• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Posten reduserer kontrakten med West Air

Someone

Moderator
Medlem
Posten kutter kraftig i kontrakten med West Air i forbindelse med endringen med A og B post fra nyttår, dette betyr at antall fly på OSL kuttes fra 7 til 3 fly, da Sør Norge i praksis da vil gå med bil

http://www.hangar.no/na-kutter-posten-norge-antallet-postfly-pa-gardermoen/
Posten Norge har endret sin avtale med selskapet West Air og nedskalerer antallet postfly som brukes til frakt av Post i Norge. Det er overgangen fra det som i dag heter A- og B-post til én brevstrøm som fører til endringene i antallet av postfly.
 
Så vidt jeg har forstått, har West Air-flyene også fraktet en del ekspresspakker som skal være framme dagen etter. Flyttes dette til SAS og/eller Norwegian?
 
Oh herre så mange setecontainere vi lastet på de flya ... både post og aviser den gang alt ble trykket i Oslo.
 
Så da blir det bare OSL-BOO, OSL-EVE-TOS og OSL-TOS igjen av kveldsavgangene til SWN fra Gardermoen? En ATP stasjonert på Gardermoen (eller Bodø?), og to CRJ2 stasjonert i Tromsø?
 
Oh herre så mange setecontainere vi lastet på de flya ... både post og aviser den gang alt ble trykket i Oslo.
Setecontainer? Det var vel noe de hadde hos SAS��. Braathens hadde ikke slikt. Til og begynne med, på 70- og i alle fall til midten av 80-tallet, var postflyet til KRS og SVG en helt vanlig 737. Den gikk på ordinært BU-nummer, men uten Pax. Den hadde med seg all brevpost, verdi- og expresspost. Returen gikk som vanlig rutefly med pax. Posten til SVG ble alltid lastet nede, mens posten til KRS ved store postmengder ofte måtte lastes i cabinen. En stor sekk i hvert sete med nett over. Noe mer møkkete enn en postsekk skulle du lete lenge etter. Husker en gang Braathens fikk levert et nytt fly. LN-SUH (737-200) hadde vel sin første tur SVG-OSL på tidlig kveldsfly. Ut igjen kl. 23.00 som postfly med en møkkete postsekk i alle de nye fine setene��. Ellers var Busy Bee sin 737 ofte brukt på denne ruten.
 
Last edited:
Så da blir det bare OSL-BOO, OSL-EVE-TOS og OSL-TOS igjen av kveldsavgangene til SWN fra Gardermoen? En ATP stasjonert på Gardermoen (eller Bodø?), og to CRJ2 stasjonert i Tromsø?



Hva med de avgangene som f.eks går til Sverige? Eller er det en annen del av West Air?
 
Back
Top