Premiere

Litt småsurt ut fra CDG
http://youtu.be/kxTDE_f5jfo

En wing-view
IMG_3405.jpg

Benplass:

IMG_3440.jpg

Lomme for hodetelefoner og fjernkontroll med lokket lukket:

IMG_3439.jpg

Og åpent:
IMG_3406.jpg

Amenity-kit hadde trekk til hodetelefonene, som ikke akkurat så nye ut:
IMG_3408.jpg

Temmelig få kontroller til setet, men man savnet egentlig ikke noe:
IMG_3409.jpg

Liten skjerm, men for å få sett hvor man er i verden, duger det i massevis:
IMG_3410.jpg

Menyer for mat og drikke, samt pyjamas og amenity-kit ble delt ut på bakken i CDG, så jeg trodde egentlig de ville gå i gang med servering ganske så snart. Det var ikke tilfelle, ting tok tid.
Her er dagens lunsjmeny:
IMG_3411.jpg

IMG_3412.jpg

IMG_3413.jpg

IMG_3415.jpg

Dagens drikke-meny:

IMG_3416.jpg

IMG_3417.jpg

IMG_3418.jpg

IMG_3419.jpg

IMG_3420.jpg

IMG_3421.jpg

IMG_3422.jpg

IMG_3423.jpg

Last edited:
Veldig glad for at det ble et skikkelig måltid i loungen før avgang, for det tok sikkert en time fra avgang før de begynte å servere apetittvekkeren.
Dagens middagsunderholdning ble Borgen ses02, heldigvis var det grei plass til å sette PC på ved siden av bordet, omtrent som hos ANA. Thai mangler dette, mens Swiss har så stort bord at det er plass til PC på bordet.
IMG_3424.jpg

Mer Lanson Noble Rose, som for øvrig var god, sammen med apetittvekkeren.
Aniskremen var god, det samme var foie gras. Poteten var litt malplassert, og røykelaksen var ikke helt som norsk vill-laks eller balik. Alt i alt en god apetittvekker, som var variert og velsmakende.
IMG_3426.jpg

IMG_3427.jpg

Deretter falt valget på litt baltisk mat. Laksen var middels, vodkakremen spennende, og de grønne kulene (hva nå det var, smakte som kaviar) var veldig gode. Champagnen ble droppet til fordel for et glass Mersault. Den var tålig god, men kanskje noe kjølig. Den ble heldigvis bedre etter hvert, men da var forretten oppspist.
IMG_3428.jpg

IMG_3429.jpg

Siden lunsjen på bakken var lam, så måtte det bli kalv i lufta. Noe kjedelig kanskje, i ettertid kan man si at fisk trolig hadde vært et bedre valg. Vinfølget var en Châteauneuf-du-Pape som var meget god.
Temmelig enkel presentasjon, portvinsausen kom i en skål ved siden av.

IMG_3430.jpg

Kjøttet var dessverre grått og lite saftig, langt under ANA og milevis fra Swiss i 1.kl.
IMG_3432.jpg

Så var det ostetid. Bordeaux’en måtte også prøves, men den var ikke like bra som vår venn fra Rhone. Jeg ba om en liten bit av hver ost, men endte opp med dette. Når fatet var tomt var magen rimelig stappa! Osten var god, og smakene varierte, men tilbehøret var ikke helt på nivå med det Swiss leverer.
IMG_3433.jpg

IMG_3434.jpg

Så kom dessertvogna rundt, og valget falt enkelt og greit på den minste av alternativene, parfait’en. De andre alternativene så også meget bra ut. Vinen ble selvfølgelig dessertvinen fra Loire. Vinen var god, desserten var god, og de passet godt sammen.
IMG_3435.jpg

Så ble bordet ryddet, og det var på tide med Cafe avec, nærmere bestemt en attenåring fra Glenlivet. Ikke noe pulverkaffe fra vondt kontainervann her, en skikkelig god kaffe med tilbehør.

