Polsk pushback

Jeg var der også, den videon skulle gjerne ha sett. Og helt sikkert en del andre jeg kjenner! :nor

Edit: håper nesten du ikke filmet på festen etterpå!

Festen er med på samme DVD :-) Det var en stuer som laget en minnevideo fra BU handling på OSL...

Polsk pushback kan også være en Mercedes Unimog eller en Douglas TBL-180.

Attachments

• 173 edited 2.jpg
    173 edited 2.jpg
    204.9 KB · Views: 270
  • 175 edited 2.jpg
    175 edited 2.jpg
    210.8 KB · Views: 271
Og når de har tenkt lenge nok klarer de å skru fast en liten krok bakpå flyet som de kan feste et tau i, og trekke ut.

Men hvorfor har ikke flyene en egen liten motor i hjulet så de kan rygge selv? Vekt? Manglende sladrespeil og ryggelys?

Har 737 radar? Ettersom B-17 ikke hadde det, så regnet jeg med at 737 heller ikke hadde.:D (ja jeg er MD-superfan jeg også)

Den har visst noe radarlignende greier..
..må jo nesten ha det for å kunne unngå turbulens, slik at flyet ikke går i stykker.

Alle fly kan rygge ... men pga blast, stoey og motorslitasje er det ikke saa vanlig aa se.

Proppelflyene kan rygge ..... men av p.g.a sikkerheten blir alle fly pushet...
Det stemmer ikke helt, Coast Air sine ATR brukte veldig ofte powerback når de skulle forlate stand i Tromsø (sikkert andre steder også), det har jeg sett Herc'en gjøre og Lufttransport sine Beech gjør det stort sett hver dag.

MD-80'ene kan også rygge ut for egen motor. Mener jeg har sett det på Fornebu en gang.

Javisst kan de det, det har jeg sett selv.:)

Det stemmer ikke helt, Coast Air sine ATR brukte veldig ofte powerback når de skulle forlate stand i Tromsø (sikkert andre steder også), det har jeg sett Herc'en gjøre og Lufttransport sine Beech gjør det stort sett hver dag.

Javisst kan de det, det har jeg sett selv.:)

Det er vel opp til vært enkelt flyselskap om rutiner der... har også hørt at slitasje også er ett argument... Widerøe rygger ikke vet jeg.... kanskje speedbird vet om det er stor slitasje forbundet med rygging av proppelfly? vet også at kontrolltårnet på OSL nekter flyene å rygge...

MD-80'ene kan også rygge ut for egen motor. Mener jeg har sett det på Fornebu en gang.

Been there, done that.. Var med som pax in en MD-80 fra BOO til OSL, hvor det plutselig bråkte litt ekstra under pushback.. Etterpå forklarte kapteinen at pushbacktraktoren hadde gått tom for bensin, og at de hadde brukt motorreversering for å komme seg unna.

Vi hadde en på fornebu som likte å drive gjøn med nyansatte.... han ba en nyansatt stuer holde flyet slik disse polakkene gjør til han fant klosser, fordi flyet ville trille hvis ikke han gjorde det :-).... det var på park 10 slik at han kunne løpe inn på stuer avd og vise alle han som sto og holdt flyet på plass :-)

Vi hadde en på fornebu som likte å drive gjøn med nyansatte.... han ba en nyansatt stuer holde flyet slik disse polakkene gjør til han fant klosser, fordi flyet ville trille hvis ikke han gjorde det :-).... det var på park 10 slik at han kunne løpe inn på stuer avd og vise alle han som sto og holdt flyet på plass :-)

Takk for tipset. :colgate:

Det er vel opp til vært enkelt flyselskap om rutiner der... har også hørt at slitasje også er ett argument... Widerøe rygger ikke vet jeg.... kanskje speedbird vet om det er stor slitasje forbundet med rygging av proppelfly? vet også at kontrolltårnet på OSL nekter flyene å rygge...

Stemmer det du sier om widerøe. Men det er ikke motorslittasje det skal stå på, det svake leddet er nesehjulet.
Det fungerer på såmme måte som hjulene på en handlevogn på super'n.

Triller fint framover, men når du trekker den bakover, vil hjulet vries, og voila vi har en ødelagt styremekanisme!

På kortbaneplassene, og jeg har også vært med på det på BOO, parkerer de bare på langs slik at de kan fortsette å kjøre videre. Litt verre på større flyplasser.

Triller fint framover, men når du trekker den bakover, vil hjulet vries, og voila vi har en ødelagt styremekanisme!

Og hvilken flytype snakker vi om her?
Og hvordan blir styremekanismen ødelagt?

Største problemet med rygging med propellfly,
eller reversering generelt, er at det sliter mye på propellbladene,
samt man ikke har en beskyttende list i bakkant av bladet.
Foran har man ofte en metallstrip, eller propellerteip,
mens i bakkant er bladene som oftest tynne, og uten noen
beskyttende del. Steinsprut etc. vil treffe her ved reversering,
og det igjen skader bladet mer, enn hva det vil gjøre i forkant.

Back