Fint med et spark i baken, Discus. Litt travelt for tiden, så ting tar tid.
Først et airport diagram fra JFK:
Oversikt over hvem som flyr fra de ulike terminalene:
http://www.airportterminalmaps.com/JFK-terminal-map.html
Litt tilfeldige bilder på vei inn til gaten på Terminal 1:
Tror dette må være AF22, 0820 fra CDG, som vanligvis er en 332. Siden vår flight egentlig var en 380 (-235 seter), kan det være logisk at en annen avgang ble oppjustert til en 343 (+66 seter)
I bakgrunnen en AA752 på vei til 13L, kanskje en parkway visual, eller canarsie VOR?
Veldig mye fra hele verden på JFK. Sammen med f.eks. LAX er det en av få storflyplasser som har veldig variert trafikk og ikke er veldig dominert av ett selskap.
Her er tvillingsøstera, AF12, som går 10:30 fra CDG
På vei ut av flyet ble man møtt av en assistent som tok hånd om tre premiere-passasjerer. Vi ble eskortert til immigrasjonshallen, og ført forbi hele køen. Av en eller annen grunn hadde crewet om bord glemt å gi oss tolldeklarasjon, selv om jeg spurte etter dette. Da var det ut av køen, mens assistenten kalte på sin kollega over walkie talkie. Etter hvert kom noen skjema, selvsagt på fransk. To minutter senere var vi igjen fremst i køen, og like etterpå på vei mot bagasjeutleveringen. Ikke så raskt, immigrasjonsoffiseren kom småløpende etter meg. ESTA-papirene måtte hun selvsagt se.
Assistenten assisterte under bagasjeutleveringen, gjennom tollen, og til re-innsjekk hos Delta. Da det var på tide å bytte terminal sa hun takk for seg. God ankomstservice var det uansett, det kunne sammenlignes med å komme til Bangkok i Thai F.
Siden neste terminal lå nesten vegg i vegg ble det en rusletur over til terminal 3.
Delta har noe som heter skypriority, og hvis det står på boarding-kortet har man tilgang til egen kø i sikkerhetskontrollen. Ingen kø med andre ord, og da var neste stopp loungen, skyclub. Den første var ikke bra i det hele tatt, en drage som kunne si “tusen takk” og “jeg elsker deg” var det eneste høydepunktet. Serveringen er minimal, men de har da Sam Adams Boston Lager. Utsikten var helt grei dersom man sto ved “buffeten”, men fra sittegruppene var det dårlig.
Loungen ytterst på Terminal 3 var et vesentlig bedre valg, dessverre ingen bilder derfra.
Ingen oppgradering, selv om man var på oppgraderingslista. Hva gjør vel det, når Delta har Economy Comfort med 34-35” pitch og ledig midtsete? Eneste forskjellen fra F må være at man må betale for en øl, men who cares.
Jeg stusser av og til på folks håndbagasje når jeg reiser innenriks i Norge, men dette var på et helt annet nivå. Folk hadde med seg hauger og lass, og mange måtte ha hjelp til å plassere håndbagasjen. Dette første til at boarding tok 30 minutter!! Kanskje bagasjeavgifter ikke er en god ide likevel?
Endelig om bord på DL1997, en PMNW A319 Har aldri flydd den bak gardinen tidligere, men utsikten var helt grei bak også:
Push var nesten på rute, men en lang taxi med klokka rundt til 22R gjorde at avgang ble en time sen. Her er litt tilfeldige bilder.
En flyplass blir fort mørk fra lufta
En rimelig innholdsløs flytur, med fin utsikt til Milwaukee og Chicago når vi fløy forbi. Ølen var ikke spesielt god, og en liten gratis pretzel trakk ikke nevneverdig opp. Flyet hadde internett om bord, men dette ble droppet til fordel for mer av Borgen. Vi ankom omtrent på rute, og hadde en fin runde over downtown Minni før vi landet på 12L. 1 minutt taxi til gaten.
Bagasjen kom tålig kjapt, og etter det var det klart for 180 miles langs asfalten. Ankomst ble kl 0200 lokal tid, over 30 timer etter avreise fra hjemmet. En lang tur!