IMG_3437.jpg

Så var det på tide med et par timer på puta. Det var da allerede 16 timer siden klokka ringte i Oslo på morgenen. De la en madrass på det flate setet, og man fikk dyne og pute. Heldigvis var det ikke altfor varmt i kabinen, så det gikk greit å få et par timer med soving/døsing. Våknet over Canada et sted, og da så setet slik ut:
IMG_3441.jpg

Mer mat var også på vei, og den ble fulgt av rødt fra Rhone. Det var ikke så stor porsjon, og smakene var ikke så spennende. Fatet ble tømt, og mer mat trengte man ikke den dagen.
IMG_3442.jpg

IMG_3443.jpg

Da er man over USA, og nedstigningen er snart ferdig

IMG_3446.jpg

Mye bruk av speedbrakes på vei inn til 22L. Den er bare 8400ft lang, og vi taxet av med 3000ft igjen. Det var også noe som man merket på landingen, det var ikke mye flare. Løse gjenstander seilet forover under oppbremsingen. Definitivt den hardeste landingen jeg har vært med på i en 77W.

Så var man nede, de brukte 13R i tillegg.
IMG_3458.jpg

En kjapp oppsummering:
-En behagelig flight, behagelig kabin, behagelig sete og behagelig fly.
-Litt sen avgang, men landing på rute
-Treg servering, men med en solid lunsj i loungen var det helt fint
-Kun en flyvertinne i F, hun fikk hjelp fra kollegaer innimellom. Dette er for lite når F er full!

Alt i alt leverer Air France et produkt som er fullt på høyde med f.eks. Lufthansa og Swiss. Noe er bedre, noe er dårligere.

Nei. Riktig retning, vestover, men jeg unngår sørstatene om sommeren. Som jeg skrev i en annen tråd, det er bedre alternativer lenger nord. Første stopp blir JFK.

Hjelper hverken med gull eller platinum for å komme inn i den loungen. Du må fly La Premiere, eller fly Affairs og bla opp 800 euro eller 57 000 miles.

Saa foerst naa at det var La Premiere lounge. Jeg leste paa iphone. Saa snasent ut. Dette er noe som kunne gi grei uttelling paa bonusreiser. FB er jo ellers saa elendig med sine hoeye gebyrer.

En meget delikat rapport så langt Dag Viking. Liker måten du skriver dem på godt. Og det hjelper heller ikke at man leser dette med en tom mage! Ser frem til fortsettelsen :)

Endelig en rapport til fra den karen, bra så langt, venter i spenning på returen.

Her skal (F)Lying Blues poengene brennes! For en trist frokost, papp og plast gallore.

Og kaffe av type pappkrus med ferdig dose Nescafe-pulver, just add water...

Fint med et spark i baken, Discus. Litt travelt for tiden, så ting tar tid.

Først et airport diagram fra JFK:
jfk.gif

Oversikt over hvem som flyr fra de ulike terminalene:
http://www.airportterminalmaps.com/JFK-terminal-map.html

Litt tilfeldige bilder på vei inn til gaten på Terminal 1:
IMG_3459.jpg

Tror dette må være AF22, 0820 fra CDG, som vanligvis er en 332. Siden vår flight egentlig var en 380 (-235 seter), kan det være logisk at en annen avgang ble oppjustert til en 343 (+66 seter)

I bakgrunnen en AA752 på vei til 13L, kanskje en parkway visual, eller canarsie VOR?
IMG_3465.jpg

Veldig mye fra hele verden på JFK. Sammen med f.eks. LAX er det en av få storflyplasser som har veldig variert trafikk og ikke er veldig dominert av ett selskap.
IMG_3462.jpg

Her er tvillingsøstera, AF12, som går 10:30 fra CDG
IMG_3468.jpg

På vei ut av flyet ble man møtt av en assistent som tok hånd om tre premiere-passasjerer. Vi ble eskortert til immigrasjonshallen, og ført forbi hele køen. Av en eller annen grunn hadde crewet om bord glemt å gi oss tolldeklarasjon, selv om jeg spurte etter dette. Da var det ut av køen, mens assistenten kalte på sin kollega over walkie talkie. Etter hvert kom noen skjema, selvsagt på fransk. To minutter senere var vi igjen fremst i køen, og like etterpå på vei mot bagasjeutleveringen. Ikke så raskt, immigrasjonsoffiseren kom småløpende etter meg. ESTA-papirene måtte hun selvsagt se.

