Polsk pushback

Har hatt powerback med Dashen noen ganger. Vet et par tilfeller for å utnyttet banelengden maksimalt, andre ganger for å komme ut fra posisjon. Ofte er det restriksjoner på flyplassen som gjør at man ikke gjennomfører powerback. Både støy og sikkerhetshensyn.
Det er riktig at man må gjennomføre powerback med Dash rett bakover i motsetning til ATR som kan svinge ganske så elegant.
Ble forøvrig tatt igjen av en ATR42 idag *grrmf* hadde vel 5-10 knop ekstra ca...
 
Har hatt powerback med Dashen noen ganger. Vet et par tilfeller for å utnyttet banelengden maksimalt, andre ganger for å komme ut fra posisjon. Ofte er det restriksjoner på flyplassen som gjør at man ikke gjennomfører powerback. Både støy og sikkerhetshensyn.
Det er riktig at man må gjennomføre powerback med Dash rett bakover i motsetning til ATR som kan svinge ganske så elegant.
Ble forøvrig tatt igjen av en ATR42 idag *grrmf* hadde vel 5-10 knop ekstra ca...

Forsiktig forsiktig........kan bli dyrt.

Når det gjelder ATRen.......gi FULL GASS!!!! :D
 
Jau, sålenge vi har det i prosedyrene våre gjør vi det ved behov, men det er svært sjelden. Vi er så snille med motorene våre på Q300 at vi heller taper til en ATR den ene dagen for deretter å ta rotta på dem neste dag med Q400 :D
 
Og hvilken flytype snakker vi om her?
Og hvordan blir styremekanismen ødelagt?

Dash 8-***

Neseleggen er av type "trailing link", så da ligger det jo i navnet at dersom flyet rygger, så har neseleggen lyst til å vri seg 180 grader, noe den ikke er designet for, så da vil noe gi seg...
 
Dash 8-***

Neseleggen er av type "trailing link", så da ligger det jo i navnet at dersom flyet rygger, så har neseleggen lyst til å vri seg 180 grader, noe den ikke er designet for, så da vil noe gi seg...

Og hvis den vrir seg "riktig" vei så blir alt av ledninger revet ut fra connectorene.

Max sving på dashen er ca 65 grader....stemmer ikke det CFM?
 
Last edited:
Jo, det stemmer. På Q300 60 grader med steering on og med steering off i castoring mode 120 grader. På Q400 er det 70 grader med steering on og også 120 grader i passive castoring mode. For powerback er det påkrevd med steering on, så 60 og 70 grader. Powerback gjøres veeeeldig sakte og man forsikrer seg om at man har nesehjulet rett i utgangspunktet.
 
Slik ser neseleggen til en Dash 8-100 ut (iallfall den delen som er synlig). Og siden hjulene står i bakkant av neseleggen er ikke rygging så populært :)

normal_lnwia110206vds.jpg
 
Slik ser neseleggen til en Dash 8-100 ut (iallfall den delen som er synlig). Og siden hjulene står i bakkant av neseleggen er ikke rygging så populært :)

OK - missforstod hva Kenneth mente.
Tenkte på sakselenkens posisjon i forhold til selve leggen - ikke begrepet "Trainling-link" som f. eks. Cessna 303 har på hovedleggene hvor man forskyver hjulets hengslepunkt med demping i linken i stedet for leggen.
Dette er ikke noe særlig å rygge med, nei..
 
Back
Top