Legger ut noen bilder av kitene jeg fikk også. Tydelig at de har støvet ned i en skuff.
Dette fikk jeg når jeg gikk i dusjen på JFK
Innhold
Dette var del av kitet vi fikk om bord. Resten la jeg igjen, og tok bare med meg denne hjem
Innhold
Dette lå på skifterommet i 380. Tydelig at ingen andre brukte de, så jeg tok med meg et par
Innhold
Pysj’en
A380 til høyre, noe større og gråere i fragen
Så var det på tide med en liten oppsummering, sammenligning med andre erfaringer og konklusjon
-Intra-Europeisk var dårlig. Dette gjaldt særlig Air France, men også KLM. Veldig trangt hos Air France, minimal service, og skrøpelig mat. KLM er omtrent på nivå med Lufthansa, Air France på bunnen av min liste. Swiss og SAS et godt hakk foran.
-Servicen på CDG er bedre enn noe annet jeg har prøvd I første klasse. Dette inkludere ANA på NRT, Thai i Bangkok, Lufthansa i Frankfurt og Swiss i Zurich. CDG har et dårlig rykte, men i første klasse går transfer som en lek. Man blir plukket opp ved flyet og kjørt til neste avgang, uansett om man reiser ut eller kommer hjem. Hvis man har dårlig tid, blir man kjørt direkte til neste fly. Assistentene var utrolig bra. Mye mer personlige enn hos Lufthansa. Man følte seg skikkelig verdsatt og godt tatt vare på fra ankomst til avreise, og de var svært interessante å prate med. Tydelig at Air France har plukket ut sine flinkeste til disse jobbene, og de var også meget gode i engelsk. De frakter kun en passasjer i hver bil, hvis man ikke reiser sammen. Hver passasjer hadde en spesifikk assistent, og hvis de gikk av skift kom de og introduserte arvtageren. Minimalt med kø over hele linja, siden assistenten hadde autoritet til å stille seg først i køen.
-Assistentservicen på JFK var også bra, men selvsagt ingen biler. Man ble fulgt til fots fra innsjekk til lounge, og plukket opp og fulgt til flyet før avgang. Også der var service og holdning fra assistentene meget bra.
-Loungen I Paris var minst like bra som alt annet. Ikke like stor som FCT, men meget fin. Servitør-service både når man sitter i spise-avdelingen og i sofa-avdelingen. Meget høy kvalitet på maten. Ikke like stort utvalg som i FCT, men etter min mening var det bedre kvalitet. Alt i alt, den beste loungen jeg har besøkt, og helt klart noe de ansatte er stolte av.
-Loungen på JFK var ikke imponerende, og det er synd at Air France ikke har en skikkelig middagsmulighet for passasjerer i F. Jeg tipper de fleste er interessert i å spise skikkelig på bakken og heller sove i lufta. JFK er vel den eneste utestasjonen som har nok daglige avganger og La Premiere-seter til å kunne rettferdiggjøre en liten ala carte avdeling.
-Jeg liker hard-produktet til Air France. Den innvendige bredden på 777 og hoved-dekket på A380 gjør at 1-2-1 blir romslig. Virkelig flott at Air France har plassert første klasse på hoveddekket, og ikke i andre etasje som f.eks. Lufthansa. Jeg er heller ingen fan av suiter, og synes det er viktigere at kabinen er åpen og luftig. Privatliv får man så det holder, pga vinklingen av stolene. Spesielt på A380 var det langt til naboen! Komforten både når man sitter og ligger er meget bra, minnet litt om ANA sine seter. Senga er ikke like bra som Lufthansa sin rekonfigurerte 744, men jeg synes den er i en særstilling.
-Maten ombord var av god kvalitet, men ikke like bra som I Paris. Hovedrettene kunne gjerne vært noe forbedret, men resten var skikkelig godt. Assistenten fortalte at de ønsket at passasjerene hadde nok tid ved transfer til å besøke loungen og spise der. En god tanke, men ikke alle har nok tid til dette, og da bør hovedrettene om bord være at litt høyere standard. Frokosten var meget bra, og jeg henger meg ikke opp i at f.eks. sausen ble servert fra en aluminiums-kopp og kjeksen kom i plast. Smaken er viktigere for meg, og den var topp. Den klart beste frokosten jeg har hatt om bord et fly. Vin og annen drikke var også godt, men skulle jeg flydd mye i La Premiere så hadde jeg nok etter hvert savnet andre valg enn fransk vin. Alt i alt vil jeg si at maten var litt over det Lufthansa serverer, omtrent som ANA, men ikke like bra som Swiss.
-Servicen ombord var meget bra, selv med 8/8 I 77W og 9/9 I 380. Den var ikke like personlig og profesjonell som hos Swiss og ANA, men definitivt bra nok til at jeg ble fornøyd. Omtrent som Lufthansa. Engelsken til FA var også meget bra, noe som av og til har vært en mangelvare. Ingen fransk arroganse å spore noe sted.
-Boarding. Hvorfor boarde økonomiklasse gjennom L1 og forbi første klasse? Høres helt merkelig ut. Det kan ha vært tilfeldig og kun denne gangen. I Paris gikk jeg forbi siste rest av køen og var omtrent sistemann om bord.
-Konklusjon:
Jeg har ikke vært noen fan av Air France, og spesielt ikke CDG. Jeg hadde ikke så store forventinger til denne reisen, og var spent på hva jeg skulle forvente. Det finnes jo knapt TR av La Premiere og loungen i Paris, så det gikk ikke an å lese seg opp på forhånd.
Servicen på bakken får Air France til å nå nesten til toppen av min liste. Jeg ville flydd Air France før både Lufthansa, Thai og ANA i fremtiden, men Swiss står fremdeles som førstevalg på grunn av kombinasjonen mat/drikke/service. Jeg tror La Premiere er undervurdert, spesielt på flyertalk. Det kunne man også se på kommentarene jeg fikk på rapporten, mange hang seg opp i ganske uinteressante bagateller for å kunne dømme Air France nord og ned.
Jeg kommer sikkert aldri til å fly La Premiere igjen, siden de priser seg 50% høyere enn de fleste konkurrentene, men jeg er glad jeg fikk sjansen denne gangen.