Assistenten assisterte under bagasjeutleveringen, gjennom tollen, og til re-innsjekk hos Delta. Da det var på tide å bytte terminal sa hun takk for seg. God ankomstservice var det uansett, det kunne sammenlignes med å komme til Bangkok i Thai F.
Siden neste terminal lå nesten vegg i vegg ble det en rusletur over til terminal 3.
Delta har noe som heter skypriority, og hvis det står på boarding-kortet har man tilgang til egen kø i sikkerhetskontrollen. Ingen kø med andre ord, og da var neste stopp loungen, skyclub. Den første var ikke bra i det hele tatt, en drage som kunne si “tusen takk” og “jeg elsker deg” var det eneste høydepunktet. Serveringen er minimal, men de har da Sam Adams Boston Lager. Utsikten var helt grei dersom man sto ved “buffeten”, men fra sittegruppene var det dårlig.

IMG_3469.jpg

IMG_3470.jpg

IMG_3471.jpg

Loungen ytterst på Terminal 3 var et vesentlig bedre valg, dessverre ingen bilder derfra.
Ingen oppgradering, selv om man var på oppgraderingslista. Hva gjør vel det, når Delta har Economy Comfort med 34-35” pitch og ledig midtsete? Eneste forskjellen fra F må være at man må betale for en øl, men who cares.

Jeg stusser av og til på folks håndbagasje når jeg reiser innenriks i Norge, men dette var på et helt annet nivå. Folk hadde med seg hauger og lass, og mange måtte ha hjelp til å plassere håndbagasjen. Dette første til at boarding tok 30 minutter!! Kanskje bagasjeavgifter ikke er en god ide likevel?

Endelig om bord på DL1997, en PMNW A319 Har aldri flydd den bak gardinen tidligere, men utsikten var helt grei bak også:
IMG_3474.jpg

Push var nesten på rute, men en lang taxi med klokka rundt til 22R gjorde at avgang ble en time sen. Her er litt tilfeldige bilder.

IMG_3478.jpg

IMG_3481.jpg

IMG_3483.jpg

En flyplass blir fort mørk fra lufta

IMG_3488.jpg

IMG_3491.jpg

IMG_3495.jpg

En rimelig innholdsløs flytur, med fin utsikt til Milwaukee og Chicago når vi fløy forbi. Ølen var ikke spesielt god, og en liten gratis pretzel trakk ikke nevneverdig opp. Flyet hadde internett om bord, men dette ble droppet til fordel for mer av Borgen. Vi ankom omtrent på rute, og hadde en fin runde over downtown Minni før vi landet på 12L. 1 minutt taxi til gaten.
Bagasjen kom tålig kjapt, og etter det var det klart for 180 miles langs asfalten. Ankomst ble kl 0200 lokal tid, over 30 timer etter avreise fra hjemmet. En lang tur!

Last edited:
Noen tilfeldige bilder fra USA. Noen er tatt med mobil, ergo noe dårlig kvalitet.
Fremtidlig traktor til og fra vestlandet:
IMG_3499.jpg

Litt lokalt, ikke alt fra USA trenger være Bud og Miller
IMAG0062.jpg

Lite av dette i Norge:
IMAG0070.jpg

Som jeg skrev i en annen tråd, Minneapolis er et utmerket sted å dra på handletur, sommer som vinter. Med mange butikker, restauranter og karuseller under samme tak, er dette noe for hele familien. Temperaturen var også meget behagelig, 22 til 30 grader og sol hele uka. En kveld var det tordenvær fra ca kl 21 og utover, men hva gjør vel det?
Lego hadde utstilling:
IMAG0076.jpg

