bakke-servicen?
Noen har fått tilbud på mail og ved innsjekk, 1000-1300 euro. Tror dette gjelder en vei.
http://www.flyertalk.com/forum/air-...3315-anyone-get-e-mail-upgrade-offer-o-f.html

Det går også an å oppgradere kun bakke-service fra C til F. Først kostet det 800 euro eller 57 000 miles, så ble dette redusert til 300 euro. Mulig dette gjelder kun for ruter der AF ikke tilbyr La Premiere.

http://www.flyertalk.com/forum/air-...long-haul-flights-without-p-cabin-ex-cdg.html

Back