IMAG0078.jpg

Berg og dalbaner inne i kjøpesenteret:

IMAG0089.jpg

IMAG0090.jpg

Omtrent midt mellom MSP og downtown. Ikke så store avstander, og i tillegg finnes det en T-bane som går mellom sentrum, flyplassen og MOA.
IMAG0097.jpg

St.Paul er en koselig by. Rent og pent, og grønne trær overalt
IMG_3500.jpg

IMG_3503.jpg

IMG_3501.jpg

Litt usikker på om dette var verdt et besøk:
IMG_3505.jpg

En noe spesiell solnedgang, synd bildet ikke ble bedre:

IMAG0073.jpg

Til slutt var uken over, og det var på tide å vende nesen østover igjen. Mer kommer i neste episode.

Last edited:
Med avgang kl 0700 ble det shuttle fra hotellet kl 05:30. Klokken 06:00 var både shuttle, innsjekk og security unnagjort, ikke ille bare det. Innsjekk var uten kø, men det var noen minutter i Skypriority-køen for sikkerhetskontrollen. Tydelig at det var mange av både first class og diverse medallion-kort som var tidlig ute. Heldigvis var køen en del kortere enn den vanlige køen.

Noen lounge ble det ikke, det fristet mer med en baguette enn pretzels til frokost.
Det ble to minutter på observation deck også. Det ligger oppå F-gatene.
Selv om MSP er kraftig dominert av Delta, er den ikke så ensformig. Bare Delta flyr blant annet CRJ200, CRJ900, E175, E170, MD88, MD90, B738, B752, B753, A319, A320, 763, 764, 332, 333 ut fra denne hub’en.
Klokken var kvart over seks, og flyplassen våkner til liv:
IMAG0105.jpg

IMAG0106.jpg

Boarding begynte ca en halv time før avgang. Igjen var det samme rabalderet med håndbagasje, og det endte med at en del passasjerer måtte gate-sjekke bagasjen sin. Lærer de til neste gang, eller var de glade bare de slapp betale bagasjegebyret?
Avgang fra RW17 etter et par minutter i kø.

Deretter var det om å gjøre å få sove litt på turen østover. Fremdeles god benplass, men dessverre opptatt midtsete denne gangen. Servering ble en eplejuice, den var til og med gratis!
Rent og pent fly, man kan speile seg i motoren:
IMG_3509.jpg

Dessverre skydekke over Manhattan, ellers hadde det blitt en del bilder fra 05F .

På vei inn til 04R (tror det var R)
IMG_3511.jpg

Delta bygger ut Terminal 4 for 1,3 milliarder, og får 9 nye widebody gater.
I tillegg moderniserer de kraftig på LGA, tydelig at de ikke vil overgi NYC til United og American.

IMG_3520.jpg

IMG_3519.jpg

To av verdens styggeste fly:
IMG_3512.jpg

To som er vesentlig penere:
IMG_3515.jpg

Både flyet og bagasjen var i rute, og så var man igjen på vei over til Terminal 1. Innsjekk var stengt såpass tidlig på dagen, så bagasjen måtte innlosjeres hos en kar i kjelleren. Han tok bilde og sjekket pass, så der sto nok sakene temmelig trygt, uansett om man har en koffertsafe eller ikke ;)

Last edited:
Så startet prosjekt Manhattan. Airtrain til Jamaica og LIRR til Penn gikk mye bedre enn fryktet, og tok under en time. For å unngå en stressende dag ble Empire State Building, shopping, frihetsgudinnen og Ground Zero forkastet til fordel for en dag i parken under blå himmel.

Guess where?
IMG_3521.jpg

Lunsj i parken med økologisk(?) mat og en IPA
IMAG0108.jpg

En trivelig og stor park, som gjerne kunne hatt flere serveringssteder:

IMG_3530.jpg

IMG_3524.jpg

IMG_3532.jpg

IMG_3522.jpg

Flere som nyter sola:

IMG_3527.jpg

Så var det på tide å dra tilbake til JFK. Innsjekk var nå åpen, og der var det selvsagt ingen kø. Air France har egen kø for La Premiere, og med kun 21 seter fordelt på tre flighter pr dag, blir det nok sjelden kø der. Totalt har Air France 1551 seter mellom JFK og CDG hver dag, fordelt på 21 i Premiere, 248 i Affairs, 132 i PV og 1150 i Voyageur.
AF22/23 - 332. 208 (-/40/21/147)
AF12/13 - 77W 303(8/67/28/198)
AF10/11 - 343 275 (-/30/21/224)
AF6/7 -388 516 (9/62/38/407)
AF8/9 - 77E 247(4/49/24/174)

Ikke så imponerende som BA sin rutetabell, og overraskende lite premiumseter. Kanskje ikke så rart at Air France sliter, hvis de ikke klarer å hente ut mer på denne ruta.

Innsjekk gikk kjapt og greit, og dama i innsjekk sørget selv for eskorte videre inn i terminalen. Køen for sikkerhetskontroll ble elegant forbigått, og videre gikk ferden via en Macallan i duty free og bort til loungen. Hun guidet direkte opp i andre etasje, jeg kjenner ikke til hvem som kan sitte i første og hvem som kan sitte i andre etasje. Kanskje biz/first er i andre og metallkort i første? Hun spurte også om ønsker for boarding, om man ville først eller sist om bord.

Etter en dag i sola var det godt med en dusj. Det var heldigvis ingen kø, selv om jeg tror det kun var 1-2 dusjer.
Ikke akkurat et overdådig dusjanlegg, men man fikk da både rene håndklær, toalettmappe og rikelig med varmt vann. Godt gjorde det i alle fall:
IMAG0110.jpg

Loungen i seg selv var helt middels. Heldigvis nok sitteplasser uten at man ble sittende for nær medpassasjerer.
Utsikt
IMG_3539.jpg

En Cathay-jumbo på vei inn til 13L
IMG_3545.jpg

Sofagrupper:
IMG_3543.jpg

IMG_3542.jpg

IMG_3541.jpg

Baren, champagne og to sorter rødvin ble testet med terningkast middels:
IMAG0114.jpg

Fast føde besto egentlig av dette, som ikke var så verst. Bedre enn bare chips og champis:
IMAG0115.jpg

Kanskje like greit at dette ikke var i fokus:
IMAG0116.jpg

Evt kunne man forsøke seg på frukt og kaffe:
IMAG0117.jpg

Pre-boarding måltid:
IMG_3537.jpg

Alt i alt en ganske trist lounge, men den funket likevel. Ok utsikt, litt champis og en dusj er gjerne det som skal til. Likevel lurer jeg litt på hvordan den er i forhold til konkurrentene. Jeg antar at AA, BA, VS og Lufthansa har noe vesentlig bedre enn dette. Dessuten lurer jeg litt på hvorfor Air France ikke har en skikkelig buffet, eventuelt en ala carte for de som vil spise på bakken og sove i lufta.

Vi ble hentet en god halvtime før avgang, og når vi kom til gaten var ikke boarding startet enda. Vi måtte vente noen minutter før de slapp oss ombord flyet.

Air France har 2 fly med ny F, men dette var dessverre ikke et av de. Likevel var det spennende å sammenligne kabinen med 77W. Setene er de samme, men de er noe nyere og har litt flere kontroller. Det er også litt mer plass fra setet og ut til vinduet. Vinduet er omtrent håpløst å se ut av, siden avstanden mellom glassene er så stor. Sitter man i setet med setebelte, kan man bare se vinkelrett ut fra flyet. Kabinen er noe bredere enn i 77W, og er selvsagt romslig og luftig. Takke meg til vanlige seter i stedet for suiter. Her er en haug med bilder fra kabinen, setet osv:

IMG_3547.jpg

1-2-1 også i 380, der setene er vinklet ganske mye fra hverandre.

IMG_3548.jpg

Vindu som er håpløse å se ut av

IMG_3552.jpg

God plass på utsiden av setet, og veggen buer mye
IMG_3551.jpg

Et bilde til som viser avstanden til vinduet. Det er mer et midtgangsete enn vindusete, og minner nesten om 2. etg hos lufthansa 744.

IMG_3549.jpg

Luftdysene er ikke i taket, men ved setet.
IMG_3553.jpg

Setekontroller med massasje som ikke ble testet:

IMG_3550.jpg

Forover til 1A, trappa opp til 2. etasje, og trappetrinnet opp til cockpit

IMG_3558.jpg

Til og med nok benplass til meg, sokker og tøfler er på:

IMG_3571.jpg

Lyst, luftig, rent og pent. Kabinen var ikke slitt.

IMG_3557.jpg

Med full flight var det greit å gå om bord først for å ta litt bilder.

IMG_3554.jpg

Etter hvert kom det flere folk, blant annet en far og ung datter

IMG_3559.jpg

USB, minijack, strøm og QC3 (som heller ikke ble brukt, jeg foretrekker QC15)

IMG_3563.jpg

Litt mer knapper enn kontrollen i 77W. Jeg prøvde den aldri.

IMG_3561.jpg

I tillegg til toalett har 380’n et omkledningsrom med vindu mot verden og en del varianter av spray og toalettvesker, av merket Lanvin

IMG_3568.jpg

IMG_3569.jpg

Ikke bare SAS som sliter med renholdet av hvite fly, her er AF 17 som også var forsinket.
IMG_3555.jpg

Før døren ble lukket var det ikke mulig å få noe annet enn dette boblevannet. Jeg likte bedre det rosa!

IMG_3562.jpg

Boarding gikk gjennom døren foran i 1.etg og døren litt lenger bak i 2. etg. VELDIG irriterende, når de skal fylle opp en hel økonomiklasse gjennom 1.kl. Det eneste morsomme var alle kommentarene fra folk som fikk sitt første inntrykk av A380 når de så Premiere. “Wow, mom, I love Airbus planes” var en gjenganger. Lurer på om kjærlighetsforholdet var like sterkt 8 timer senere?

Så ble det opplyst om at flighten var forsinket, og da sovna jeg.

Det eneste morsomme var alle kommentarene fra folk som fikk sitt første inntrykk av A380 når de så Premiere. “Wow, mom, I love Airbus planes” var en gjenganger. Lurer på om kjærlighetsforholdet var like sterkt 8 timer senere?

For ikke og si 2 minutter senere når de så hvordan det så ut der de egentlig skulle sitte?

Strålende rapport Dag. Dette må vel være første F-rapporten fra AF her inne?

For ikke og si 2 minutter senere når de så hvordan det så ut der de egentlig skulle sitte?

Strålende rapport Dag. Dette må vel være første F-rapporten fra AF her inne?

Takk for det

Første og siste kanskje?
Jeg har sett minimalt med rapporter fra foran gardinen hos Air France siden sist jeg skrev en rapport i 2005, og ingen fra 1.kl her inne. Det er også veldig knapt med la Premiere-rapporter på a.net og flyertalk, tror den nyeste jeg fant var fra 2009.
Har heller ikke funnet noen av la Premiere loungen, du kan tro jeg søkte litt på forhånd.

Det ble selvsagt delt ut pyjamas (litt annerledes enn uken før, noe lysere, større og mykere), amenity kit og menyer. Tøfler og sokker lå klare i skuffa under ottoman.
IFE måtte sjekkes ut, hvor var de beste skjermene og flest knapper?

Yes of course:

IMG_3565.jpg

IMG_3566.jpg

God plass.

IMG_3567.jpg

Styrmann var en meget pratsom fyr, han pøsa på med informasjon og sine erfaringer. Dagens flight ville kun ha 9 knop medvind, så ingen sjanse for å ta inn den solide forsinkelsen vi ville ha ut fra JFK. Han hadde kun flydd Airbus; 318, 319, 320, 321, 332 og 343, og var fornøyd med det . JFK var en av de korteste flightene med 380, Montreal muligens enda kortere. De andre var vesentlig lengre (Johannesburg, Tokyo, Los Angeles og Singapore). 380 var milevis foran andre airbusfly, den var tydeligvis bygget for og med piloter, ikke bare ingeniør-løsninger.

Litt data for turen:
Grossw: 451tonn, 98tonn FOB.
TO RW 13R med flex 65° og flaps 1
V1: 141kt
Vr: 154kt
V2: 160kt
Thrust reduction altitude 1510ft, samme som accelration altitude. Transition altitude som alltid 18000ft. Cruise FL370, optimum FL385 og max recommended FL398.
Push ble en time etter rute, og når døra var lukket var det endelig mulighet for å få seg litt rosa.
IMG_3579.jpg

Det var mulig å begynne å spise på vei ut til takeoff, for å maksimere søvn om bord.
IMG_3576.jpg

Vi sto og venta en stund før vi fikk begynne taxi mot 13R, og utsikten forover var slik.

IMG_3577.jpg

Dette bildet ble tatt 1:50 etter vi første kom om bord flyet, og push var ca 1:20 etter boarding. Ting tar tid!

IMG_3590.jpg

IMG_3591.jpg

IMG_3593.jpg

Dagens meny:

IMG_3582.jpg

Apetittvekkeren var altså vaktelegg med kaviar, kamskjell med laks og canape med parma og parmesan. Godt var det i alle fall.

I tillegg var det dagens alternativ, som ble hoppet bukk over.

IMG_3583.jpg

Frokost før landing i Paris:

IMG_3584.jpg

I motsetning til utreisen kom et vinkart som jeg tror inneholder alle viner og champagner Air France serverer i La Premiere i denne perioden. Litt uoversiktlig, men interessant å se hva annet de har å by på.

Champagne:
Jeg hadde gjerne tatt flere av disse, spesielt Grande Siecle som Swiss også serverer. Vi hadde Lanson Noble Rose begge veier. Litt pussig å ha kun rose, men den var jo selvsagt god for det.
IMG_3585.jpg

IMG_3587.jpg

IMG_3588.jpg

Dessertvin, vi hadde den fra Loire:
IMG_3598.jpg

IMG_3601.jpg

Hvitvin, vi hadde Mersault Clos du Cormin:

IMG_3604.jpg

IMG_3605.jpg

Og selvsagt rødvin.
Mye som frister her, man burde hatt muligheten til å prøve alle:

IMG_3607.jpg

IMG_3609.jpg

Litt wing-views av varierende kvalitet. Det var vanskelig å ta bilder pga avstand mellom vindu og sete, og avstand mellom glassene i vinduet:

TO på 13R, en høyresving og så en venstresving, dette for å unngå støy. Ser her JFK i bakgrunnen.

IMG_3599.jpg

IMG_3602.jpg

IMG_3603.jpg

Man må virkelig “jobbe” for å få med motorer og vinge fra 02A, og resultatet blir ikke bra pga refleksjoner:

IMG_3611.jpg

Stemningsbilde 20 minutter etter take-off mens man venter på forretten:

IMG_3614.jpg

Litt flight information, forventet ankomst 1 time etter rute:

IMG_3616.jpg

IMG_3615.jpg

Endelig kom maten på bordet. Litt overrasket at servicen ikke var raskere, men med 9 av 9 seter tatt, tar ting tid. Mersaulten får lufte seg litt i glasset før den blir passelig, og blir fulgt av rosa champis. Ikke like overdådig og variert som Lufthansa og Swiss sine Asia-flighter, men med 30% kortere flytid vil man heller prøve å sove.

Som man ser ble det hummer fra Maine denne kvelden:

IMG_3618.jpg

IMG_3617.jpg

Last edited:
Back